Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek zoom of Tele zoom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoek zoom of Tele zoom

    Hallo,

    Ik had deze vraag al eens gesteld onder rubriek Reisfotografie en daar heb ik geen reactie gehad, zodus probeer ik het hier nog eens .

    Ik weet het wel dat deze vraag misschien nogal vroeg op het jaar is, maar zo weet ik tenminste hoe ik me kan voorbereiden en vooral hoeveel ik moet sparen op die enkele nieuwe aankopen nog te doen voor mijn vertrek.

    Deze zomer ga ik enkele weekjes naar Toscanië en Corsica.

    Welke lenzen kan ik me best aanschaffen om tijdens zo'n reis mooie foto's te nemen van landschappen, etc..
    Tele Zoom of Groothoek Zoom ? Welke Type ?

    Hoe kan ik me best voorbereiden ? Tips en raad zijn steeds welkom !!

    Mijn toestel is een Canon 450 D en kheb reeds de volgende lenzen : 50 mm f/1.8 en 18 mm - 55 mm f/5.6.

    Alvast bedankt
    groetjes

    K
    ps: voor iedereen het allerbeste in 2009 en veel fotografie fun !!!

  • #2
    Re: Groothoek zoom of Tele zoom

    als je naar zo'n land gaat zou ik een ultra-wide angle kopen in het genre van Canon EF-s 10-22 of Sigma 10-20

    Natuurlijk als je aan 18mm genoeg hebt (persoonlijke voorkeur) voor landschappen kan je een telezoom kopen voor wat fauna dichterbij te halen.

    Wat is je budget trouwens?
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Groothoek zoom of Tele zoom

      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
      als je naar zo'n land gaat zou ik een ultra-wide angle kopen in het genre van Canon EF-s 10-22 of Sigma 10-20

      Natuurlijk als je aan 18mm genoeg hebt (persoonlijke voorkeur) voor landschappen kan je een telezoom kopen voor wat fauna dichterbij te halen.

      Wat is je budget trouwens?

      Mijn budget zit rond de 500 euro

      Comment


      • #4
        Re: Groothoek zoom of Tele zoom

        zou gaan voor de 17-40mmL ben er zelf zeer tevreden over.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Groothoek zoom of Tele zoom

          voor 500 € zou ik kiezen voor een 10-22 of zoals bouk zegt de 17-40.

          de keuze kan alleen jij bepalen. Je zal moeten zien of 17mm genoeg breedhoek is voor je landschappen.
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #6
            Re: Groothoek zoom of Tele zoom

            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
            voor 500 € zou ik kiezen voor een 10-22 of zoals bouk zegt de 17-40.

            de keuze kan alleen jij bepalen. Je zal moeten zien of 17mm genoeg breedhoek is voor je landschappen.

            Een Telezoom voorbeeld 70 - 300 mm is minder geschikt of is beter gezegd voor andere doeleinden ?

            Comment


            • #7
              Re: Groothoek zoom of Tele zoom

              is inderdaad voor andere doeleinden... als je dan ook een tele zou kopen zou ik als ik u was een Canon EF 70-200 f/4 L kopen iets minder tele maar een heerlijke lens (ikzelf heb de IS-versie maar die is dan weer duurder...)

              daar moet je uiteraard wel zeker van zijn wat je met je lens wil bereiken : landschappen of wat tele... elk doel heeft (meestal) een andere lens...
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #8
                Re: Groothoek zoom of Tele zoom

                Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                is inderdaad voor andere doeleinden... als je dan ook een tele zou kopen zou ik als ik u was een Canon EF 70-200 f/4 L kopen iets minder tele maar een heerlijke lens (ikzelf heb de IS-versie maar die is dan weer duurder...)

                daar moet je uiteraard wel zeker van zijn wat je met je lens wil bereiken : landschappen of wat tele... elk doel heeft (meestal) een andere lens...
                Nu is het voor Toascanië en Corsica en daar zal ik inderdaad veel landschap op foto leggen.
                Maar normaal staat er elk jaar een grote reis op het programma, voor volgend jaar zal dat Ecuador of Sri Lanka worden.
                En ik zou dan ook in vooruitzicht daarvan ineens de goede keuze willen maken. En als ik zo'n reis maak wil ik wel mijn gerief meenemen, maar natuurlijk kan ik dan niet enorm veel lenzen meenemen. En tijdens zo'n reizen neem ik niet alleen foto's van landschappen.
                goh, het is wel niet altijd gemakkelijk om te weten welke lens het beste is. Of denk ik daar nu veel teveel over na ??

