Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon C/FD mount (Vivitar 105mm f2.5 Macro) op Nikon?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon C/FD mount (Vivitar 105mm f2.5 Macro) op Nikon?

    Ik ben mij sinds kort wat aan het verdiepen in Macro, en heb net ontdekt dat hier thuis nog een oude macrolens ligt voor een analoge Canon, de Vivitar Series 1 105mm f2.5 1:1x Macro (Canon C/FD mount). Lijkt me een zeer goede lens om es wat mee te testen, maar...
    Het probleem is echter dat ik zit met een digitale Nikon (D40). Is het mogelijk om met een of ander verloopstuk deze lens toch op mijn D40 te plaatsen?
    Instellingen zou ik vanzelfsprekend manueel doen dan.
    Last edited by molotovke; 30 december 2008, 09:40. Reden: aanvulling lens mount
    Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

  • #2
    Re: Canon C/FD mount (Vivitar 105mm f2.5 Macro) op Nikon?

    Voorzover mij bekend bestaan zulke adapters niet.....

    Comment


    • #3
      Re: Canon C/FD mount (Vivitar 105mm f2.5 Macro) op Nikon?

      Ik vermoed dat, zonder eventueel ombouwen zo dat al lukt, het enige nut gaat zijn
      om dit objectief via een omkeerring op je 50mm te schroeven. Dan heb je echte macro!

      Een andere creatieve mogelijkheid is om via BD een persoon te zoeken die nog met een oude nikon lens zit, en nu Canon heeft, zodat je kan verwisselen. Voor macro is focus oneindig niet echt nodig.

      Dpaul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Canon C/FD mount (Vivitar 105mm f2.5 Macro) op Nikon?

        na nog wat opzoekwerk lijkt het mij dat het sowieso niet mogelijk is om een canon lens te mounten op een nikon body, zelfs als je een adapter zou hebben die de lens op de body houdt. had iets te maken met afstand tot sensor ofzo dat het niet mogelijk zou zijn om volledig scherp te stellen.

        Wel spijtig nu blijkt dat (zo heb ik toch gelezen) de Vivitar 1 serie, in het bijzonder de reeks van Kino Precision (Kiron), een zeer goede blijkt te zijn.

        EDIT: DPaul, uw bericht nu pas net gelezen, waarschijnlijk gepost terwijl ik het mijne aan het typen was.
        Ik zal es kijken welke filterdiameter de Canon lens heeft, wie weet past het toevallig op mijn omkeerring die onderweg is.
        Last edited by molotovke; 31 december 2008, 09:27. Reden: reactie op DPaul toegevoegd.
        Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

        Comment


        • #5
          Re: Canon C/FD mount (Vivitar 105mm f2.5 Macro) op Nikon?

          Oorspronkelijk geplaatst door molotovke Bekijk bericht
          na nog wat opzoekwerk lijkt het mij dat het sowieso niet mogelijk is om een canon lens te mounten op een nikon body, zelfs als je een adapter zou hebben die de lens op de body houdt. had iets te maken met afstand tot sensor ofzo dat het niet mogelijk zou zijn om volledig scherp te stellen.

          Wel spijtig nu blijkt dat (zo heb ik toch gelezen) de Vivitar 1 serie, in het bijzonder de reeks van Kino Precision (Kiron), een zeer goede blijkt te zijn.

          EDIT: DPaul, uw bericht nu pas net gelezen, waarschijnlijk gepost terwijl ik het mijne aan het typen was.
          Ik zal es kijken welke filterdiameter de Canon lens heeft, wie weet past het toevallig op mijn omkeerring die onderweg is.
          Ik zou daarom het ding zeker niet wegdoen, misschien is het wel vrij simpel om een EF bajonet van een adapter of afgedankte EF lens aan je macrolens te monteren.
          Gewoon op de manier zoals het hoort.

          Comment


          • #6
            Re: Canon C/FD mount (Vivitar 105mm f2.5 Macro) op Nikon?

            Ik zat met eenzelfde probleem met Minolta op Nikon. Ik heb dat opgelost door de bajonetring uit een set manuele tussenringen voor Minolta (had ik nog) te lijmen op een een bajonet uit een Nikon set (eventueel een omgebouwde omkeerring BR2A). De mijne is ongeveer 16 mm dik, dus de toepassing is uitsluitend voor dichtbij en macro geschikt. Ik heb nog wel de mogelijkheid om de overgebleven Minolta ringen ertussen te schroeven zodat de vergrotingsmaatstaf omhoog gaat. Tevens kan ik in de Minoltabajonet een adapter naar Praktika- of Leica draad plaatsen, zodat ik ook bv. vergrotingsobjectieven kan gebruiken.

            Groet Hans.

            Comment


            • #7
              Re: Canon C/FD mount (Vivitar 105mm f2.5 Macro) op Nikon?

              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Voorzover mij bekend bestaan zulke adapters niet.....
              Gelukkig nieuwjaar iedereen.

              Blijkbaar wel want ik heb er 2 gevonden op ebay.
              http://cgi.benl.ebay.be/Anello-di-co...1%7C240%3A1318
              en
              http://cgi.benl.ebay.be/ADATTATORE-M...1%7C240%3A1318

              De vivitar die je hebt is trouwens één v/d beste macro-lenzen die er bestaan.

              Salukes
              Sven
              Sony A58 met glas, Fuji X-E1
              Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
              Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

              Comment


              • #8
                Re: Canon C/FD mount (Vivitar 105mm f2.5 Macro) op Nikon?

                sven_df, dikke merci voor de links, en ook ne gelukkige nieuwjaar voor iedereen.

                ik had al rondgezocht op ebay, maar nergens iets gevonden. 40 euro is redelijk duur voor een tussenstukje, maar inderdaad wel de moeite, gezien een gelijkaardige lens al snel enkele 100'en euros kost.

                ondertussen ook gelezen dat deze lens tot een van de betere macrolenzen behoort, om niet te zeggen een van de beste. dit was 15 jaar geleden toch het geval, maar ik kan me voorstellen dat hij zelfs nu nog schitterende plaatjes aflevert.

                es zien of we nog ergens 40 euro op overschot hebben, en dan afwachten

                ik ben alvast benieuwd, mocht ik de lens werkend krijgen, zal ik zeker wel enkele foto's posten.
                Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

                Comment


                • #9
                  Re: Canon C/FD mount (Vivitar 105mm f2.5 Macro) op Nikon?

                  Naar zo'n objectief ben ik al lang op zoek, als jij geen geluk hebt zeg.
                  Er bestaat zeker een adapter Canon FD to Nikon, KLIK.

                  Anders typ eens Roxsen in Google en je komt zo in de Ebay winkel.



                  Grtz, RF
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment

                  Working...
                  X