Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Front focus Sigma 50mm f1.4... acceptabel of niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Front focus Sigma 50mm f1.4... acceptabel of niet

    Gisteren heb ik een Sigma EX 50mm f1.4 gehaald bij Konijn. Dit omdat ik niet echt tevreden was over de Canon 50mm f1.8 II. Nu heb ik van te voren vrij veel gelezen over dit objectief en las verschillende malen over BF/ FF problemen. Op basis daarvan heb ik besloten hem te kopen en de AF goed te testen.

    Nu vertoont mijn exemplaar (met name op f1.4) toch wel wat front focus en vraag ik mij af of ik dit nog acceptabel zou moeten vinden. De scherpte-diepte is op f1.4 natuurlijk al enorm klein dus zou ik van deze FF écht hinder ondervinden, of ben ik nu overdreven aan het pixelpeepen? (ik heb niet veel ervaring met lenzen met zo'n groot diafragma. Heb er wel eerder één gehad bij m'n vorige camera (Pentax FA50 f1.4) maar die heb ik nooit op f1.4 gebruikt) En is het überhaupt realistisch om een perfecte AF te verwachten op f1.4?

    Sigma 50mm @ f1.4


    Sigma 50mm @ f2.0


    Sigma 50mm @ f2.8
    www.indetailfotografie.nl

  • #2
    Re: Front focus Sigma 50mm f1.4... acceptabel of niet

    't is niet echt scherp waar 't moet hé...
    en op 1,4 is je focuspunt zelfs onscherp.
    ik durf het bijna niet te vragen, maar ben je zeker dat je correct gefocust hebt?

    Comment


    • #3
      Re: Front focus Sigma 50mm f1.4... acceptabel of niet

      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      't is niet echt scherp waar 't moet hé...
      en op 1,4 is je focuspunt zelfs onscherp.
      ik durf het bijna niet te vragen, maar ben je zeker dat je correct gefocust hebt?
      Tja, ik weet echt zeker dat ik goed heb gefocust. Heb uiteraard gebruik gemaakt van een goed statief, het testpapier lag zuiver vlak op tafel en ik heb de 45 graden hoek gemeten met een geodriehoek en waterpas. Mijn middelste scherpstelpunt stond exact op het focus-balkje (op de tekst 'Focus here') en 'k heb alle foto's geschoten met een 2 sec vertraging (zelfontspanner).

      Na de AF serie heb ik ook een serie geschoten (uiteraard zonder het statief of papier te verplaatsen) op MF met Lifeview en het beeld 5X opgeblazen en die lijkt me toch beter gefocust. Zie hieronder...

      Sigma 50mm @ f1.4 Manueel gefocust:


      Toch mee teruggaan om om te ruilen misschien ? Of zou het probleem bij dagelijks gebruik wel meevallen?
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: Front focus Sigma 50mm f1.4... acceptabel of niet

        Ook zopas de test gedaan, met de nieuwe Nikon 50mm AF-S

        Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

        Comment


        • #5
          Re: Front focus Sigma 50mm f1.4... acceptabel of niet

          Op f1,4 tot f2 heb je frontfocus, en op f2,8 lijkt het wel alsof er juist gefocust is.

          Heb je meerdere foto's gemaakt, want bij sommige objectieven zit er wat "speling" op het AF mechanisme. Maar dat is dan meestal wel met een micro-motortje en niet met een HSM zoals bij deze Sigma.

          Ik denk dat je ze best zo snel mogelijk omruilt voor een goed exemplaar, op voorwaarde dat het niet aan je camera ligt.
          Je was niet tevreden over de 50mm f1,8 , had je daarmee misschien ook last van frontfocus?
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Front focus Sigma 50mm f1.4... acceptabel of niet

            Dit zit duidelijk niet zoals het hoort.

            Dit kan zoals gezegd evengoed de body zijn waar het focus-probleem zich voordoet...

            (Het voordeel is dat als je een Canon objectief had gekocht je uw body en lens samen kon binnendoen ter calibratie; dit doen ze gratis, tenzij de garantie is verlopen.)

            Veel succes en hopelijk s 't probleem snel opgelost!

            M.v.g
            CANON Inc. Made In Japan

            Comment


            • #7
              Re: Front focus Sigma 50mm f1.4... acceptabel of niet

              Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
              Gisteren heb ik een Sigma EX 50mm f1.4 gehaald bij Konijn. Dit omdat ik niet echt tevreden was over de Canon 50mm f1.8 II. Nu heb ik van te voren vrij veel gelezen over dit objectief en las verschillende malen over BF/ FF problemen. Op basis daarvan heb ik besloten hem te kopen en de AF goed te testen.

