Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk(e) objectief(ven) voor Sony DSLR A300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk(e) objectief(ven) voor Sony DSLR A300

    Ik ben van plan mijn eerste SLR aan te schaffen. Ik heb al het nodige onderzoek verricht, o.a. op dit handige forum, en ben al een hoop wijzer geworden. Maar toch wil ik mijn persoonlijke situatie even voorleggen aan de 'kenners'.
    Ik wil dus de Sony DSLR A300 aanschaffen, heb dus gekozen voor 10MP i.p.v. 14 MP (A350) en voor LiveView i.p.v. een camera zonder LiveView (A200).
    Dit apparaat (alleen de body) gaat mij, in Nederland (waar ik woon), €354,- kosten bij een goedkope webwinkel.

    Het probleem zit hem dus nu in de objectieven. Zoals gezegd is dit mijn eerste SLR dus heb ik geen ervaringen met objectieven. Ik wil de camera behoorlijk allround kunnen gebruiken: in een concertzaal zonder flits, maar ook op vakantie, portretten en eigenlijk ook sport, maar hij hoeft dus niet RAZEND snel te zijn, maar ook niet heel langzaam. Daarnaast wil ik wel genoeg kunnen zoomen, maar het hoeft ook weer geen verrekijker te zijn.
    Ik twijfel dus tussen de volgende opties:
    1) Sony DSLR A300 + kitlens (maar welke kitlens dan precies, deze kunnen per aanbieding ook nog verschillen toch?) om te beginnen en als ik hiermee wat ervaring heb later alsnog een extra objectief erbij. De meeste ervaringen met een kitlens luiden: "niet top, maar best ok voor deze prijs", dus ik vraag me af of het niet beter is van een kitlens af te zien en meteen een 'goede' standaard lens te nemen.
    2) Sony DSLR A300 + een goede allround lens waarmee ik meteen 'klaar' ben en voorlopig geen behoefte heb aan uitbreiding.

    Mijn budget is niet heel uitgebreid maar zoals gezegd, in het geval van optie 1 is er later dus nog wel ruimte om een extra objectief aan te schaffen.

    Hopelijk kunnen jullie wat met deze beginnersvragen (alvast excuses hiervoor...).

  • #2
    Re: Welk(e) objectief(ven) voor Sony DSLR A300

    Ik werk ook met een Sony A300.
    Ik heb er een Minolta - AF 50 F1.4 bijgekocht via eBay...met een beetje geluk kan je die op de kop tikken voor +/- 150,00€ (aanrader !!!)
    Daar heb ik nog een beercan 70-210 F4 bijgekocht voor +/- 100.00 €...en daar doe ik 't mee.Met een bescheiden budget toch goede foto's proberen te maken.
    Gisteren heb ik wat foto's gepost met de 50 mm getrokken zie:
    http://forum.belgiumdigital.com/f66/...en-243319.html
    http://forum.belgiumdigital.com/f44/...ag-243321.html
    hoender
    Last edited by dubbel; 29 december 2008, 14:11.

    Comment


    • #3
      Re: Welk(e) objectief(ven) voor Sony DSLR A300

      Bedankt voor je reactie!

      Met de Minolta - AF 50 F1.4 (mooie foto's trouwens) kun je dus niet zoomen als ik het goed begrijp (zoals gezegd: ik ben een beginner), maar wat is dan het voordeel ten opzichte van een lens waar je wel (een klein beetje) mee kan zoomen?

      En waarvoor gebruik je de twee verschillende lenzen zoal?

      Comment


      • #4
        Re: Welk(e) objectief(ven) voor Sony DSLR A300

        Ik heb 'onder de kerstboom' ook een A300 'gekregen'.

        Ik had natuurlijk mijn wensenlijstje gedetailleerd opgegeven. Dus heb ik de kitlens, en die is best OK om mee te starten.
        En omdat ik zo veel over de 'beercan (let op dat je de echte : 70-210 F4 koopt) had gelezen heb ik die ook op de kop getikt op ebay. Met wat geluk vind je die onder de 150€.
        En zelfs na amper een paar dagen 'spelen' moet ik zeggen dat dit een toffe combinatie is.

        Comment


        • #5
          Re: Welk(e) objectief(ven) voor Sony DSLR A300

          Oorspronkelijk geplaatst door PSVfan Bekijk bericht
          Bedankt voor je reactie!

