Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sterkte koppeling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sterkte koppeling

    Ik ben aan het experimenteren met mijn nieuwe Sigma 100-300. Deze weegt echter 1,2 kg, en ik vroeg mij nu af hoe voorzichtig ik moet zijn met de koppeling tussen deze lens en mijn camera.
    Tijdens een foto maken moet je de lens altijd ondersteunen, maar kan ik hem wel recht naar beneden laten hangen als de camera om mijn nek hangt? Ik kom namelijk wat handen te kort als ik foto's wil terugkijken of instellingen wil doen.

    Hoe groot zijn de risico's van afbreken of verbuigen?
    Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

    http://ubovdburg.zenfolio.com/

  • #2
    Re: sterkte koppeling

    deze gaat ik ook es volgen, lijkt interessant!


    normaal zou ik deze toch op statief of minstens een monopod zetten!
    geeft geen os dus, ... en voor uit de hand schieten ...

    denk toch dat de meeste body's dergelijk gewicht wel aankunnen maar ook nie voor een ganse dag natuurlijk
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: sterkte koppeling

      Ik loop gewoon rond met een 70-200 2.8 en die weegt ook 1400gram.

      denk toch dat de meeste body's dergelijk gewicht wel aankunnen maar ook nie voor een ganse dag natuurlijk
      Ik denk dat de tijd weing uitmaakt, maar eerder de krachten die vatting komen bij schokkende bewegingen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: sterkte koppeling

        Ik gebruik vaak de 80-200 f/2.8 en 100-400mm op mijn canon 400D, en deze lenzen wegen een veelvoud van mijn body... De optionele battery-grip heb ik er onmiddelijk bijgekocht en ik zou niet echt zonder kunnen (de handelbaarheid van je toestel gaat er enorm op vooruit, en je trekt opeens veel meer foto's in portretstand dan voordien)

        Wat krachten op je body betreffen: Ik denk wel dat de body er op gemaakt is om zijn eigen gewicht te kunnen dragen op de lens-socket, dus bij zwaardere lenzen ga je altijd de lens op je statief vastmaken en niet de body.

        Kwa rondwandelen neem ik altijd de lens vast ipv de body als ik dergelijk zware lenzen gebruik, maar dit doe je automatisch omdat dit het comfortabelste is... Ideaal zou zijn dat je draagriem ook aan de lens is vastgemaakt ipv camera body, zoals je kan zien bij de R-strap van BlackRapid.

        Echt rondwandelen met zo'n zware lens+body enkel aan de strap hangende doe je niet spontaan, de boel gaat slingeren, kan tegen zaken aanbotsen (deuren, bomen, ...) en dit zijn dingen die je altijd wil vermijden.. Ik heb mijn strap dus wel aan maar draag de lens nog altijd met één hand. Als je stilstaat met je toestel kan het volgens mij geen enkel kwaad om dit te laten rusten om de strap.

        Zowieso zou ik een degelijke strap aankopen, dus een Optech Pro of een Blackrapid. De Optech Pro bevat een "schokdemping" door een elastisch element.
        Last edited by RikH; 31 december 2008, 12:00.
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

        Comment


        • #5
          Re: sterkte koppeling

          Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
          Echt rondwandelen met zo'n zware lens+body enkel aan de strap hangende doe je niet spontaan, de boel gaat slingeren, kan tegen zaken aanbotsen (deuren, bomen, ...)
          Dit is juist één van de grote voordelen van de Black Rapid: het gaat niet slingeren, de lens wijst schuin naar beneden en steekt niet uit aan de zijkant.

          Vast gemaakt aan de statiefgondel vind ik de BR weer minder prettig dragen en voor het oog te krijgen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: sterkte koppeling

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Dit is juist één van de grote voordelen van de Black Rapid: het gaat niet slingeren, de lens wijst schuin naar beneden en steekt niet uit aan de zijkant.
            Mij gaat het ook niet echt om te kunnen wandelen, met dat apparaat bungelend aan mijn nek. Het gaat mij er meer om of ik tijdens instellen en terugkijken van foto's, de lens kan loslaten en alleen de body vasthouden, zonder dat de lens van de body breekt of de body beschadigd.

