Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fisheye voor nikon-fullframe

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fisheye voor nikon-fullframe

    iemand voorstellen?
    + en - ...
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

  • #2
    Re: fisheye voor nikon-fullframe

    Ik zie er eigenlijk maar ééntje (de Sigma's daar gelaten), en dat is de Nikon 16/2.8 AFD. Maanden terug heb ik een vrij goede review gelezen over deze lens mbt FF-gebruik. Als deze lens dezelfde prestaties neerzet als de 10,5/2.8 DX (en dat vermoed ik ook) zal het ongetwijfeld een toppertje zijn.
    Ik heb zeer lang getwijfeld tussen de 16/2.8 fisheye en de 14-24/2.8 (voor mijn D700) omwille van de omvang en het gewicht van laatstgenoemde zoom. Uiteindelijk wisten de talrijke uitstekende reviews mij toch de 14-24/2.8 te kopen. Bovendien heeft de zoom nauwelijks last van vertekening, terwijl dit met een fish-eye heel anders ligt. Met een fish-eye kan men uiteraard correcties uitvoeren in PS, maar dit gaat uiteindelijk ten koste van de scherpte in de hoeken.
    Al moet ik zeggen dat ik heel veel plezier heb beleefd aan mijn 10/2.8 DX. Voordeel was het lage gewicht en zijn compacte behuizing en dit kan eveneen gezegd worden van die 16/2.8 AFD. Bovendien geraak je fish-eye lenzen vrij gemakkelijk kwijt tweedehands, mijn 10,5 DX was op een paar dagen verkocht.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: fisheye voor nikon-fullframe

      Ik zou ook enkel gaan voor de Nikon. Mag eventueel een oude manuele zijn want autofocus op een fich-eye heb je toch niet nodig vanwege de enorme scherpte diepte. Ikzelf kan nu (na 5jaar Dx-formaat) de mijne terug gebruiken en dat is een 16 mm 3.5. deze lens heeft de filters ingebouwd. Ze bestaat ook in 2.8-uitvoering. Werkt geweldig op mijn D700.
      Ik ken mensen die zo een russisch model hebben, maar dat is het ook niet hoor.
      Veel zoekgenot

      Comment


      • #4
        Re: fisheye voor nikon-fullframe

        Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
        Ik ken mensen die zo een russisch model hebben, maar dat is het ook niet hoor.
        Een Zenitar 16mm voor +/-150 euro (nikon mount) heeft de beste prijs/prestatie
        die je kan dromen. Heb er zelf een voor Canon en 2 wedstrijden mee gewonnen dit jaar.
        Haarscherp is dat ding. Niet twijfelen, doen.

        DPaul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: fisheye voor nikon-fullframe

          iemand ervaring met de sigma 15mm2.8?
          Photography helps people to see
          -Berenice Abbott-
          BD1050BE

          Comment


          • #6
            Re: fisheye voor nikon-fullframe

            Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
            iemand ervaring met de sigma 15mm2.8?
            Heb ik ook gehad, (en ook in de prijzen mee gevallen, senaatwedstrijd 2005 ).
            Maar toen nog niet met een FF.

            Was een uitstekende groothoek op een 20D.
            Kost wel 3x meer dan de zenitar.(indien beide nieuw gekocht worden)

            Voor mij is een fisheye dus een volwaardige lens, en geen "speelgoed"
            voor af en toe. ik neem hem altijd mee op shoot. Een ander voordeel van de zenitar
            is dan ook, dat hij weinig plaats inneemt.

            Ik heb wel twijfels mbt. fisheyes die circulaire beelden maken, dat is minder mijn ding.

            Paul.
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: fisheye voor nikon-fullframe

              Ik zou toch voor de 16mm van Nikon gaan hoor Lieven, maar om deze momenteel tweedehands op de kop te kunnen tikken, zal moeilijk zijn vrees ik.

