Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens Pentax K10D..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens Pentax K10D..

    graag enige info in verband met lenzen voor Pentax K10D...toestel in bestelling.....
    1) op wat moet je letten bij aankoop van lenzen voor dit model of welke er op passen ??
    2) wie wil zijn ervaringen met lenzen van dit model hier kwijt ....
    Bedankt alvast voor deze die reageren....

    MVG
    Edmond
    Nikon D7100 + battrgrip :Nikon D90+ battr.grip MB-D80 : Nikon AF 50 f/1.8 : Sigma 18-35 f1.8 DC hsm ART: flitsers 2x yn560 III +1xSB24 Nikon :Fuji X-T30 + grip : lens fujinon XF 18-55 f 2.8-4 : lens fujinon XF 55-200 f 3.5-4.8 .

  • #2
    Re: Lens Pentax K10D..

    Beste Edmond,

    Er zijn al heel wat draadjes hier op 't forum mbt lenzen voor Pentax. Even de zoekfunctie gebruiken en je komt er wel.
    Surf even naar www.photozone.de en je vindt al een heleboel info mbt tests van Pentax-lenzen.
    Welk type lenzen wil je ? Breedhoek, Zoom, Tele, Vaste brandpunt? Alles hangt af van wat je wenst te fotograferen. Een standaard kitlens DA 18-55 is alvast niet slecht om te oefenen. Wil je een nog betere kitlens dan is bvb een Sigma 17-70 een goed idee.
    Maar alles hangt dus af van wat jij wil : landschappen? Studiofotografie? Sport?.....

    Veel zoek en fotoplezier !
    Tom
    PENTAX K100d SUPER !!!!!
    Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
    En een dapper standaard-kitlensje

    Comment


    • #3
      Re: Lens Pentax K10D..

      misschien heb ik me niet goed verwoord in punt 1) nog eens proberen....bestaan er lenzen (denk het wel..)die er niet op passen ,zo je op wat kan ik dit zien ??,
      en aan wat kan ik zien welke wel ??,:
      ps:ben volledig nieuw in het Pentax rijk....
      MVG
      Edmond
      Last edited by doberman100; 10 januari 2009, 20:53. Reden: geen
      Nikon D7100 + battrgrip :Nikon D90+ battr.grip MB-D80 : Nikon AF 50 f/1.8 : Sigma 18-35 f1.8 DC hsm ART: flitsers 2x yn560 III +1xSB24 Nikon :Fuji X-T30 + grip : lens fujinon XF 18-55 f 2.8-4 : lens fujinon XF 55-200 f 3.5-4.8 .

      Comment


      • #4
        Re: Lens Pentax K10D..

        Oorspronkelijk geplaatst door doberman100 Bekijk bericht
        misschien heb ik me niet goed verwoord in punt 1) nog eens proberen....bestaan er lenzen (denk het wel..)die er niet op passen ,zo je op wat kan ik dit zien ??,
        en aan wat kan ik zien welke wel ??,:
        ps:ben volledig nieuw in het Pentax rijk....
        MVG
        Edmond
        Hoi doberman100
        Dat is echt iets voor forumlid: ishpuini
        Deze beste man heeft mij destijds ook geholpen en is niet alleen correct, maar ook nog eens zowat de guru, op gebied van Pentax materiaal.

        Misschien eens zoeken op zijn naam?
        Of het grote K10D topic opzoeken (van hem, dacht ik)

        Groetjes
        veronique
        « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

        Comment


        • #5
          Re: Lens Pentax K10D..

          Oorspronkelijk geplaatst door doberman100 Bekijk bericht
          graag enige info in verband met lenzen voor Pentax K10D...toestel in bestelling.....
          1) op wat moet je letten bij aankoop van lenzen voor dit model of welke er op passen ??
          2) wie wil zijn ervaringen met lenzen van dit model hier kwijt ....
          Bedankt alvast voor deze die reageren....
          Nou, als groentje op dit forum eens even proberen te abntwoorden...