            Maar zoals ik uit de reacties lees, zou dit toch zeker moeten kunnen
            Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

            http://ubovdburg.zenfolio.com/

            Comment


            • #7
              Re: sterkte koppeling

              Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
              Mij gaat het ook niet echt om te kunnen wandelen, met dat apparaat bungelend aan mijn nek. Het gaat mij er meer om of ik tijdens instellen en terugkijken van foto's, de lens kan loslaten en alleen de body vasthouden, zonder dat de lens van de body breekt of de body beschadigd.

              Maar zoals ik uit de reacties lees, zou dit toch zeker moeten kunnen
              Geen enkel probleem om je camera verticaal naar beneden te laten hangen als je je foto's bekijkt op het schermpje. 't is vooral op statief en dergelijke dat je moet opletten dat je je niet vergist van schroefgat

              Comment


              • #8
                Re: sterkte koppeling

                Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
                Ik ben aan het experimenteren met mijn nieuwe Sigma 100-300. Deze weegt echter 1,2 kg, en ik vroeg mij nu af hoe voorzichtig ik moet zijn met de koppeling tussen deze lens en mijn camera.
                Tijdens een foto maken moet je de lens altijd ondersteunen, maar kan ik hem wel recht naar beneden laten hangen als de camera om mijn nek hangt? Ik kom namelijk wat handen te kort als ik foto's wil terugkijken of instellingen wil doen.

                Hoe groot zijn de risico's van afbreken of verbuigen?
                geen idee.
                ik heb er alleszins nooit last van gehad (canon D30 en vervolgens canon 20D).
                er mee rondwandelen rond je nek vermijd je vanzelf wel
                www.vildaphoto.net

                Comment


                • #9
                  Re: sterkte koppeling

                  met mijn nieuwe sigma (70-200) heb ik ook soms dat gevoel. Lens te zwaar voor de body? 'k hoop van niet, maar denk dat als je hem gewoon recht naar beneden houd, dat dat geen probleem zal zijn, echter, de body vasthouden en recht vooruit met de lens? Dan is er toch niet zo veel overschot denk ik...

                  een even bezorgde gebruiker van zwaar glas...
                  Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

                  Comment


                  • #10
                    Re: sterkte koppeling

                    Als de lensmount niet sterk genoeg zou wezen, is het wel vreemd dat er nog nooit een topic gestart is met als onderwerp: lens met mount is uit mijn camera gevallen.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: sterkte koppeling

                      Ik zou er niet al te zeer voor vrezen, heb je de sportfotografen al eens bezig gezien bv. achter op een motor tijdens een wielerwedstrijd, waarbij soms een tweede boddy met een 70-200 hangt te bengelen op hun rug.

                      Tenandere, ik heb eens grofweg een berekening gemaakt wat bv. een Nikon vatting kan dragen, daar zijn drie lippen, als in het slechtste geval, alle kracht op één lip komt, eigenlijk een kraakbeweging tussen camera en boddy, dan is er op die lip zelf een kracht nodig van ongeveer 3000 N = 300 Kg om deze af te kraken.

                      Slechter is het gesteld met de bevestigingsvijsjes van de bajonetkoppeling, ik heb hier gerekend op een materiaalsterkte van 400N mm², deze zouden een trekkracht van ongeveer 450 N per vijsje aankunnen, en de kracht komt in het slechtste geval op twee vijsjes terecht, dus nog steeds 90 Kg, ik weet natuurlijk niet wat de bevestigingswaarde is van de draad waar deze zijn ingeschroefd, bij de duurdere lenzen en boddy's zal dat natuurlijk beter zijn, dan bij goedkope modellen, ik heb het hier allemaal bekeken aan de hand van een Nikon D3 in combinatie met een 70-200 AFS-VR f2.8.

                      Daar zou aan de hand van een zuivere kraakbeweging ongeveer 100 Kg op de bajonet moeten staan alvorens deze zou breken, om hem er rechtlijnig uit te trekken, zou je een kracht van pakweg 220 Kg moeten uitoefenen, en dan zou het niet de bajonet, maar de vijsjes zijn die het begeven.