          Met de Minolta - AF 50 F1.4 (mooie foto's trouwens) kun je dus niet zoomen als ik het goed begrijp (zoals gezegd: ik ben een beginner), maar wat is dan het voordeel ten opzichte van een lens waar je wel (een klein beetje) mee kan zoomen?

          En waarvoor gebruik je de twee verschillende lenzen zoal?
          Lensen met een vast brandpunt zijn doorgaans scherper,lichtsterker en contrastrijker, ook bij sterke vergroting.
          Ze zijn veel lichter van bouw dan een zoomlens, maar natuurlijk kan je er niet mee inzoomen.Je benen zullen je hele lichaam een stapje dichter of verder van 't object moeten positioneren om de gepaste foto te nemen...maar zo wat ?

          Een zoomlens is doorgaans duurder,zwaarder en minder van kwaliteit(dubbele contouren.Behalve dan die hele duren, alles heeft een prijs hé. 't grote voordeel is natuurlijk dat je met één lens onmiddellijk een groot brandpuntbereik kunt overbruggen...handig op vakantie,sportevenementen of bij wandelingen.

          Comment


          • #6
            Re: Welk(e) objectief(ven) voor Sony DSLR A300

            Indien je wat meer vrij kan maken zou ik voor de volgende lens gaan: Carl Zeiss Vario-Sonnar 16-80 F3.5-4.5

            Sony Carl Zeiss 16-80mm F3.5-4.5 DT Vario-Sonnar T* A-mount lens detail page with owners reviews and reference to most useful information about the lens


            Heeft een iets groter bereik dan de kitlens en is ook lichtsterker waar je dan in het vb van een concert zaal voordeel hebt. Als je nog een telezoom wilt is de Minolta AF 70-210 F4 tweedehands een goeie optie.

            Minolta AF 70-210mm F4 (beercan) A-mount lens detail page with owners reviews and reference to most useful information about the lens
            Sony A300 :.: Sony 18-70 f3.5-5.6 :.: Minolta 35-70 f4 :.: Minolta 28-135 f4-4.5 :.: Sony HVL-F42AM

            Comment


            • #7
              Re: Welk(e) objectief(ven) voor Sony DSLR A300

              Hallo,

              Ik steun de visie van Tommie1 hierboven..............
              Zoek de kitlens 18-70 mm van KM of Sony (ik heb ze nieuw gevonden in doos voor 40 € op internet) dan heb je prijskwaliteit een fijn ding (voor velen is het woord kitlens al negatief ...) voor vb: zie mijn zoon zijn site:http://www.tractorsteven.be alle foto's in de fotogallerij van 2de helft 2007 en alles in 2008 zijn genomen met de kitlens (op enige uitzondering na)
              We hebben de kitlens zelf dubbel uit tevredenheid
              Voor concertzaal (meestal niets te flitsen), ga je specifieke lichtgevoelige lenzen nodig hebben, die prijzig zijn.

              En zoals aangegeven reed de Beercan 70-210 mm vaste 4 van Minolta en je hebt een leuke startersset. (kun je mits wat oefenen ook leuk amuseren in de concertzaal)

              Uitbouwen kan altijd later nog, en de ervaring zal je zelf bijsturen !
              Veel succes
              Last edited by Petronix; 29 december 2008, 21:34.

              Comment


              • #8
                Re: Welk(e) objectief(ven) voor Sony DSLR A300

                Bedankt allemaal voor jullie reacties. Dit schept al een hoop duidelijkheid!

                Nog een vraag: na wat onderzoek gedaan te hebben naar de Minolta AF 70-210 F4 kwam ook de 75-300 naar voren. Welke zouden jullie mij aanraden?

                Comment


                • #9
                  Re: Welk(e) objectief(ven) voor Sony DSLR A300

                  De 'echte' Beercan is de 70-210 F4.
                  De 75-300 heb ik nooit vastgehad, maar is alvast minder lichtsterk.
                  De Beercan is gewoon superscherp vanaf F5.6, en is gebouwd als een tank.
                  Natuurlijk is die andere 100mm 'langer', maar ik weet niet of je dit nodig hebt.

                  Google maar eens naar wat reacties.
                  Ter info, in het duits is dit de 'Ofenrohr' en in Nederland vind je misschien wel iets onder 'Kachelpijp'.