          Pentax is 1 van de merken die ervoor gezorgd hebben dat vrijwel alle oude lenzen passen en werken.
          - Passen doen ze allemaal, als het maar een Pentax-K bajonet is, maar ... !
          - Werken doen ze niet allemaal goed. De oude, volledig mechanische lenzen (Pentax-M) zullen wel passen, maar enkel werken op volle opening, omdat de huidige digitale apparaten de mechanische werking niet meer ondersteunen. Als je geen oude lens tegenkomt/hebt die je absoluut wil gebruiken zou ik zeggen: laat dat type lenzen maar zitten.
          - Praktisch gezien moet het een lens zijn met electronische contacten voor communicatie tss. body en lens. Dat had je vanaf de zogenaamde A-lenzen. Die hebben ook een knopje waarmee de diafragma-ring kan vergrendeld worden. Dit zijn ook nog manuele focus lenzen!
          - Pentax-KF lenzen zullen niet werken, maar de kans dat je die tegenkomt is erg klein. Ze waren maar gemaakt voor 1 apparaat: de ME-F.
          - Vanaf de K-AF, en de K-AF2 werkt alles op je digitale camera. De lenzen zijn wel uitgelicht voor een analoog negatief, maar daar heb je geen last van. Integendeel, aangezien je de binnenste 50% van de lens gebruikt, heb je dus weinig last van optische fouten, enkel van de verlengingsfactor x1,6.
          - De powerzoom van de K-FA lenzen zal niet werken, denk ik, maar die kom je toch niet zoveel tegen. Maar als AF-lenzen zullen ze wel werken.
          - Kortom, alles wat maar Pentax Autofocus is wat in de winkel ligt, zal met 99,9% waarschijnlijkheid werken.

          De beste info die ik over het Pentax-systeem heb, is te vinden op Bojidar Dimitrov's Pentax K-Mount Page.

          Comment


          • #6
            Re: Lens Pentax K10D..

            Oorspronkelijk geplaatst door jan80trs Bekijk bericht
            Passen doen ze allemaal, als het maar een Pentax-K bajonet is, maar ... !
            - Werken doen ze niet allemaal goed. De oude, volledig mechanische lenzen (Pentax-M) zullen wel passen, maar enkel werken op volle opening, omdat de huidige digitale apparaten de mechanische werking niet meer ondersteunen. Als je geen oude lens tegenkomt/hebt die je absoluut wil gebruiken zou ik zeggen: laat dat type lenzen maar zitten.
            - Praktisch gezien moet het een lens zijn met electronische contacten voor communicatie tss. body en lens. Dat had je vanaf de zogenaamde A-lenzen. Die hebben ook een knopje waarmee de diafragma-ring kan vergrendeld worden. Dit zijn ook nog manuele focus lenzen!


            - Kortom, alles wat maar Pentax Autofocus is wat in de winkel ligt, zal met 99,9% waarschijnlijkheid werken.

            De beste info die ik over het Pentax-systeem heb, is te vinden op Bojidar Dimitrov's Pentax K-Mount Page.
            Je moet ergens in het menu van je K10D gebruik van diafragmaring op toelaten zetten.
            Je kunt dan Pentax-M en zelf oudere lenzen gebruiken.
            Het enige verschil is dat je dan het diafragma op de lens regelt ipv op de body. Je mag je body altijd op deze stand laten staan ongeacht welke lens je eropzet.
            Alle lenzen met een Pentax-K bajonet werken op een K10D. De een is al wat makelijker in gebruik dan de andere, maar werken doen ze allemaal.

            Even opsommen van meest recent tot oudste.

            -Pentax-DA - huidige zooms en primes, natuurlijk alles automatisch.
            -Pentax-D-FA - huidige macrolenzen, alles automatisch
            -Pentax-FA - sommige types nog nieuw te koop, alles auto
            -Pentax-F - 2dehands, alles auto
            -Pentax-A - Manueel scherpstellen, lichtmeting automatisch
            -Pentax-M - Manueel scherpstellen en lichtmeten(even op "de groene knop" drukken!)
            -Pentax-K - Manueel scherpstellen en lichtmeten (groene knop)
            -Takumar + hopen andere M42 lenzen - manueel scherpstellen en de groene knop (wel een adapter nodig)

            In tegenstelling van wat jan80trs zegt raad ik Pentax-M helemaal niet af. Deze lenzen zijn echt niet zo moeilijk te gebruiken, en ze zijn goedkoop en goed.

