Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen Canon 16-35 mm F/2.8 (I of II)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaringen Canon 16-35 mm F/2.8 (I of II)

    Beste BD-ers,

    Voor mijn recent aangeschafte 1D Mark III ben ik op zoek naar een groothoek-zoom. In eerste instantie denk ik daarbij aan de Canon 16-35 mm F/2.8 II. Graag verneem ik van jullie:

    - de gebruikerservaringen met de Canon 16-35 mm (is de II merkbaar beter dan de I, is de II zijn relatief hoge prijs wat jou betreft waard, ....) of alternatieven met ongeveer hetzelfde bereik
    - of een UV-filter van het type "slim" moet zijn of dat een standaard type volstaat

    Bij voorbaat dank ...

  • #2
    Re: Ervaringen Canon 16-35 mm F/2.8 (I of II)

    Ik hou dit topic goed in de gaten.
    Het prijsverschil tussen een 2dehandse 16-35 I en een nieuwe 17-40 is niet meer zo groot.
    Ik wil de lens voor mijn 5D MII, omdat ik de vertekening van de 24-105 op de 5D te groot vind op 24mm.
    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Ervaringen Canon 16-35 mm F/2.8 (I of II)

      Ik heb hier een tijd terug een 16-35 I gekocht voor de zachte prijs van 500 euro ( incl een B&W filter ) . Een iets ouder exemplaar maar pas gereinigd en afgesteld door Canon.
      Ik had een 17-40 waar ik heel tevreden over was voor het gebruik op een cropcam maar op FF vond ik de lens minder presteren, vooral de vervorming en de onscherpte in de hoeken speelden me wat parten. Ik moet zeggen dat die 16-35 op die vlakken echt een pak beter scoort, de scherpte in de hoeken is echt een heel stuk beter, zelfs vol open is de lens reeds behoorlijk scherp.
      Als je op het net rondkijkt dan zul je ook heel ontevreden meningen lezen, waarschijnlijk is dit zo’n typische lens waarbij je wat geluk moet hebben…. De mijne doet het echt goed ondanks dat ze er al wat gebruikt uitziet uiterlijk dan, maar dit deert me niet.
      Ik gebruik echter nooit beschermfilters misschien dat dit ook wel iets is om op te letten zeker bij breedhoeklenzen, echter er zijn geen slimfilters nodig volgens mij ( ik gebruik wel regelmatig ND en polafilters bij deze lens en ik heb geen vignetproblemen )
      Naar het schijnt zou de versie II beter moeten zijn ( het zou een schande zijn als dat niet zo is ) maar deze heb ik nooit getest mede omdat ik de 82mm filterdraad een pijnpunt voor me is, ik heb veel dure filters liggen en ik heb geen zin om deze allemaal te vernieuwen ( als je al aan sommige raakt in 82mm maat, het is nu al 3 tot 4 maanden wachten op sommige ND’s van B&W … )
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

      Comment


      • #4
        Re: Ervaringen Canon 16-35 mm F/2.8 (I of II)

        Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
        Als je op het net rondkijkt dan zul je ook heel ontevreden meningen lezen, waarschijnlijk is dit zo’n typische lens waarbij je wat geluk moet hebben…. De mijne doet het echt goed ondanks dat ze er al wat gebruikt uitziet)
        Tja, ik weet ondertussen dat al die reviews met een serieuze korrel zou te nemen zijn.
        Over breedhoek zijn er altijd veel negatieve dingen te lezen, ik heb de 16-35 type 1 ook gehad, end had ook een goede. Ik denk dat veel mensen niet beseffen wat de eigenschappen van een breedhoek zijn, en dat hoeken niet "zomaar" scherp zijn, maar dat je heel goed moet kijken naar waar de focusplane zich bevindt.

        Ook die sample variatie betwijfel ik, er zal wel eens een slechte tussen zitten, maar ik ben eerlijk gezegd van Canon nog nooit eentje tegengekomen, en heb toch al wat lenzen gebruikt!
        Bij andere merken daarentegen......

        Comment

        Working...
        X