Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

the making off.....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • the making off.....

    Zoals belooft de "making off ..." van mijn inzending.

    Eerst en vooral voor iedereen mijn allerbeste wensen met veel geluk, liefde en een goede gezondheid voor het nieuwe jaar.

    Allemaal ook bedankt voor jullie positieve opmerkingen op al mijn inzendingen.


    Willempieke zat er inderdaad zeer dicht bij. In eerste instantie wou ik iets doen met ijs en blauw licht maar tegen dat ik mijn idee wou uitwerken waren er al zo veel inzendingen met ijs en blauw licht dat ik iets anders wou brengen.
    Mijn tweede idee was om iets te brengen met blauwe inkt in water. Ik ben dus gaan experimenteren met een klein aquarium en wat inkt voor de printer.

    Als achtergrond heb ik een grote witte rol tekenpapier gebruikt die in een boog achter het aquarium stond. Deze boog heb ik langs één zijkant verlicht zodat er een kleurverloop was en zo meer diepte in de foto kon brengen.

    Ik heb mijn camera op statief geplaatst voor het aquarium iets lager dan het aquarium en lichtjes schuin naar boven gericht zodat ik door het water het oppervlak kon zien.
    Een tweede flits langs de andere kant van het aquarium, maar iets schuin naar voor zodat de belichting niet op de achtergrond zou terecht komen om het verlies van het kleurverloop te voorkomen.

    Met een pipet heb ik dan blauwe inkt druppelsgewijs in het water laten vallen. De inkt vormde eerst een plas op het wateroppervlak alvorens door te zakken. Tijdens het doorzakken splitste de inktdruppel op een zeer eigenaardige manier en begon telkens parapluvorming open te komen.

    Ik heb gekozen voor printer inkt daar de gewone inkt voor mij niet het gewenste effect gaf. De gewone inkt mengde zich onmiddellijk met het water.
    Doordat het gebruik van printerinkt eerst voor een plas op het wateroppervlak zorgde leende dit zich zeer goed voor een illusie als de foto 180° zou omgekeerd worden.
    Na elke poging moest ik natuurlijk wel heel het aquarium voorzien van vers water maar het leverde wel een aantal pracht exemplaren op.

    Na de foto 180° te draaien en de juiste positie te bepalen van de bloemvorm ( op de 2/3 krachtlijn ) was het enkel nog de rand van het aquarium wegcroppen en mijn foto was klaar voor inzending.











    Gebruikte materialen:
    Aquarium + gewoon water, Papieren achtergrond, Twee flitsers, Camera op statief met afstandbediening en 105mm macro lens, Printerinkt en pipet, En veel geduld

    Exif:
    Exposure Time = 1/320"
    F Number = F32
    Exposure Program = Manual
    ISO Speed Ratings = 320
    Metering Mode = CenterWeightedAverage
    Focal Length = 105mm
    To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
    Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

  • #2
    Re: the making off.....

    Hoi Tigo: Je moet maar op het gedacht komen en ik maar afvragen hoe is dat toch maar gemaakt. Maar toch een topplaatje. Hierbij nog mijn beste wensen en veel fotoplezier voor dit jaar.

    Mvg. Lucie
    Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je begaan hebt.

    http://lucie-54.mijnalbums.nl/ en http://blog.seniorennet.be/lucie1952/

    Comment


    • #3
      Re: the making off.....

      Ja wadde... Bedankt om dat uit te leggen!
      Ik wens je nog veel inspiratie in 2009 zodat we nog meer van zulke prachtbeeldjes kunnen genieten.

      Comment

      Working...
      X