              Nu vertoont mijn exemplaar (met name op f1.4) toch wel wat front focus en vraag ik mij af of ik dit nog acceptabel zou moeten vinden. De scherpte-diepte is op f1.4 natuurlijk al enorm klein dus zou ik van deze FF écht hinder ondervinden, of ben ik nu overdreven aan het pixelpeepen? (ik heb niet veel ervaring met lenzen met zo'n groot diafragma. Heb er wel eerder één gehad bij m'n vorige camera (Pentax FA50 f1.4) maar die heb ik nooit op f1.4 gebruikt) En is het überhaupt realistisch om een perfecte AF te verwachten op f1.4?

              Sigma 50mm @ f1.4


              Sigma 50mm @ f2.0


              Sigma 50mm @ f2.8
              Niet acceptabel en zeker niet bruikbaar.
              Ik was er ook eerst zot van, tot ik wat kritischer de focus bekeek, bwaa, net hetzelfde dan jij, en straffer, niet konstant.
              Nu, met de 1DmkIII en de 5DmkII kan je perfekt de frontfocus verleggen, maar ideaal is het niet.
              Vandaag mijn exemplaar omgeruild, en ik denk nu een betere te hebben. even afwachten....

              Comment


              • #8
                Re: Front focus Sigma 50mm f1.4... acceptabel of niet

                Bedankt voor de reacties

                Ben er zo ook niet helemaal gelukkig mee. Mijn schoonzus heeft ook een 40D en mijn broer een 30D dus ik denk dat ik dit objectief ook bij hun ga testen. is 't dan ook niet goed dan gaat 'ie vrijdag of zaterdag zéker terug.

                Maar ja.. stel dat het nu aan m'n body ligt, wat moet ik dan Ik heb bij mijn andere lenzen in ieder geval nooit iets gemerkt van FF danwel BF....
                www.indetailfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Front focus Sigma 50mm f1.4... acceptabel of niet

                  Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                  Bedankt voor de reacties

                  Ben er zo ook niet helemaal gelukkig mee. Mijn schoonzus heeft ook een 40D en mijn broer een 30D dus ik denk dat ik dit objectief ook bij hun ga testen. is 't dan ook niet goed dan gaat 'ie vrijdag of zaterdag zéker terug.

                  Maar ja.. stel dat het nu aan m'n body ligt, wat moet ik dan Ik heb bij mijn andere lenzen in ieder geval nooit iets gemerkt van FF danwel BF....
                  helaas woon je zo ver hé, anders kon je even testen ;-)
                  vrijdag in Plankendael?
                  kijk in shooting days
                  Last edited by Rudy; 1 januari 2009, 07:56.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Front focus Sigma 50mm f1.4... acceptabel of niet

                    Ik heb inmiddels de mogelijkheid gehad om mijn Sigma 50mm te testen op de 40D van mijn schoonzus en de 30D van mijn broer.

                    Dit is op de 40D van m'n schoonzus:


                    En dit is op de 30D



                    Ik kan dus nu wel met zekerheid stellen dat het probleem in de lens zit en niet in mijn exemplaar van de 40D. 'k Zal morgen dus weer terugrijden naar Fotokonijnenberg. Weer 160 km heen en terug En nu maar hopen dat ze hem gewoon om willen ruilen, én dat het volgende exemplaar wel goed is. (ik heb hem afgelopen maandag gehaald) 'k Heb in ieder geval wel vast één besteld op de website, ter reservering

                    Een ander idee zou natuurlijk zijn om dit objectief te laten calibreren, dan weet ik tenminste zeker dat ' ie goed is...Maar hoe lang zou ik hem dan kwijt zijn? Iemand enig idee hoe snel ze zijn bij Sigma?
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Front focus Sigma 50mm f1.4... acceptabel of niet

                      Mijn persoonlijke mening:

                      Ik ben nu aan het tweede exemplaar bezig, dat dus ook bacfocus heeft (ik compenseer +8 op een schaal van -20 tot +20 op een 1DmkIII), maar misschien iets minder onregelmatig, en dus corrigeerbaar zou moeten zijn; ik test hem in de volgende dagen verder uit.
                      Als ie ook problemen geeft, die niet constant zijn, houd het bij mij op, en gaat de sigma, hoe mooie beelden er ook uitrollen, weg. Ik kan gewoon niet om met focusproblemen...
                      En 2 slecht, betekend allemaal slecht voor mij.

                      Ook wil ik je even aanraden, het volgende te doen:
                      je focuschart gebruiken, en het diafragma stap per stap toe te knijpen, je zult zien dat de focus achteruit gaat, niet vooruit, en misschien wel bruikbaar word?

                      Over het focuschart zelf, ik gebruik dat niet zo graag, want het gaat ervan uit, dat je op de zwarte streep focussed, maar wie zegt dat dat zo is?
                      Beter is met 3 liefst identieke doosjes met kontrastrijke opdruk werken, en die loodrecht,naast mekaar en iets achter mekaar zetten, en op het middenste focussen, en dan zien wat er aan de hand is. Je kan dan ook de doosje wat naar achter en voor zetten, en zo verder zoeken.

                      En voor de rest is er maar 1 echte bepalende test, real life!

