Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wel of geen p/c-lenzen voor architectuur...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wel of geen p/c-lenzen voor architectuur...

    Hoi

    omdat ik in het forum over camera's geen reacties krijg, dan maar hier een vraagje:

    Loont het de moeite om voor architectuur een pc-lens aan te schaffen, of gebruiken jullie meestal een gewone groothoek en corrigeren dan achteraf op de pc? Mijn vader vraagt advies welk syseem hij moet aanschaffen, een canon (met de mogelijkheid tot pc-lenzen) of een olympus (zonder pc, maar met compatibiliteit met mijn systeem, om sporadisch eens materiaal te kunnen uitwisselen).

    mvg
    Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

  • #2
    Re: wel of geen p/c-lenzen voor architectuur...

    Sorry voor de vraag, maar als ik iets niet weet wil ik graag bijleren.
    Wat is een P/C lens ?

    Ah nu heb ik het antwoord al gelezen en nen Tilt en Shift ken ik wel, maar waarvoor staat die P en die C dan
    was het dan niet simpeler om over een Tilt en Shift te spreken.

    MVG, Jeff
    Last edited by Digipics357; 31 december 2008, 10:22.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: wel of geen p/c-lenzen voor architectuur...

      Dat is een tilt/shift lens. Hiermee kun je het perspectief aanpassen zodat er minder vertekening op de foto komt.

      Het kan zeker ook zonder zo'n lens. Als je achteraf corrigeert, moet je de foto wat ruimer nemen, omdat er nogal wat beeld verloren gaat bij perspectiefcorrectie. Google eens op het programmaatje PTLens. Dit is een plug-in van Photoshop, die automatisch foto's kan corrigeren aan de hand van de lensspecificaties. Er gaat daarmee ook minder van de foto verloren dan wanneer je aan de hoeken gaat sleuren in Photoshop.

      Ik vind het nadeel van P/C lenzen dat er maar 3 primes zijn, waarmee je dus altijd vastzit. Volgens mij is de kleinste 24mm, en ik merk dat ik architectuur juist vaak met de Tokina 12-24 schiet.

      Ik denk dat de P/C lenzen vooral hun toepassing vinden in de analoge fotografie, omdat je daar achteraf minder makkelijk kunt corrigeren (of het is bewerkelijker). Ik zou je zo'n lens alleen aanraden als je professioneel architectuurfotograaf bent, maar blijkens de vraagstelling is dat hier niet het geval.

      Comment


      • #4
        Re: wel of geen p/c-lenzen voor architectuur...

        Oorspronkelijk geplaatst door Marco_ Bekijk bericht
        Dit is een plug-in van Photoshop, die automatisch foto's kan corrigeren aan de hand van de lensspecificaties. Er gaat daarmee ook minder van de foto verloren dan wanneer je aan de hoeken gaat sleuren in Photoshop.
        Lensfouten zijn iets anders dan perspektieffouten, die zijn nl voor elke lens van het zelfde brandpunt hetzelfde.
        Last edited by hjanssen; 31 december 2008, 15:30.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: wel of geen p/c-lenzen voor architectuur...

          @Digipics357: pc-lens staat voor Perspectief-Correctie. Dit is idd het zelfde als een tilt en shift-lens. En willen bijleren is geen schande, in tegendeel!

          De benodigde perspectiefcorrectie is idd onafhankelijk van de gebruikte lens, maar wel van de brandpuntsafstand en de hoek tss opname-vlak en gewenst scherpstelvlak.

          Maar als ik het goed begrijp, vinden jullie de voordelen van een speciale pc-lens niet meer noodzakelijk in dit digitale tijdperk.
          (voor de prijs moet je het niet echt laten, 2 lensjes kosten minder dan photoshop)

          zijn er nog meningen?
          grz
          Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

          Comment


          • #6
            Re: wel of geen p/c-lenzen voor architectuur...

            Het is altijd beter te corrigeren met een tilt-shift lens dan nadien in Photoshop...

