Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

volleybal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • volleybal

    Een jaartje geleden schafte ik mij een canon 400D aan met als kitlenzen een 18 - 55 efs 3.5 - 5.6 en een 55 - 200 ef 4.5 - 5.6
    Om plaatjes te schieten van mijn volleyende dochter (meestal in slecht verlichte sportzalen) bekom ik met deze lenzen weinig resultaten. Ik kan de actie te weinig "bevriezen". Kan iemand mij tips bezorgen of schaf ik mij een ander objectief aan, zo ja dewelke ?

  • #2
    Re: volleybal

    hoeveel geld wil je eraan spenderen?
    Als ik me niet vergis heeft Canon een 200mm f2

    Comment


    • #3
      Re: volleybal

      een 70-200 2.8 doet dikwijls wonderen.

      Ik doe het voorlopig - wegens te weinig geld - met een 28-75 2.8 en mijn macro 150 2.8
      en op f2.8 iso 800 haal je meestal met moeite 1/200ste.
      Iso 1600 zou beter zijn, maar is voor mij onbruikbaar.

      dus hoge iso en laag f-getal is een must.
      Brandpunten zijn afhankelijk van de zaal, maar zeker nooit onder de 50mm en max tot 200mm.
      Fotogallery
      My Pictureblog

      Comment


      • #4
        Re: volleybal

        Canon 85mm f/1.8 €333,-
        Canon 100mm f/2.0 €399,-
        Canon 135mm f/2.0L €970,-


        De 85mm heb ik gehad, en heb momenteel de 135L. Extreem goede lenzen! Alle drie. De 85mm en 100mm zijn echt koopjes voor de prijs, enigste nadeel is 't feit dat je er niet mee kunt in- en uitzoomen, het zijn namelijk vaste brandpunt lenzen.

        Een f/2.8L kun je ook proberen maar die is nogal groot en zwaar, langzamer qua focus dan de drie eerdergenoemde lenzen en bovendien is f/2.8 vaak niet lichtsterk genoeg.
        Het verschil tussen f/2.8 en f/2.0 is groter dan je denkt, staat (bijvoorbeeld) ongeveer gelijk aan respectievelijk 1/250s en 1/500s.


        Cheers!
        Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
        Visit my Flickr

        Comment


        • #5
          Re: volleybal

          een 85mm 1.8 lijkt mij een perfecte keuze voor zulke sport. snelle AF en heel lichtsterk.

          met een 2.8 lens ga je al snel te weinig licht hebben in zulke sportzaal

          deze foto's heb ik genomen met een 85mm 1.8:
          Forum voor het plaatsen van foto's waar actie centraal staat: sport, beweging, .... Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: volleybal

            en deze heb ik genomen met een 2.8, wel iso 1600

            uiteraard zal een 1.8 steeds beter zijn,
            maar ik kan bij volleybal de voordelen van een zoom wel inzien.

            Hoewel ik voor budgetaire redenen eerder geneigd ben om voor de 100 f2.0
            te kiezen, super voor volleybal denk ik.
            En in kleinere zalen de 50 1.8 kan ook steeds denk ik dan.
            Die AF is trager, maar als je het spelletje kent, kan je makkelijk de middenman bvb volgen met je lens, en dan kan het zeker.
            Fotogallery
            My Pictureblog

            Comment


            • #7
              Re: volleybal

              Ook de sport en de bewegingen goed bestuderen en de dode punten zien te vinden kan helpen.

              BV als één partij aan de opslag is, staat de andere vaak zeer geconcentreerd de opslag te bestuderen, die geconcentreerde blik kan ook hele mooie foto's opleveren.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: volleybal

                ..........................................
                Last edited by jan van ginkel; 13 januari 2009, 15:41.
                Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                Hier op dit forum.

                Comment


                • #9
                  Re: volleybal

                  In slecht verlichte zalen zou ik de 85 mm F/1.8 kiezen om mee starten: licht, scherp en met een snelle autofocus. Iets lichtsterker nog dan de eerder gesuggereerde 200 mm F/2.0 en ook nog "iets" goedkoper .... (circa 300 Euro voor de een en meer dan het tienvoudige voor de ander). Verder zou ik manueel (M) belichten zodanig dat je histogram redelijk ver naar rechts leunt; hopelijk zit je bij een (zo goed als volledig) open diafragma (F 1.8 / 2.0) en ISO 1600 op sluitertijden van 1/500 s, maar 1/400 of 1/320 s zijn ook acceptabel. Misschien nog een beetje noise reductie met DPP of Neat Image achteraf ......

                  Succes en we zien jouw foto's graag tegemoet !

                  Comment


                  • #10
                    Re: volleybal

                    Wat je ook zou kunnen doen. Zet je op en tribune achter de opslagzone. Dan zit je op d e hoogte van de netrand en heb je de positie 4 van de overzijde altijd mooi in beeld.
                    De blok aan jouw zijde zal niet vaak in de weg hangen. Stel scherp op de antenne of netrand. Let wel met f1.4 lenzen. Zijn wel lichtscherp, maar de DOF is relatief klein.
                    De spelers/speelsters moeten dan vrij kort bij het net opereren. Dus aanvallen vanachter de 3-meterlijn en je stelt scherp op de netrand geeft een out-of-focus foto.
                    Op het ogenblik dat de aanvaller de slagarm wilt gebruiken, druk je af. Dan heb je nog steeds de bal op je foto. Ik ken natuurlijk niet het niveau van je kinderen, maar op landelijk/nationaal niveau is dit het afdrukmoment. Spelen je kinderen op een lager niveau kan je een fractie later afdrukken. Zo heb ik het altijd gedaan met en 80-200 op f2.8 en rond de 1600 ISO. Wil je de beweging meenemen moet je de autofocus op Servo zetten (ik denk dat dit bij Canon zo heet. Ik werk met Nikon en daar heet het Continious Focussing) en dan je speler tracken. Dan staat die er ook scherp op.
                    Succes hoor!
                    [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                    Comment


                    • #11
                      Re: volleybal

                      Bedankt mensen met al uw goede raad; kan nu naar de actie overgaan (dwz aanschaf van een lichtsterke lens)

                      Comment


                      • #12
                        Re: volleybal

                        Ik doe regelmatig volleybal in de ereklasse, daarvoor gebruik ik een Tamron 28-75 of een Nikkor 70-200, beide f/2.8 Dankzij de D3 kan ik mijn iso's ver optrekken, 1600 en hoger is totaal geen probleem, daardoor is de sluitertijd om actie te bevriezen steeds kort genoeg. Ik heb vroeger gewerkt met de Nikkor 85 f/1.8 die de mogelijkheid geeft de iso waarde weer wat te verlagen maar een prime werkt minder handig bij volleybal.
                        De bijzonder goede iso waarden van een D3/D700 geven je een ruimere keuze qua lenzen dan andere camer's die meer last hebben van de hoge iso's. Je moet dus niet "persé" lenzen met een f/1.4 lichtsterkte aanschaffen. Het is natuurlijk wel zo dat een Canon 400D niet kan tippen aan de ruisbehandeling van de D3/D700 dus in dat geval kan je bijna niet anders dan ofwel zwaar nabewerken of toch de zeer lichtsterke lenzen aanschaffen.
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment

                        Working...
                        X