            Sigma en Tamron hebben ook een hele reeks lenzen die op Pentax passen. Je moet natuurlijk in de winkel wel vermelden dat je de Pentax vatting moet hebben.

            Comment


            • #7
              Re: Lens Pentax K10D..

              Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
              Je moet ergens in het menu van je K10D gebruik van diafragmaring op toelaten zetten. Je kunt dan Pentax-M en zelf oudere lenzen gebruiken.
              [..] In tegenstelling van wat jan80trs zegt raad ik Pentax-M helemaal niet af. Deze lenzen zijn echt niet zo moeilijk te gebruiken, en ze zijn goedkoop en goed.
              Weer wat geleerd. Ik heb dat eens gevraagd in een fotowinkel bij een demonstratie van een K10D en die kerel raakte er niet wijs uit. Uiteindelijk was zijn conclusie dat het niet ging... Toen ik daarna mijn K100+D kocht - die die mogelijkheid niet heeft - dacht ik dat het bij alle KxD zo was. Ook al omdat ik van mijn beste lens - de 50mm 1.4 - zowel de M als de AF-versie heb, heb ik er verder niet naar gezocht.

              Comment


              • #8
                Re: Lens Pentax K10D..

                Oorspronkelijk geplaatst door jan80trs Bekijk bericht
                Weer wat geleerd. Ik heb dat eens gevraagd in een fotowinkel bij een demonstratie van een K10D en die kerel raakte er niet wijs uit. Uiteindelijk was zijn conclusie dat het niet ging... Toen ik daarna mijn K100+D kocht - die die mogelijkheid niet heeft - dacht ik dat het bij alle KxD zo was. Ook al omdat ik van mijn beste lens - de 50mm 1.4 - zowel de M als de AF-versie heb, heb ik er verder niet naar gezocht.
                dus als ik het goed begrijp kunnen deze lenzen gebruikt worden op mijn K10D ???
                Pentax - SMC Pentax-A 1:2 50mm Manueel lens.
                Rexatar Auto MC 135/2.8 lens Pentax K bajonet.
                Pentax M42 mount - Auto Revuenon 55/1.4 Tomioka
                Pentax M42 - Brenner Auto Telephoto 135/2.8
                Auto Tele Eximar 2.8/135mm - Pentax K mount
                Ik bedank alvast iedereen die hier al reageerde en die nog zullen reageren....
                MVG
                Edmond
                Nikon D7100 + battrgrip :Nikon D90+ battr.grip MB-D80 : Nikon AF 50 f/1.8 : Sigma 18-35 f1.8 DC hsm ART: flitsers 2x yn560 III +1xSB24 Nikon :Fuji X-T30 + grip : lens fujinon XF 18-55 f 2.8-4 : lens fujinon XF 55-200 f 3.5-4.8 .

                Comment


                • #9
                  Re: Lens Pentax K10D..

                  Oorspronkelijk geplaatst door doberman100 Bekijk bericht
                  dus als ik het goed begrijp kunnen deze lenzen gebruikt worden op mijn K10D ???
                  Pentax - SMC Pentax-A 1:2 50mm Manueel lens.
                  Rexatar Auto MC 135/2.8 lens Pentax K bajonet.
                  Pentax M42 mount - Auto Revuenon 55/1.4 Tomioka
                  Pentax M42 - Brenner Auto Telephoto 135/2.8
                  Auto Tele Eximar 2.8/135mm - Pentax K mount
                  Ik bedank alvast iedereen die hier al reageerde en die nog zullen reageren....
                  MVG
                  Edmond
                  Yep.
                  Voor de M42's heb je wel een adapter nodig.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens Pentax K10D..

                    Ik ben in het bezit van een Pentax 18-55mm kitlens en een Sigma 70-300mm en van beide lenzen ben ik zéér tevreden op m'n K10d.

                    Klik eens op de links in mijn handtekening voor foto's.
                    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens Pentax K10D..

