Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens voor..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens voor..

    Hoi ,
    ik ken niet heeeel veel van fotografie, maar ik ben met paardenfotografie bezig
    ik ben in bezit van een nikon D50 en had de kitlens..
    helaas, hoe ik het ook draai of keer, de benen van de paarden krijg ik nooit helemaal scherp..
    welke lens raden jullie aan om zowel goede bewegingsfoto's als portretfoto's temaken ( niet te duur aub )
    groetjes ! x

  • #2
    Re: welke lens voor..

    Als de benen niet scherp zijn is waarschijnlijk uw sluiter te traag.

    Stel dat de voet van het paard zich beweegt met een snelheid van 1cm/s (gewoon een eenvoudig getal). En je neemt een foto met een sluiter van 1/10s.
    Dan zal de voet zich dus tijdens het belichten van de sensor dus 0,1cm bewogen hebben en dus niet meer scherp op de foto.
    Stel de sluiter in op 1/1000s en dezelfde voet heeft zich nog maar 0,001cm bewogen hebben en staat bijgevolg veel scherper op de foto.
    Het lichaam beweegt typisch iets trager en zal dus sneller scherp lijken.

    Om beweging te bevriezen moet je voldoende snelheid van de sluiter halen.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #3
      Re: welke lens voor..

      In dat geval zijn er enkele mogelijkheden om de sluitertijd te verkorten:

      - meer licht (maar daar zal je zelf niet over kunnen beslissen denk ik )
      - flashen (lijkt mij niet aan te raden bij paardenfotografie)
      - de gevoeligheid ISO verhogen
      - een lichtsterkere lens aanschaffen (tenminste als je al de max. lensopening gebruikt)

      In jouw geval zou ik zeker eerst (als dat al niet gebeurd is) proberen de ISO-waarde te verhogen vooraleer je een nieuwe lens overweegt.

      Succes

      Groetjes
      K@rel
      Is this the real life? Is this just fantasy?
      Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

      Comment


      • #4
        Re: welke lens voor..

        Mijn kitlens heeft het vandaag begeven ..
        daarom dat ik nu ook een andere wil proberen..

        Comment


        • #5
          Re: welke lens voor..

          Oorspronkelijk geplaatst door kellykeuhh Bekijk bericht
          helaas, hoe ik het ook draai of keer, de benen van de paarden krijg ik nooit helemaal scherp..
          Dan doe je echt iets verkeerd, want dat lukt mij nog met een jampotbodem, of bedoel je niet een paard rustig staand in een zonnige wei op een paar meter afstand?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: welke lens voor..

            ik heb dit ook al geprobeert, maar ik blijf de kwaliteit van de foto's niet zo denderent vinden..
            ik heb dus dringent een nieuwe lens nodig.. mijn kitlens is kappot..

            Comment


            • #7
              Re: welke lens voor..

              dan is dees topic:klik mss wel iets voor jou. alle als je uw kitlens vervangt
              nikon stuff

              Comment

              Working...
              X