            Als je echt voor gebouwen wil gaan dan zeg ik ja, moet het dienen voor interieur-shots ben je beter af met een goeie groothoek-prime.

            Een zoomlens voor architectuur- of interieurfotografie heeft zijn gebreken in de hoeken van de foto.

            Succes!
            CANON Inc. Made In Japan

            Comment


            • #7
              Re: wel of geen p/c-lenzen voor architectuur...

              Oorspronkelijk geplaatst door JvanKnal Bekijk bericht
              Hoi

              omdat ik in het forum over camera's geen reacties krijg, dan maar hier een vraagje:

              Loont het de moeite om voor architectuur een pc-lens aan te schaffen, of gebruiken jullie meestal een gewone groothoek en corrigeren dan achteraf op de pc? Mijn vader vraagt advies welk syseem hij moet aanschaffen, een canon (met de mogelijkheid tot pc-lenzen) of een olympus (zonder pc, maar met compatibiliteit met mijn systeem, om sporadisch eens materiaal te kunnen uitwisselen).

              mvg
              Je kan een beetje nabootsen in PS, maar een tilt shift lens kan je nooit softwarematig evenaren, simpelweg, omdat je focusvlak (of alles wat wel in focus zit, en dus scherp is) niet verlegd worden in photoshop.
              Persoonlijk vind ik het gebruik van de tilt shift lenzen veel uitdagender, life, terwijl je ervoor staat, tegeover op de computer wat "klooien"
              Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
              Last edited by Rudy; 31 december 2008, 11:29.

              Comment


              • #8
                Re: wel of geen p/c-lenzen voor architectuur...

                Oorspronkelijk geplaatst door Marco_ Bekijk bericht
                Dat is een tilt/shift lens. Hiermee kun je het perspectief aanpassen zodat er minder vertekening op de foto komt.
                Of helemaal geen
                Het kan zeker ook zonder zo'n lens. Als je achteraf corrigeert, moet je de foto wat ruimer nemen, omdat er nogal wat beeld verloren gaat bij perspectiefcorrectie. Google eens op het programmaatje PTLens. Dit is een plug-in van Photoshop, die automatisch foto's kan corrigeren aan de hand van de lensspecificaties. Er gaat daarmee ook minder van de foto verloren dan wanneer je aan de hoeken gaat sleuren in Photoshop.
                Dit is helemaal niet hetzelfde als het effect dat je krijgt met een PC lens, je krijgt voor veel lenzen nooit de volledige vervorming weg .
                Ik vind het nadeel van P/C lenzen dat er maar 3 primes zijn, waarmee je dus altijd vastzit. Volgens mij is de kleinste 24mm, en ik merk dat ik architectuur juist vaak met de Tokina 12-24 schiet.
                Maar die 24 mm heeft wel de beeldhoek van een 16 mm, en verliest geen pixels bij perspectiefcorrectie naderhand
                De lenzen zijn ook totaal vrij van vevorming en je kan via shiften ook de DOF bijsturen
                Ik denk dat de P/C lenzen vooral hun toepassing vinden in de analoge fotografie, omdat je daar achteraf minder makkelijk kunt corrigeren (of het is bewerkelijker). Ik zou je zo'n lens alleen aanraden als je professioneel architectuurfotograaf bent, maar blijkens de vraagstelling is dat hier niet het geval.
                Volgens mij heeft de aanschaf van een PC lens evenveel zin als de aanschaf van een 70-200/2.8 IS/VR: als amateur heb je die ook niet echt nodig, maar het geeft je wel leuke extra mogelijkheden. Fotograferen met een PC-E lens is zeer leuk : je moet werken en nadenken om een foto te maken...