                      Oorspronkelijk geplaatst door doberman100 Bekijk bericht
                      dus als ik het goed begrijp kunnen deze lenzen gebruikt worden op mijn K10D ???
                      Pentax - SMC Pentax-A 1:2 50mm Manueel lens.
                      Rexatar Auto MC 135/2.8 lens Pentax K bajonet.
                      Pentax M42 mount - Auto Revuenon 55/1.4 Tomioka
                      Pentax M42 - Brenner Auto Telephoto 135/2.8
                      Auto Tele Eximar 2.8/135mm - Pentax K mount
                      Ik bedank alvast iedereen die hier al reageerde en die nog zullen reageren....
                      Ik zou van die M42-lenzen afblijven. Komaan zeg, een mechanische convertor op een electronische bajonet...

                      En ik heb vandaag nogal ge-experimenteerd met mijn K100Ds, ik heb ook een stand "laat gebruik van diafragmaring toe", maar ik heb geen enkele manier gevonden om het diafragma van een K- of een M-lens te laten reageren. Je trekt dus altijd foto's met de lens wijd open. Dus die K- of M-lenzen, alle lenzen zonder electronische contacten, ze werken wel, maar je hebt vrijwel geen automatisatie, en het gebruiksgemak is minnetjes. Ik denk dat de K10D precies hetzelfde zal reageren, aangezien hij dezelfde bajonet heeft.

                      Voor zover ik kan zien in het lijstje hierboven zal enkel de SMC Pentax-A 1:2 50mm alle functionaliteit geven (uiteraard geen AF) Er zijn genoeg zoom- en prime-lenzen te koop die wel de correcte functionaliteit hebben, dat je je tanden zou stukbijten om die oude garde van hierboven aan de gang te krijgen. Dus kijk gerust ergens anders. De Pentax KA-bajonet dateert van 1984. Je moet nu echt niet ouder gaan...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens Pentax K10D..

                        Op de modellen die geen groene knop hebben (*istDS, *istDL, K100D, ....), dien je de AE-L knop te gebruiken in M-mode om met K of M generatie glas het licht te meten. De camera sluit dan het diafragma, meet het licht, stelt de gemeten waarden in in de M modus, en opent dat weer het diafragma. Als je de foto neemt wordt het diafragma correct gesloten. Diafragma is immers nog steeds mechanisch bij Pentax, ook bij de laatste generatie.

                        In de andere modes gebruikt de camera het objectief inderdaad bij volledig open diafragma.

                        Voor ouder glas (zoals M42) waar er geen mechanische koppeling mogelijk is voor het diafragma, is M mode zelfs niet nodig. Je draait daar manueel het diafragma toe (zoeker wordt dan wel wat donkerder), en vermits de camera toch geen diafragma-informatie krijgt meet die gewoon het licht door de opening die vast staat en neemt hij de opname bij dat diafragma. Werkt erg goed. Dit is overigens niet enkel bij M42 glas zo, ook vaste diafragma spiegeltele's of tilt-shift-objectieven werken zo. Natuurlijk heb je bij die spiegeltele's geen manuele diafragmaring, maar bij tilt-shift wel.

                        Voor de rest kan ik het meeste bevestigen in deze thread.

                        Wat betreft de objectieven die je oplijst, ken ik de meeste wel niet. Enkel van de Pentax SMC reeksen heb ik meestal wel een idee wat ze waard zijn. De SMC Pentax-A 1:2 50mm is zonder meer de beste van de reeks, maar toch ook geen echte topper. Wel een erg compact objectiefje en het feit dat het een A-reeks is, maakt dat het redelijk makkelijk zal werken. Wel opletten de diafragmaring in z'n automatische stand te zetten (op A). 't Zelfde geldt allicht voor de twee 135mm tele's. Best probeer je ze eens op een test-onderwerp om na te gaan welke de beste is (kleur, contrast, scherpte, verdonkering van de hoeken, ... voor alle diafragma's).

                        Die oudjes zijn mss voor een belangrijk stuk verouderd, maar er zitten wel nog steeds enkele tussen waarvoor nog geen echt equivalent bestaat van gelijke kwaliteit. Zo is de K135/2.5 lang de beste betaalbare 135mm voor Pentax geweest. Tot de DA*50-135/2.8 eigenlijk. Allez, er was ook een A*135/1.8, maar daarvoor moet je 1) geluk hebben om 'm de vinden en 2) een grote spaarpot om 'm te kunnen betalen. De breedste shift voor Pentax is ineens ook de K28/3.5 shift.

                        hth,

                        Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment

                        Working...
                        X