Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zoomlens of vastbrandpunt?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zoomlens of vastbrandpunt?

    Hey,
    Ik heb zelf een Canon d20 en fotografeer sinds kort protret met een canon EF 28-80mm 3.5-5.6. In het begin was ik wel tevreden over de scherpte, maar ondertussen... zie ik onscherpte. Het model moet scherp zijn en de achtergrond evt wazig.
    Onlangs las ik dat het nadeel van een zoomlens zou kunnen zijn dat ie niet op elke afstand even goed presteert. Zou het een beter idee zijn om portet te schieten met een vast brandpunt?
    Of welke lens is optimaal?
    Bedankt,
    Inge

  • #2
    Re: zoomlens of vastbrandpunt?

    Oorspronkelijk geplaatst door Inge Turelinckx Bekijk bericht
    Hey,
    Ik heb zelf een Canon d20 en fotografeer sinds kort protret met een canon EF 28-80mm 3.5-5.6. In het begin was ik wel tevreden over de scherpte, maar ondertussen... zie ik onscherpte. Het model moet scherp zijn en de achtergrond evt wazig.
    Onlangs las ik dat het nadeel van een zoomlens zou kunnen zijn dat ie niet op elke afstand even goed presteert. Zou het een beter idee zijn om portet te schieten met een vast brandpunt?
    Of welke lens is optimaal?
    Bedankt,
    Inge
    wil je echt veel scherpte en detail voor weinig geld, ga dan absoluut voor een vaste lens (prime)

    voor portretten zijn lenzen zoals de Canon 50mm 1.8, sigma 50mm 1.4 en de Canon 85mm 1.8 zeker en vast aan te raden

    nog een extra voordeel aan die lenzen is hun lichtsterkte. dit wil zeggen veel snellere sluitertijden bij weinig licht mogelijk én een heldere zoeker
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: zoomlens of vastbrandpunt?

      Een zoomlens kan ook ideaal zijn voor portret.
      Het heeft eerder te maken met budget en prioriteiten.

      Wil je zo goedkoop mogelijk een goeie lens hebben voor portret, ga dan naar een prime.

      Dan hebt ge volgende lenzen:
      50 1.8 (100 euro)
      50 1.4 (320 euro)
      85 1.8 (350 euro)

      Zoek dus uit met uw huidige lens welk brandpunt u het best ligt: 50mm of 85 mm.
      Mijn voorkeur zou uitgaan naar de 85 dan.

      Een zeer goeie zoomlens die vaak gebruikt wordt voor portret is de 70-200 2.8 (IS).
      Dan lig je wel aan een pak meer geld (maar biedt natuurlijk meer mogelijkheden voor algemene fotografie).

      Comment

      Working...
      X