Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor circuitfotografie en eventueel macro?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor circuitfotografie en eventueel macro?

    Hallo allemaal,

    Hopelijk kunnen jullie mij helpen, want ik zie door het bos de bomen niet meer ...
    Mijn vriend is een motorfanaat en heeft beslist om in 2009 wat meer op circuit te gaan rijden. Hij zou natuurlijk graag willen dat ik meega, maar voor mij is er niks aan als ik geen leuke en goeie foto's kan nemen. Ik heb een Canon 400D.

    Daarom mijn vraag ... welke lens is geschikt voor circuitfotografie, dus sportfotografie, en niet te prijzig (liefst < 1.000 euro bij Rubens/Konijn)? Als ik met de voorgestelde lens ook wat bescheiden macro's kan maken, zou ik heel tevreden zijn.

    Mijn ideeën tot nu toe waren:
    - Canon EF 70-300 F:4.0-5.6 IS USM (489 euro)
    - Sigma 120-400mm DG OS HSM F:4.5-5.6 (655 euro)

    Wie heeft een idee?

    Grtz,

    K_immy
    Een groentje met een Canon 400D + glas & een Canon PS S3 IS ...

  • #2
    Re: Welke lens voor circuitfotografie en eventueel macro?

    Ik vrees een beetje dat je budget nogal beperkt is voor een degelijk circuit lens.

    Ik zal de lenzen die jij aangeeft even verduidelijken :
    de 70-300 IS USM is gewoon te traag om de focus op een motor te houden als deze een beetje snel rijdt, aan de IS op mode 2 heb je wel iets omdat die bij panning je verticale 'bibber' een beetje compenseert.

    die Sigma 120-400 OS zou redelijk moeten presteren omdat hij een HSM heeft, maar ik heb nog niemand gezien die hem rond het circuit gebruikt, dus daar kan ik niet echt iets over zeggen, maar ik ben geen fan van Sigma lenzen moet ik toegeven.

    Om eerlijk te zijn zou ik voor een 70-200 f/2.8 gaan, ofwel van Canon (de beste) ofwel van Sigma (goedkoper), eventueel nog met een 1.4 TC erbij, dan kom je op 280mm ofwel 448mm als je de 1.6 crop factor van je toestel meetelt.

    Ik gebruik zelf de 70-200 f/2.8 L IS USM van Canon, maar die is serieus duur (heb daar ook lang voor moeten sparen ) en dat is het beste wat je kan vinden buiten primes.

    Een andere optie zou de 100-400 IS zijn, maar die is rond de 1300 Euro dacht ik, dus net iets te duur voor jou, je kan eventueel nog even doorsparen hé.

    Bottomline : Canon 70-200 f/2.8 USM (1045 bij Rubens) of de Sigma 70-200 f/2.8 (669 bij Rubens), een ander alternatief is natuurlijk de gekende Canon 70-200 f/4.0, dit is een toplens en kost maar 535 Euro, nog een 1.4 TC erbij van 289 Euro en je hebt een heel goede combinatie, met f/5.6 nog steeds scherp en als je de iso een beetje opdrijft krijg je nog altijd deftige sluitertijden. (Voor panning is 1/160 of 1/250 al genoeg, dan draaien de wieltjes nog mooi)

    Als je echt IS (of OS) wil hebben zal je toch je budget moeten herzien vrees ik, de Canon 70-200 f/4.0 IS kost zelf al meer dan 1000 Euro, tel daar je TC nog bij en je kan al beter direct voor de Canon 100-400 IS gaan, dan heb je een heel goede lens met een prachtig bereik die een stuk beter (scherpte en kleuren) is dan die Sigma 120-400 OS.

    Mark
    Last edited by LamboCars; 30 december 2008, 10:39.
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor circuitfotografie en eventueel macro?

      Van de lange zoomlenzen heeft de Canon 100-400 duidelijk de snelste autofocus.
      Een Sigma 70-200 zal zonder teleconverter misschien nog net snel genoeg zijn voor de panning-foto's (tegemoetkomende voertuigen vergeet je maar met die lens op een Canon), maar met een 1,4x teleconverter is die ook te traag voor panning-foto's (het zal misschien af en toe wel eens lukken).

      Als je dicht genoeg bij het circuit kan komen (die kans is vrij klein, want zo gemakkelijk geraak je niet "binnen de draad"), dan kan je met een 70-200 werken. Maar als je tussen de toeschouwers moet blijven, dan is die lens bijna altijd te kort.

      Over de nieuwe Sigma's (120-400 OS en 150-500 OS) kan ik niet veel zeggen, want die heb ik zelfs nog niet van dichtbij bekeken.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor circuitfotografie en eventueel macro?

        Ik heb effe gekeken ... die Canon EF 70-200mm F 4.0 L USM ziet er verdomd jammie uit
        Die noteer ik ook bij mijn favorieten. Daar heb ik dan wel een vraag bij ... is het dan niet beter om IS te hebben? Of maakt dat niet zo veel uit?
        Een groentje met een Canon 400D + glas & een Canon PS S3 IS ...

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor circuitfotografie en eventueel macro?

          De 70-200 f4 L IS is een veel nieuwer ontwerp dan de niet-gestabiliseerde versie, ze is ook veel scherper (het is volgens de tests zelfs de allerscherpste 70-200).

          Die lens is ook spatwaterdicht (ook minder kans op stof in de lens).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor circuitfotografie en eventueel macro?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De 70-200 f4 L IS is een veel nieuwer ontwerp dan de niet-gestabiliseerde versie, ze is ook veel scherper (het is volgens de tests zelfs de allerscherpste 70-200).

            Die lens is ook spatwaterdicht (ook minder kans op stof in de lens).
            ... en ook een smak duurder natuurlijk. Als ik de IS-versie wil + 1.4x convertor, kom ik een eind boven de 1.000 euro uit. Is dat dan een goede combinatie en spaar ik nog wat verder om die te kunnen aanschaffen of is er een beter alternatief aan een redelijke of dezelfde prijs?
            Een groentje met een Canon 400D + glas & een Canon PS S3 IS ...

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens voor circuitfotografie en eventueel macro?

              Oorspronkelijk geplaatst door K_immy Bekijk bericht
              ... en ook een smak duurder natuurlijk. Als ik de IS-versie wil + 1.4x convertor, kom ik een eind boven de 1.000 euro uit. Is dat dan een goede combinatie en spaar ik nog wat verder om die te kunnen aanschaffen of is er een beter alternatief aan een redelijke of dezelfde prijs?
              Zoals ik al aangaf denk ik dat de 100-400 IS dan een betere keuze is, kost ongeveer hetzelfde en zal op 280mm zeker scherper zijn dan de 70-200 met 1.4 TC ... en je kan tot 400mm gaan met deze lens.

              Als je niet voor de draad kan komen zal je zeker 300mm en meer nodig hebben, dus als je het enigzins kan bijeen krijgen ga dan direkt voor de 100-400 IS USM van Canon.

              Mark
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens voor circuitfotografie en eventueel macro?

                Ik zou persoonlijk voor dat gebruik ook niet gaan voor de 70-200, wat natuurlijk wel een van de beste canonlenzen is. Je hebt toch iets meer mm's nodig waardoor je bij de 100-400 komt. Bij voldoende licht kan je hier zeker circuitfoto's maken

                Jakke
                Canon en glas
                www.jakke16.be

                Comment

                Working...
                X