Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lenzen op 5D mkII ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lenzen op 5D mkII ?

    Hallo,
    Ga me zelf zeer binnenkort verblijden met de nieuwe 5D. De eerste lens op mijn lijst is de 24 / 70 2,8 maar dat zal zeker nog enkele maanden duren omwille van de centjes... (alternatieven ?)
    Nu vraag ik mij af bij een FF sensor welke lensen (ook 3rd party) goed scoren op dit toestel. Dat bijna alle L glas zeer goed weet ik : van de 35l tot de 28/300...... Maar wat met ouder L glas: 28 - 70 ? / 20 -35 ? of andere oudere EF lensjes.Mag zeer goedkoop zijn, daar ben ik niet bang van ...
    Primes en zooms, deze laatste moeten in eerste instantie geen vaste 2,8 of 4 zijn

    Ik ga starten met het simpele 50mm 1,8 mkII lensje ( back to basics )
    en de 70 - 200 2,8 die ik al heb.

    soort fotografie: vanalles, behalve macro, sport

    thanks ..
    Last edited by MDY; 6 januari 2009, 19:23.
    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

  • #2
    Re: welke lensjes op 5D mkII ?

    Ik heb voor de 1D MKIII een tweedehands Sigma 24-70 f2,8 gekocht, en die presteert zeker niet slecht (heeft wel wat AF-correctie nodig, maar dat kan je op de 5D MKII ook). Je moet ze alleen niet voor sportfotografie gebruiken want dan zou de AF-motor wel eens te traag kunnen zijn (daarvoor heb ik nog een 24-105 f4 L IS in dat bereik).

    Ik had ook al wat teveel uitgegeven aan fotomateriaal de laatste weken, die Sigma vervang ik ooit nog wel door een Canon 24-70 f2,8 L, maar voorlopig zal de Sigma wel voldoen. En door ze tweedehands te kopen zal ik er ook niet veel op verliezen als ik ze terug verkoop.

    Als je een 28-70 f2,8 L kan vinden, dan is dat ook zeker geen slechte keuze. Die 28mm zal op een 5D nog breed genoeg zijn.

    Ik was de Tamron 28-75 f2,8 XR DI nog vergeten, die zou ook prima moeten werken op een Full-Frame, maar met een veel kleiner frontelement dan de Sigma zou die wel wat meer last kunnen hebben van vignetting op f2,8.
    Die Tamron heb ik nog gebruikt op een 300D en een 20D, en mijn exemplaar was eigenlijk niet echt scherp volledig open , op f4 was ze wel heel scherp (de Sigma 18-50 EX DC was veel scherper, maar die is dan weer niet bruikbaar op een 5D).
    Last edited by Black B@ndit; 5 januari 2009, 21:11.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: welke lenzen op 5D mkII ?

      nog iemand ?
      Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

      https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

      Comment


      • #4
        Re: welke lenzen op 5D mkII ?

        verkeerde vraag ?
        Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

        https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

        Comment


        • #5
          Re: welke lenzen op 5D mkII ?

          MDY,
          Proficiat alvast met je aankoop van het toestel.

          de 28-70 2,8 presteert even goed als de 24-70 2,8.
          Ikzelf heb alleen ervaring met de "oude 5D"

          Ik zou eerder opteren voor de 24-105 f4, dat is en blijft toch een superlens op mijn full frame, mooi bereik, vooral met de IS een toch extra argument.

          Of ze moeten bij Canon eens vlug een variant maken zoals de 17-55 2,8IS voor full frame.

          Desnoods de iso wat omhoog, want als de ruis hetzelfde blijft als de 5D, heb je volgens mij die 2,8 niet nodig.

          Succes
          CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

          Comment


          • #6
            Re: welke lenzen op 5D mkII ?

            Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
            Hallo,
            Ga me zelf zeer binnenkort verblijden met de nieuwe 5D. De eerste lens op mijn lijst is de 24 / 70 2,8 maar dat zal zeker nog enkele maanden duren omwille van de centjes... (alternatieven ?)
            Nu vraag ik mij af bij een FF sensor welke lensen (ook 3rd party) goed scoren op dit toestel. Dat bijna alle L glas zeer goed weet ik : van de 35l tot de 28/300...... Maar wat met ouder L glas: 28 - 70 ? / 20 -35 ? of andere oudere EF lensjes.Mag zeer goedkoop zijn, daar ben ik niet bang van ...
            Primes en zooms, deze laatste moeten in eerste instantie geen vaste 2,8 of 4 zijn

            Ik ga starten met het simpele 50mm 1,8 mkII lensje ( back to basics )
            en de 70 - 200 2,8 die ik al heb.

            soort fotografie: vanalles, behalve macro, sport

            thanks ..
            24-105 werkt super op de 5D. Is ervoor gemaakt.

            Comment


            • #7
              Re: welke lenzen op 5D mkII ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
              24-105 werkt super op de 5D. Is ervoor gemaakt.

              Wat voor de ene super is kan voor een andere bagger zijn ook hé… Die 24-105 is een heel mooie lens, bereik , IS enz… maar voor mij persoonlijk dan vond ik de vervorming op 24 bij een FF body vrij erg, voor mij persoonlijk is de 24-70 dan optisch een pak beter maar ook die heeft dan weer nadelen natuurlijk…
              Mijn persoonlijke favoriete lenzen op FF zijn nog steeds de 35F1.4 en de 85F1.2 , deze 2 zijn gewoon top !
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #8
                Re: welke lenzen op 5D mkII ?

                dus :
                ga nu effe met de 50 / 1,8 en mijn 70 - 200 2,8 voortdoen: tot ik meer centen heb binnen een paar maandjes voor de 700 euro plus lensjes.
                Lenzen zoals er zijn :
                28-135/3.5-5.6 IS USM
                28-105/3.5-4.5 USM
                24-85/3.5-4.5 USM
                kan ik daar ondertussen wat mee aanvangen ? of zijn die zoooo slecht ?
                2,8 vast is niet perse de norm.

                wat met de primes zoals er zijn :
                EF 28/2.8
                EF 35/F2.0
                EF 24/2.8

                vele vragen , maar voor mij toch een beetje vreemd domein canon FF...

                muchos gr...
                Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                Comment


                • #9
                  Re: welke lenzen op 5D mkII ?

                  Ik heb zelf ooit een 28-135 IS gehad, en die was zeker niet slecht op een 300D.

                  Alle lenzen uit je lijstje zijn bruikbaar op een full-frame, en als je wat geluk hebt kan je ze ook vrij goedkoop tweedehands vinden.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke lenzen op 5D mkII ?

                    Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je veel wil investeren in een goede body als je er nadien tweederangsglas opzet. Ik zou het eerder omgekeerd doen...

                    Just my 2 cents

                    (De 24-105 is erg goed, ik heb deze ook.)
                    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke lenzen op 5D mkII ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
                      Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je veel wil investeren in een goede body als je er nadien tweederangsglas opzet. Ik zou het eerder omgekeerd doen...

                      Just my 2 cents

                      (De 24-105 is erg goed, ik heb deze ook.)
                      Natuurlijk, lenzen zijn belangrijker dan de body ( maak al een tijdje fotokes - ) maar ik moet nu even 2 a 3 maanden overbruggen. nog voor de zomer koop ik mij zeker de 24 - 70 / 2,8 of de 24 -105. Als je de openingspost leest dan zie je dat.
                      Ik heb de laatste jaren zowel op nikon als canon de 17 -55 2,8 (IS) gehad
                      Momenteel heb ik de 70 - 200 2,8 L en de plastic fantastic 50mm. ( nu in de handtekening gezet )

                      Ik vraag gewoon af of tussen de lenzen die ik opnoem iets degelijks zit, wil dit 2de hands kopen dan. (ebay)
                      Ik kan helaas niet elke maand met een 1000 euro smijten.
                      Last edited by MDY; 10 januari 2009, 10:37.
                      Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                      https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke lenzen op 5D mkII ?

                        Ik denk dat er hier nog niet zoveel zijn die op de 5D MKII zo'n lenzen uitgeprobeerd hebben, dat is de reden waarom niemand een goed antwoord kan geven op je vraag.

