Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma lenzen op canon 5d mark2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma lenzen op canon 5d mark2

    Ik gebruik op mijn Canon 10D (met 1.6 cropfactor) geregeld twee Sigma-lenzen (18-50mm f2.8 en 30 mm f1.4), specifiek voor cameras met cropfactor.
    Kan ik deze lenzen met goed gevolg ook op Canon 5D mark II (full frame camera zonder cropfactor) gebruiken?
    mijn fotosite

  • #2
    Re: Sigma lenzen op canon 5d mark2

    Jan,

    Als de lenzen specifiek voor een APS-C sensor zijn gemaakt, hebben ze normaal gezien een EF-S mount (= de naam van de fitting van een crop-camera van canon). Alle full-frame camera's van canon hebben een EF mount. Lenzen met EF mount kunnen wel op een crop-camera (omdat het stukje dat uitsteekt vanaf de rand van de lens die tegen de camera wordt gezet, korter is dan van een EF-S - omdat de sensor dieper in het toestel ligt), maar niet omgekeerd.

    Hopelijk begrijp je wat ik bedoel...



    EDIT:

    Na een kort bezoek aan de Sigma website:
    ik vermoed dat je deze 2 lenzen hebt:
    18-50mm F2.8 EX DC MACRO (HSM)
    30mm F1.4 EX DC HSM

    DC (DC Lens)
    These are special lenses designed so that the image circle matches the smaller size of the image sensor of most digital SLR cameras. Their specialized design gives these lenses the ideal properties for digital cameras, the compact and lightweight construction is an added bonus ! including compact and lightweight construction.

    antwoord op uw vraag:
    Neen, de lenzen zullen wel dezelfde fitting hebben, maar toch niet op een FF camera passen. Zo is het toch bij Canon lenzen. Kan zijn dat Sigma lenzen wel passen, maar nog een bijkomend probleem is dat je dan geen volledige bedekking hebt van de (grotere FF) sensor. De uiterste randen van de foto zullen dan altijd zwart zijn...
    Last edited by g-flow; 8 januari 2009, 07:16. Reden: extra info
    Canon 5D II + 430EX II | EF 24-105 f/4 L IS USM - EF 70-200 f/4 L IS USM - Sigma 50 f/1.4 EX DG HSM
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: Sigma lenzen op canon 5d mark2

      Oorspronkelijk geplaatst door g-flow Bekijk bericht
      Als de lenzen specifiek voor een APS-C sensor zijn gemaakt, hebben ze normaal gezien een EF-S mount.
      Dat geldt alleen de voor de Canon lenzen, de Sigma's hebben een gewone EF mount.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Sigma lenzen op canon 5d mark2

        ah, dat wist ik niet... maar dan zal de beeldcirkel nog altijd te klein zijn.
        Canon 5D II + 430EX II | EF 24-105 f/4 L IS USM - EF 70-200 f/4 L IS USM - Sigma 50 f/1.4 EX DG HSM
        flickr

        Comment


        • #5
          Re: Sigma lenzen op canon 5d mark2

          Ze zullen inderdaad wel passen, want ze hebben geen speciale EF-S mount. Anders kan je ze ook niet op een 10D gebruiken, want toen bestonden er nog geen EF-S lenzen (die zijn er pas met de 300D gekomen).

          Maar de beeldcirkel zal inderdaad te klein zijn om de hele sensor te belichten.

          Dat geldt voor alle Sigma-objectieven met "DC" in de type-aanduiding.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Sigma lenzen op canon 5d mark2

            Veel zoomlenzen zijn beeldvullen vanaf ongeveer de helft van het zoombereik, over de kwaliteit van het beeld in dat randgebied valt te dis***eren.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment

            Working...
            X