                      Alles hierboven, is aan de hand van geschatte materiaalwaarde's, redelijk laag ingeschat en grofweg berekend.

                      Zoals reeds gezegd, kan het dat bij de goedkope toestellen de vijsjes in de kunststof zijn gedraaid, dat is dan natuurlijk heel wat minder, maar de ontwerpers zullen dat heus ook wel bekeken hebben, en als er één iets is wat ze niet kunnen hebben, zal dat wel het afbreken van een lens van de boddy zijn, anders hadden ze er wel wat meer vijsjes in voorzien.

                      Natuurlijk is het geen aanrader om aan je boddy een objectief van 5 Kg te laten slingeren, de kans dat hij ergens tegenaan botst is een stuk groter dan dat hij zou afbreken, en normaal gebruiken weinigen een 200-400 f4.0 op een D40 hé, daar zou je volgens mij dan eerder de riembevestiging van de camera er uit sleuren.

                      Comment


                      • #12
                        Re: sterkte koppeling

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Ik zou er niet al te zeer voor vrezen, heb je de sportfotografen al eens bezig gezien bv. achter op een motor tijdens een wielerwedstrijd, waarbij soms een tweede boddy met een 70-200 hangt te bengelen op hun rug.

                        Tenandere, ik heb eens grofweg een berekening gemaakt wat bv. een Nikon vatting kan dragen, daar zijn drie lippen, als in het slechtste geval, alle kracht op één lip komt, eigenlijk een kraakbeweging tussen camera en boddy, dan is er op die lip zelf een kracht nodig van ongeveer 3000 N = 300 Kg om deze af te kraken.

                        Slechter is het gesteld met de bevestigingsvijsjes van de bajonetkoppeling, ik heb hier gerekend op een materiaalsterkte van 400N mm², deze zouden een trekkracht van ongeveer 450 N per vijsje aankunnen, en de kracht komt in het slechtste geval op twee vijsjes terecht, dus nog steeds 90 Kg, ik weet natuurlijk niet wat de bevestigingswaarde is van de draad waar deze zijn ingeschroefd, bij de duurdere lenzen en boddy's zal dat natuurlijk beter zijn, dan bij goedkope modellen, ik heb het hier allemaal bekeken aan de hand van een Nikon D3 in combinatie met een 70-200 AFS-VR f2.8.

                        Daar zou aan de hand van een zuivere kraakbeweging ongeveer 100 Kg op de bajonet moeten staan alvorens deze zou breken, om hem er rechtlijnig uit te trekken, zou je een kracht van pakweg 220 Kg moeten uitoefenen, en dan zou het niet de bajonet, maar de vijsjes zijn die het begeven. Cocnlusie: iemand met geld te veel die daar proefondervindelijk wil achterkomen?

                        Alles hierboven, is aan de hand van geschatte materiaalwaarde's, redelijk laag ingeschat en grofweg berekend.

                        Zoals reeds gezegd, kan het dat bij de goedkope toestellen de vijsjes in de kunststof zijn gedraaid, dat is dan natuurlijk heel wat minder, maar de ontwerpers zullen dat heus ook wel bekeken hebben, en als er één iets is wat ze niet kunnen hebben, zal dat wel het afbreken van een lens van de boddy zijn, anders hadden ze er wel wat meer vijsjes in voorzien.

                        Natuurlijk is het geen aanrader om aan je boddy een objectief van 5 Kg te laten slingeren, de kans dat hij ergens tegenaan botst is een stuk groter dan dat hij zou afbreken, en normaal gebruiken weinigen een 200-400 f4.0 op een D40 hé, daar zou je volgens mij dan eerder de riembevestiging van de camera er uit sleuren.
                        Een punt waar je geen rekening mee hebt gehouden is dat zo'n zware telelens als een serieuze hefboom kan werken. De mount is niet erg diep, dus de ratio is wel heel erg hoog. ik zou toch geen 100kg aan het uiteinde van een 80-200 willen hangen, ook al kan die -gesteld dat jouw berekening correct is- 300 kg aan. Die hefboom maakt daar al snel een veel grotere kracht van.

                        Comment

                        Working...
                        X