                        Maar als je ze toch tweedehands koopt, dan verlies je er bijna niets op als je ze na het testen weer terug verkoopt.
                        Je kan op die manier zelf testen of ze voldoen, als ze niet goed genoeg zijn op je full-frame camera, dan verkoop je ze gewoon terug.

                        Je moet alleen opletten dat je niet teveel betaalt voor zo'n tweedehands, maar die zitten meestal toch in een lagere prijsklasse.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke lenzen op 5D mkII ?

                          Ik denk dat ik toch maar eens vriendelijk naar mijn vrouwtje ga lachen , en volgende week naar konijn rij ....
                          Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                          https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke lenzen op 5D mkII ?

                            Hallo,
                            Heb wel geen fulframe maar een 50D als vervanger voor mijn 10D.

                            Had allemaal standaard lenzen 28-135 IS, 75-300 IS en de 50mm 1.8II.
                            Nu zowel de 28-135 als 75-300 deden het zeer goed en nog op mijn 10D,
                            op de 50D daarentegen een teleurstelling allom en de 50mm doet het ook hier goed.
                            Eigenlijk word dat goedkoop lensje flink onderschat, ook binnen bij weinig licht goed te gebruiken.

                            Ondertussen heb ik de 24-70 2.8L die bijna vast op de 50D blijft staan,
                            dit is echt een goede lens, zowel optisch als de bouw.
                            Velen noemen het gewicht een nadeel maarook dat is overroepen, de 50D met deze lens is perfekt in evenwicht en de 2.8 is ook fantastisch, het gebeurt zelfs dat ik nog naar mijn 50mm 1.8 grijp bij weinig licht omdat ik helemaal niet van flitslicht hou enkel als het niet anders kan zoals bij tegenlicht bv.
                            En op de fulframe is de 24-70 nog een beter bereik.

                            Dus de 28-135 zou ik zeker links laten liggen voor een 5D en zeker voor een 50D
                            daarentegen wil ik zeker niet de low budget lenzen afbreken daar mijn vader een 50D gebruikt in combinatie met de ef-s 17-85 IS wat eigenlijk een zeer goede lens is.
                            En de goedkope 50mm 1.8II is nooit een miskoop integendeel.

                            Ikzelf ga nog wat sparen om de 70-200 2.8L IS te kopen.

                            Groeten

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke lenzen op 5D mkII ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
                              Natuurlijk, lenzen zijn belangrijker dan de body ( maak al een tijdje fotokes - ) maar ik moet nu even 2 a 3 maanden overbruggen. nog voor de zomer koop ik mij zeker de 24 - 70 / 2,8 of de 24 -105. Als je de openingspost leest dan zie je dat.
                              Ik heb de laatste jaren zowel op nikon als canon de 17 -55 2,8 (IS) gehad
                              Momenteel heb ik de 70 - 200 2,8 L en de plastic fantastic 50mm. ( nu in de handtekening gezet )

                              Ik vraag gewoon af of tussen de lenzen die ik opnoem iets degelijks zit, wil dit 2de hands kopen dan. (ebay)
                              Ik kan helaas niet elke maand met een 1000 euro smijten.
                              Ik denk dat je bij deze body beter gaat voor betere lenzen. Een lens gaat ook veel langer mee dan een body dus beter een beetje bijsparen.
                              Bovendien hoeft het ook niet superduur.
                              Er zijn heel goeie primes (85/1.8, 50/1.4) voor iets meer dan 300 euro.
                              Deze geven een kwaliteit die je niet haalt bij de zooms en zijn niet superduur. Je moet alleen een beetje zoomen met de voeten maar da's niet persé een nadeel.
                              Het hangt uiteraard af van het soort fotografie maar vb voor portret kun je u heel goed uit de slag trekken met een prime.

                              Eens je gewoon bent aan de kwaliteit van een prime, ga je niet snel meer terug naar een zoom.
                              Ook de 135/2 is een aanrader. We gaan hier wel al naar de regio 900 euro, maar dit is echt een toplens.
                              Verschillende mensen hebben hun 70-200 weggedaan eens ze met de 135 hadden gewerkt.
                              Last edited by PSG; 10 januari 2009, 12:40.

                              Comment

                              Working...
                              X