                  Je vindt beiden regelmatig op ebay.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk(e) objectief(ven) voor Sony DSLR A300

                    Door de stijgende vraag naar de 'beercan' lagen de prijzen voor mij wat te hoog (kon er geen vinden onder €150).

                    Ik heb daarom de f/3.5-4.5 (ipv f/4) versie besteld voor €50, indien gewenst kan ik wat foto's posten als ze is aangekomen.
                    about.me/stijnv

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk(e) objectief(ven) voor Sony DSLR A300

                      Oorspronkelijk geplaatst door PSVfan Bekijk bericht
                      Bedankt allemaal voor jullie reacties. Dit schept al een hoop duidelijkheid!

                      Nog een vraag: na wat onderzoek gedaan te hebben naar de Minolta AF 70-210 F4 kwam ook de 75-300 naar voren. Welke zouden jullie mij aanraden?
                      Kennis van mij heeft de 75-300mm .....en we zijn al samen gaan shooten op Francorchamps en Duivelsberg..........kwalitatief weinig/geen verschil maar zoals aangehaald, als je de 100mm extra niet nodig hebt, kies de 70-210mm, die ook lichtsterker is voor je concertzaal-wensen........

                      zie natuurlijk ook op Dyxum hé, alle info over lenzen enz.........Konica/Minolta/Sony....
                      http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=48
                      met lensreviews en een richtgetal van tevredenheid v.b. deze Beercan heeft 4,56/5 !!wat zeer goed is!
                      Last edited by Petronix; 29 december 2008, 21:34.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk(e) objectief(ven) voor Sony DSLR A300

                        Nogmaals: allemaal bedankt voor jullie reacties!

                        Wat is eigenlijk precies het verschil tussen f/4 en f/3.5-4.5? Waar staat die f/waarde precies voor. Wat zijn de voor- en nadelen van een vaste waarde en een variabele?

                        Ow en nog een vraagje: hoe graat is een verschil van 100mm? Is dat duidelijk uit leggen?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk(e) objectief(ven) voor Sony DSLR A300

                          Oorspronkelijk geplaatst door PSVfan Bekijk bericht
                          Wat is eigenlijk precies het verschil tussen f/4 en f/3.5-4.5? Waar staat die f/waarde precies voor.
                          Die waarde is de maximale diafragma-opening. Het wordt weergegeven als een breuk, f/2.8 is dus een grotere diafragma-opening.
                          Een grote opening laat meer licht door en levert een kleinere scherptediepte op.

                          De meeste goedkope zoomlenzen hebben een kleinere diafragma-opening naarmate je meer inzoomt en laten dan dus minder licht door. Het eerste getal is als er niet is ingezoomt.

                          Oorspronkelijk geplaatst door PSVfan Bekijk bericht
                          Ow en nog een vraagje: hoe graat is een verschil van 100mm? Is dat duidelijk uit leggen?
                          Het verschil is moeilijk uit te leggen, bij breedhoek kan een paar millimeter al veel verschil opleveren, bij tele spelen een paar mm nauwelijks een rol. Voorbeeldfoto's met verschillende brandpunten kan je hier vinden.
                          Last edited by Stijn.V; 29 december 2008, 22:13.
                          about.me/stijnv

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk(e) objectief(ven) voor Sony DSLR A300

                            Oorspronkelijk geplaatst door PSVfan Bekijk bericht
                            Nogmaals: allemaal bedankt voor jullie reacties!

                            Wat is eigenlijk precies het verschil tussen f/4 en f/3.5-4.5? Waar staat die f/waarde precies voor. Wat zijn de voor- en nadelen van een vaste waarde en een variabele?

                            Ow en nog een vraagje: hoe graat is een verschil van 100mm? Is dat duidelijk uit leggen?
                            f-waarde = diafragma zie: http://www.janbonjr.be/extra/tutoria...ting/index.htm

                            Voor je 100mm verschil gebruik deze vb-simulator: http://www.tamron.de/Brennweitenvergleich.238.0.html
                            (wel eerst pop-up venstertje "schliesen" :-)
                            Last edited by Petronix; 29 december 2008, 22:19.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk(e) objectief(ven) voor Sony DSLR A300

                              Ok, duidelijk. Maar.... Waarom is de Minolta AF 70-210 f/4 dan 'beter' dan de Minolta AF 70-210 f/3.5-4.5? Hij is in ieder geval duurder volgens mij.

                              Comment

                              Working...
                              X