Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

circulair polarisatiefilter slimline vr groothoekobjecten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • circulair polarisatiefilter slimline vr groothoekobjecten

    ik ben nog eens verder gaan informeren voor een polarisatie filter, nu raden ze me een circulair polarisatiefilter slimline al dan niet met MRC aan voor mijn Sigma lens 18-200 F3.5-6.3 DC OS (72 mm). Zijn wel zeer prijselijk spreken over +/- 210 €. Ook heb ik onlangs ergens gelezen dat voor een Sigma lens best het Hoya merk neem omdat dit het zelfde glas is of iets dergelijks. graag jullie advies
    Last edited by IngridVD; 6 januari 2009, 19:05.
    groetjes Ingrid


  • #2
    Re: circulair polarisatiefilter slimline vr groothoekobjecten

    Zijn wel zeer prijselijk spreken over +/- 210 €.
    Bij konijn kost een slimline polafilter van B&W 72mm 137,27€, en dat is een goed merk. MRC betekent multi coating. Een slimline voor jou lens is wel aan te raden ja, anders ga je vignettering hebben op 18mm. Je kan ook een gewone filter nemen, maar dan moet je wel iets inzoomen om de vignettering weg te krijgen.

    voor een Sigma lens best het Hoya merk neem omdat dit het zelfde glas is
    Daar moet je geen rekening mee houden, dat is onzin.

    Comment


    • #3
      Re: circulair polarisatiefilter slimline vr groothoekobjecten

      Ik heb op mijn Sigma 10-20 een Hoya Pro zitten en geen vignetering en er kan nog gewoon de originele lensdop op(met een B+W moest er een slim op) op een Nikkor 18-200 had ik een gewone B+W.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: circulair polarisatiefilter slimline vr groothoekobjecten

        Slim Line is een marketing term. Als je dat koopt, moet je weer terug naar de winkel. Want dan past de objectief dop niet meer (B+W) of je hebt toch nog vignettering (ook B+W. Van andere merken weet ik het niet)

        Maar waarom op een Nikon geen Nikon, ook in de dunne uitvoering voor 130 euro


        De echte oplossing is natuurlijk de oude 72mm versie van Nikon waarbij je voor 82mm glas krijgt. Als die nog ergens ligt: duurder dan je Sigma.
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

        Comment


        • #5
          Re: circulair polarisatiefilter slimline vr groothoekobjecten

          Onzin, ik heb op mijn 17-55 f/2.8 IS ook een gewone B+W Kaseman circular polar zitten en geen last van vignetting hoor, zelfs op de EF-S10-22 die ik ook met deze filter gebruik zie ik zelfs geen donkere hoekjes op 10mm.

          Koop wel een degelijke filter, ofwel een B+W Pro ofwel een Hoya, al de rest zou ik laten liggen (tiffen en dergelijke bvb)

          Die MRC is een speciale anti flare coating heb ik mij laten wijsmaken, die zou maar in heel extreme tegenlicht situaties echt nuttig zijn ... ik heb de MRC versie niet gekocht omdat die niet op voorraad was toen, en nog geen spijt gehad, heb wel de Kaseman gekocht omdat die beter glas zou hebben, maar dat kon ook een verkooppraatje geweest zijn, kostte me rond de 125 Euro voor een 77mm dacht ik.

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: circulair polarisatiefilter slimline vr groothoekobjecten

            Hallo,

            ik heb beide : slim en gewoon pola van B+W : voor een 18-200 heb je echt geen slim line nodig. Dit ga je soms pas nodig hebben voor lenzen met brandpunt lager dan 15 mm : 10-20 of 12-24. In sommige gevallen zal je nog steeds wat vignetering hebben (zelfs met slim line) : misschien kleinere diafragma-opening (groter f getal) gebruiken indien nodig.

            groet
            Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

            Comment


            • #7
              Re: circulair polarisatiefilter slimline vr groothoekobjecten

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Ik heb op mijn Sigma 10-20 een Hoya Pro zitten en geen vignetering en er kan nog gewoon de originele lensdop op(met een B+W moest er een slim op) op een Nikkor 18-200 had ik een gewone B+W.




              Bij mij dezelde ervaring met de beide lenzen. Gewone polfilters van Hoya.

              Comment


              • #8
                Re: circulair polarisatiefilter slimline vr groothoekobjecten

                Voor een 18-200 heb je geen slim filters nodig.

                Ik heb op de canon ef-s 10-22 een B+W UV MRC filter zitten, dus NIET de slim versie. Ik heb beiden in de winkel en even buiten naast elkaar getest, en zelfs op 10 mm zie ik geen verschil. Voor een circulaire polarisatiefilter bij een UWA lens zou ik dan wel aanraden om beiden ook eens te vergelijken, want de rand van een polarisatiefilter is natuurlijk breder tov een uv filter (ik dacht 2 of 3 mm verschil tussen de gewone versies (non-slim) bij B+W). Maar als er enkel op de 10 mm stand vignettering te zien is, kan je alsnog overwegen om de gewone versie te kopen: zal je de polarfilter vaak gebruiken bij 10 mm UWA? Het polarisatie-effect wordt dan onregelmatig en je krijgt "vlekken" in de lucht door het brede bereik...
                Mvg, Fre

                Comment


                • #9
                  Re: circulair polarisatiefilter slimline vr groothoekobjecten

                  bij geheugenkaart,oftwel topfoto.be zijn ze redelijk goed geprijsd
                  heb zelf ook een besteld nl

                  B&W Pol circular MRC Slim 67 E inkl. lens cap voor € 112,5

                  Comment


                  • #10
                    Re: circulair polarisatiefilter slimline vr groothoekobjecten

                    allemaal bedankt voor jullie tips, nu nog bestellen
                    grts
                    Ingrid
                    groetjes Ingrid

                    Comment


                    • #11
                      Re: circulair polarisatiefilter slimline vr groothoekobjecten

                      wat bedoel je met vignettering
                      groetjes Ingrid

                      Comment


                      • #12
                        Re: circulair polarisatiefilter slimline vr groothoekobjecten

                        Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
                        wat bedoel je met vignettering
                        Voorbeeld
                        about.me/stijnv

                        Comment


                        • #13
                          Re: circulair polarisatiefilter slimline vr groothoekobjecten

                          Ik heb al men B&W filters al steeds bij www.technikhaus24.de besteld. Hier zijn ze zeer schappelijk van prijs.
                          Canon 5DII, 17-40 L F4, 70-200 F4, Sigma 50mm 1.4, 580EXII, Kenko 1.4x Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: circulair polarisatiefilter slimline vr groothoekobjecten

                            als ik goe versta bij die B+W Kaseman Circulair polar heb je eigenlijk geen MRC nodig of zit ik fout,
                            grts
                            Ingrid
                            groetjes Ingrid

                            Comment

                            Working...
                            X