                Mijn advies : als je een systeem met PC lenzen wil aanschaffen, doe jezelf dan een plezier en schaf een Nikon DSLR aan. De Nikkor 24 mm PC-E is optisch superieur aan de 24 mm TS-E L (wat niet zo'n moeilijke opgave is, die 24 mm TS-E is geen geweldige lens (geen al te geweldige resolutie, zeer veel chromatische abberaties) de 90 mm TS-E van Canon is wel een uitstekende lens)
                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                http://supermasj.zenfolio.com

                Comment


                • #9
                  Re: wel of geen p/c-lenzen voor architectuur...

                  Ik heb in mijn studententijd - en dat is héél lang geleden - eens in de kathedraal van Amiens door de prof zijn Nikon met pc-lens gekeken, en het is echt spectaculair als je aan dat vijsje draait ... zelfs met een 35 mm (analoog uiteraard)

                  Comment


                  • #10
                    Re: wel of geen p/c-lenzen voor architectuur...

                    Zijn deze lenzen nog bruikbaar op een crop? Veel groothoek hou je niet meer over op een 1.6 cropcamera, of bestaan er ook versies met een nog grotere beeldhoek dan die 24mm en/of geschikt voor crop? Want een FF is (helaas voor mij) geen optie.

                    grz
                    Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

                    Comment


                    • #11
                      Re: wel of geen p/c-lenzen voor architectuur...

                      Geen enkele softwarematige bewerking kan een PC objectief evenaren, maar natuurlijk zijn deze duur, en hangt het er van af hoeveel je deze wil gaan gebruiken.
                      Met een PC objectief fotograferen vereist wel wat ervaring, en om gemakkelijk te zijn heb je eigenlijk ook een goed rastermatglas nodig.

                      Comment


                      • #12
                        Re: wel of geen p/c-lenzen voor architectuur...

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Geen enkele softwarematige bewerking kan een PC objectief evenaren, maar natuurlijk zijn deze duur, en hangt het er van af hoeveel je deze wil gaan gebruiken.
                        Met een PC objectief fotograferen vereist wel wat ervaring, en om gemakkelijk te zijn heb je eigenlijk ook een goed rastermatglas nodig.
                        Die laatste eis valt weg indien je een goed LCD hebt met Liveview
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                        http://supermasj.zenfolio.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: wel of geen p/c-lenzen voor architectuur...

                          Oorspronkelijk geplaatst door JvanKnal Bekijk bericht
                          Zijn deze lenzen nog bruikbaar op een crop? Veel groothoek hou je niet meer over op een 1.6 cropcamera, of bestaan er ook versies met een nog grotere beeldhoek dan die 24mm en/of geschikt voor crop? Want een FF is (helaas voor mij) geen optie.

                          grz
                          Hangt er een beetje van af, bij gebruik op een crop kan je zowel in horizontale als in verticale richting een maximale verschuiving toepassen, iets wat je bij FullFrame niet kan, (toch niet bij Nikon)
                          Natuurlijk heb je dan wel wat andere beperkingen, zoals minder groothoek.

                          Comment


                          • #14
                            Re: wel of geen p/c-lenzen voor architectuur...

                            Bedankt nu weet ik waarvoor de P en de C staan !

                            MVG, Jeff
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                            Comment


                            • #15
                              Re: wel of geen p/c-lenzen voor architectuur...

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Hangt er een beetje van af, bij gebruik op een crop kan je zowel in horizontale als in verticale richting een maximale verschuiving toepassen, iets wat je bij FullFrame niet kan, (toch niet bij Nikon)
                              Natuurlijk heb je dan wel wat andere beperkingen, zoals minder groothoek.
                              Is net omgekeerd volgens mij. Je kan alleen maximale shift op de D3 en de D3X toepassen, bij de D300 en de D700 blokkeert de pop-upflash de shift op 11mm (van in het totaal 12mm mogelijk, dus niet zo onwaarschijnlijk belangrijk). Natuurlijk is 11mm op de D300 véél meer shift dan 11mm op een D700, maar op zo'n D300 is een 24mm niet meer zo nuttig denk ik (beeldhoek), zoals je al aangeeft
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                              http://supermasj.zenfolio.com

                              Comment

                              Working...
                              X