                      Want al staat ie 100% juist op de charts, wil niet zeggen dat ie ook goed gaat werken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Front focus Sigma 50mm f1.4... acceptabel of niet

                        Ben vandaag naar Konijn geweest om mijn exemplaar om te ruilen. Was gelukkig geen enkel probleem

                        Nu las ik op dpreview of het forum van fredmiranda.com (weet ff niet meer welke) iets over problemen met lagere serienummers. 't Ging om nummers tot 1009XXX. Nu was mijn eerste exemplaar één uit de 1006XXX serie. Mijn nieuwe begint met 1015xxx. Hoopvol dus. Maar....

                        Heb mijn lens uitvoerig getest, en wel op een iets andere wijze dan mijn vorige test. Dit keer heb ik (op aanraden van Rudy) geen focuschart gebruikt maar de camera loodrecht op een aantal onderwerpen (batterijen in mijn geval) gericht, met de onderwerpen iets schuin achter elkaar, en vervolgens gefocust op het middelste onderwerp.

                        Na uitvoerig testen is mijn conclusie; Een inconsistente autofocus met een neiging tot front focus en dan vooral van f1.4 tot en met f2.0. De ene keer focust 'ie perfect, de andere keer geeft 'ie toch weer enige front focus.

                        Ik ben niet van plan om dit objectief direct weer te gaan omruilen (kan ook niet want Konijn heeft geen meer op voorraad) want ik weet niet of dit wel zinvol is. 'k Ga er denk ik voorlopig gewoon gebruik van maken en zien of ik er in real life last van heb. Zo ja, dan laat ik hem wel kalibreren door Sigma.
                        www.indetailfotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Front focus Sigma 50mm f1.4... acceptabel of niet

                          Tijdens de test van dpreview waren er ook dezelfde focusproblemen met het diafragma ver open.

                          Ik denk dat Sigma wat teveel speling laat tussen de verschillende onderdelen in de lens, want mijn Sigma 24-70 f2,8 heeft er ook een beetje last van, maar omdat het een f2,8 lens is valt het nog mee (op f1,4 moet het wel juister zijn, anders zie je het direkt op de foto's).

                          (Ik doe de focustests ook liever op een aantal batterijen dan op zo'n blad papier.)
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Front focus Sigma 50mm f1.4... acceptabel of niet

                            Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                            Ben vandaag naar Konijn geweest om mijn exemplaar om te ruilen. Was gelukkig geen enkel probleem

                            Nu las ik op dpreview of het forum van fredmiranda.com (weet ff niet meer welke) iets over problemen met lagere serienummers. 't Ging om nummers tot 1009XXX. Nu was mijn eerste exemplaar één uit de 1006XXX serie. Mijn nieuwe begint met 1015xxx. Hoopvol dus. Maar....

                            Heb mijn lens uitvoerig getest, en wel op een iets andere wijze dan mijn vorige test. Dit keer heb ik (op aanraden van Rudy) geen focuschart gebruikt maar de camera loodrecht op een aantal onderwerpen (batterijen in mijn geval) gericht, met de onderwerpen iets schuin achter elkaar, en vervolgens gefocust op het middelste onderwerp.

                            Na uitvoerig testen is mijn conclusie; Een inconsistente autofocus met een neiging tot front focus en dan vooral van f1.4 tot en met f2.0. De ene keer focust 'ie perfect, de andere keer geeft 'ie toch weer enige front focus.

                            Ik ben niet van plan om dit objectief direct weer te gaan omruilen (kan ook niet want Konijn heeft geen meer op voorraad) want ik weet niet of dit wel zinvol is. 'k Ga er denk ik voorlopig gewoon gebruik van maken en zien of ik er in real life last van heb. Zo ja, dan laat ik hem wel kalibreren door Sigma.
                            Gisteren eerste echte foto's me gemaakt, feestje , F5.6, prachtige lens, focus natuurlijk super goed in dit geval. en de kleuren .......
                            Ik denk dat BlacBandit ook een punt heeft, Sigma lenzen zijn net iets minder kwa nauwkeurigheid, al is deze 50mm super afgewerkt, Canon kan hier véél van leren. Overigens gaat de Canon 50mm 1.4 ook niet vrijuit, die heeft ook zijn focusprobleempjes.
                            Toch denk ik dat deze Sigma lens de beste 50mm is momenteel, enkel te verbeteren door de 1.2 L, maar die kost iets meer.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Front focus Sigma 50mm f1.4... acceptabel of niet

                              Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                              Na uitvoerig testen is mijn conclusie; Een inconsistente autofocus met een neiging tot front focus en dan vooral van f1.4 tot en met f2.0. De ene keer focust 'ie perfect, de andere keer geeft 'ie toch weer enige front focus.
                              Dat was dus ook mijn vrees voor de Nikon variant en de doorslaggevende reden waarom ik de nieuwe Nikon AFS 50mm f/1.4G heb gekocht: de geweldige focus precisie

                              Comment

                              Working...
                              X