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoek zoom of Tele zoom

                  je denkt daar heus niet teveel over na hoor het kost allemaal geld genoeg dus 2x nadenken voor je iets koopt kan zeker geen kwaad.

                  Ga bij u in de buurt eens wat landschapjes vastleggen met je kitlens op 18mm. Als je vindt dat je breder wil, koop je een 10-22 lens en je gaat je hartje kunnen ophalen

                  Als je denkt dat je 18mm genoeg is kan je nu in een tele à la 70-200 f/4 L investeren.
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groothoek zoom of Tele zoom

                    Oorspronkelijk geplaatst door kiora Bekijk bericht
                    maar natuurlijk kan ik dan niet enorm veel lenzen meenemen. En tijdens zo'n reizen neem ik niet alleen foto's van landschappen.
                    In principe werk ik maar met 3 lenzen:
                    Sigma 10-20
                    Nikkor 17-55
                    Nikkor 70-200

                    en voor gewoon op vakantie heb ik zeker niet meer nodig, die 70-200 zou ook een 70-300 VR kunnen, veel lichter, maar voor de niet vakantiefoto's op vakantie heb ik de 2.8 nodig.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groothoek zoom of Tele zoom

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      In principe werk ik maar met 3 lenzen:
                      Sigma 10-20
                      Nikkor 17-55
                      Nikkor 70-200

                      en voor gewoon op vakantie heb ik zeker niet meer nodig, die 70-200 zou ook een 70-300 VR kunnen, veel lichter, maar voor de niet vakantiefoto's op vakantie heb ik de 2.8 nodig.
                      ja... maar TS heeft en Canon 450D.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groothoek zoom of Tele zoom

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        ja... maar TS heeft en Canon 450D.
                        grt,bouk.
                        het gaat niet om de nikkor lenzen maar over het gebruikte bereik.

                        Met 3 lenzen bereik je 10mm tot 200mm met een verwaarloosbaar gatje tussen 55 en 70.

                        Voor Canon heb je exact dezelfde lenzen met exact hetzelfde bereik...
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groothoek zoom of Tele zoom

                          Ik weet niet precies hoeveel de door jou voorgestelde groothoek zooms kosten, maar voor ca 100 euro koop je aan de bovenkant een 55-200 mm van tamron. Voor dat geld koop je dan een prima lensje dat lekker licht is, en toch wat dingen dichtbij kan halen. Aangezien je het voor je vakantietrip wilt gebruiken kun je altijd iets diafragmeren. Hier vind je een review.
                          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                          Comment


                          • #14
                            Re: Groothoek zoom of Tele zoom

                            Ik heb ook een 55-200 sigma. Dit is een zeer goedkoop tele'tje, superlicht, maar nu niet echt topkwaliteit... Daarom heb ik nu de Sigma 70-200, is een zalige lens, maar die zou ik toch ook liever niet meenemen op trektocht of zo...
                            Kijk mss ook eens naar een superzoom ala 18-200 is. Heel handig voor op reis, maar je mag er natuurlijk geen wonderen van verwachten é. Deze is goedkoop (denk bv aan diefstal!), geen lenzen meer wisselen en bovenal eenvoudiger mee te nemen dan een hele set lenzen. Voor shots in donkere plaatsen zou ik dan nog de 50mm mee nemen, en dan kom je al een heel eind denk ik...

                            mvg
                            Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Groothoek zoom of Tele zoom

                              Je hebt de kitlens dus zou ik niet voor de 17-40 L gaan. OK die is stukken beter maar dan verander je alleen glas in je huidige bereik.

                              En de 10-12 geeft je alleen meer breedhoek. Deze keuze kan je maken als je je echt wil toeleggen op het fotograferen van landschappen.

                              Persoonlijk vind ik de 70-200 F/4 L USM de beste keuze. Dan heb je ook wat tele mee. Let wel op dit is een vrij grote lens. Maar met deze lens zal je ook prachtige details kunnen vastleggen. Zoals enkel een schouw van een Toscaans huisje. Of prachtige close-ups van mensen zonder dat ze nog merken dat je hen fotografeert. Niet omdat stiekem te kunnen doen, maar als ze niet poseren staan ze er gewoonlijk beter op.

                              De Tamron of Sigma varianten zijn misschien goedkoper maar ook veel slechter. Zo'n Canon L geeft scherpere beelden, betere kleuren en is met USM ultra snel in het focussen. Als je goedkoper wil dan kan je nog beter de Canon EF-S 55-250mm F4-5-5.6 IS overwegen die heeft IS.
                              Last edited by FotoDirk; 6 januari 2009, 13:28.
                              Tot sluitertijd, Dirk

                              Comment

                              Working...
                              X