Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macroobjectief sigma 50mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macroobjectief sigma 50mm

    Hallo,

    heb zopas een macroobjectief van Sigma (50 mm) aangeschaft. Nu staat in de bijgeleverde folder dat je niet aan de scherpstelring mag draaien als die op autofocus staat, maar wanneer ik het objectief wil opbergen en het is helemaal uitgeschoven, moet ik dan via manual focus het terug op zijn plaats zetten of wat ?

  • #2
    Re: macroobjectief sigma 50mm

    Je moet bij zo'n objectief eerst de AF uitschakelen voor je er zelf aan mag draaien, anders heb je kans dat de tandwieltjes van het AF-mechanisme stuk raken.

    Je kan die lens ook terug "korter" maken door de ontspanknop half in te drukken, en op een onderwerp scherp te stellen waarbij ze korter wordt. Ik weet niet of die lens het kortst is op oneindig, of net in de macro-stand.
    Als het in de macro stand is, dan hou je je hand zo'n 10cm voor de lens en druk dan de ontspanknop half in, als ze op oneindig het kortst is, dan mik je op een onderwerp verder van de camera, en druk dan de ontspanknop even half in.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: macroobjectief sigma 50mm

      Een andere mogelijkheid is het objectief in uitgeschoven toestand afkoppelen en daarna met de hand indraaien. De scherpstelring heeft geen slipkoppeling.

      groet Hans.

      Comment


      • #4
        Re: macroobjectief sigma 50mm

        OK, hartelijk dank

        Comment


        • #5
          Re: macroobjectief sigma 50mm

          Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
          Een andere mogelijkheid is het objectief in uitgeschoven toestand afkoppelen en daarna met de hand indraaien. De scherpstelring heeft geen slipkoppeling.

          groet Hans.
          Ik denk dat het een Sigma/Canon-versie is, en dan zit de scherpstelmotor altijd in de lens zelf.
          De lens van de camera halen zorgt er dan niet voor dat de tandwieltjes ontkoppeld worden, en dan heb je nog steeds kans op schade als je aan de focusring draait.

          Als je met de hand aan de AF-ring wil draaien, dan heb je ofwel een USM (Canon)/HSM (Sigma) scherpstelmotor nodig, en dan moet je niets speciaals doen (je mag dan altijd aan de scherpstelring draaien, ook al is de AF ingeschakeld op de lens).

          Met een micromotortje moet je altijd de AF uitschakelen als je handmatig wil scherpstellen (of aan in dit geval de AF-ring draaien om de lens zo kort mogelijk te maken).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: macroobjectief sigma 50mm

            Ik ben uitgegaan van Sigma 50mm f:2.8 DG Macro D voor Nikon, die geen inwendige scherpstelmotor heeft. Dat Canon uitvoeringen anders zijn wist ik niet. Sorry voor de verwarring.

            Groet Han.

            Comment


            • #7
              Re: macroobjectief sigma 50mm

              Lensdop erop en dan de sluiterknop lichtjes indrukken om scherp te stellen. De lens gaat eerst naar haar maximale lengte en daarna focust ze op oneindig (=volledig ingeschoven). Zowel mijn 50 mm als een Nikon 70-210 doen dit zo en het is volgens mij de gemakkelijkste manier.
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

              Comment

              Working...
              X