              Comment


              • #8
                Re: fisheye voor nikon-fullframe

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Ik zou toch voor de 16mm van Nikon gaan hoor Lieven, maar om deze momenteel tweedehands op de kop te kunnen tikken, zal moeilijk zijn vrees ik.
                ja maar via de UK kan ik deze kopen voor 500 euro..
                wordt wel interessant

                Mijn doel is vooral om hem te gebruiken in concert/band fotografie en sport (ski)
                Photography helps people to see
                -Berenice Abbott-
                BD1050BE

                Comment


                • #9
                  Re: fisheye voor nikon-fullframe

                  Misschien een 13 mm :



                  Weet zo niet of deze in België wel voorkomen. Zeer schaars.
                  Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                  Comment


                  • #10
                    Re: fisheye voor nikon-fullframe

                    ik heb zelf ook de 16mm gekocht van nikkor , vermits al de DX cameras de deur uit zijn ,
                    maar wel spijt dat ik de 10.5 ook heb verkocht ...

                    kwa scherpte kleure etc allemaal beetje zelfde ,
                    scherpstelafstand is een pak verschil ,

                    bij de 10.5 kon je met het glas zo een 1 cm van het object zitten en nog focussen ,
                    bij de 16 mm is dat al vlug denk iets van een 25-30cm , wat een heel groot verschil is als je mega drama fotos wilt gaan maken (waar een fisheye juist zo leuk voor is) , ga je geen gekke bekke fotos of van die toestanden maken dan is die 16mm heel goed ...

                    als je niet perse dat gebogen beeld wilt en toch breed wil gaan ,
                    de sigma 12-24 , gigantisch veel flare op mijn D3 , maar 12MM is oh zo fun , en een pak verschil tov 14MM
                    www.kemizz.com
                    Brand new Blog
                    kemizzdotcomonflickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: fisheye voor nikon-fullframe

                      Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                      Een Zenitar 16mm voor +/-150 euro (nikon mount) heeft de beste prijs/prestatie
                      die je kan dromen. Heb er zelf een voor Canon en 2 wedstrijden mee gewonnen dit jaar.
                      Haarscherp is dat ding. Niet twijfelen, doen.

                      DPaul.
                      dit verhaal maakt me enigsinds geneigd niet voor de zenitar te gaan,;
                      ook dit "probleem" ervaren?
                      Photography helps people to see
                      -Berenice Abbott-
                      BD1050BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: fisheye voor nikon-fullframe

                        Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                        Ik ken mensen die zo een russisch model hebben, maar dat is het ook niet hoor.
                        Als ik Russisch en fish-eye in één zin zie staan, moet ik spontaan denken aan de Peleng 8mm. Uitzonderlijke fish-eye, met nog degelijke prijs van 200 à 300 nieuw.

                        Op FF sensor krijg je dan volledige cirkel van 360°, maar dat is misschien wat teveel van het goede. De lens is ook 100% manueel.

                        Voorbeeld

                        Cf. google.

                        Comment


                        • #13
                          Re: fisheye voor nikon-fullframe

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
                          dit verhaal maakt me enigsinds geneigd niet voor de zenitar te gaan,;
                          ook dit "probleem" ervaren?
                          http://cpicture.net/zenitar/index.html

                          Typisch en bekend Nikon probleem met zovele MF lenzen.
                          Niet tot oneindig kunnen focussen.

                          Kijk, ik vind deze discussie trouwens onzinnig, zolang je niet
                          echte foto's genomen met verschillede objectieven in dezelfde omstandigheden,
                          kan vergelijken. En liefst nog met dezelfde body.

                          En dan kijken of het prijsverschil in de kwaliteit van de opname wordt gereflecteerd.

                          Ik hou mij aanbevolen om eens de test te doen met de fisheye van Canon,
                          als iemand die heeft.

                          Dpaul.
                          DPaul - A.FIAP
                          D810, nikkors and other stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: fisheye voor nikon-fullframe

                            Oorspronkelijk geplaatst door kemizz Bekijk bericht
                            als je niet perse dat gebogen beeld wilt en toch breed wil gaan ,
                            de sigma 12-24 , gigantisch veel flare op mijn D3 , maar 12MM is oh zo fun , en een pak verschil tov 14MM
                            Kan ik volledig bijtreden Ik heb de mijne van 2004, en ben heel blij dat ik 'm bijgehouden heb

                            Comment


                            • #15
                              Re: fisheye voor nikon-fullframe

                              kleine update: vandaag mijn nikkor 16mm gekregen uit de UK,
                              wat een klein compact ding, de eerste tests zijn echt de max!

                              merci iedereen voor t advies
                              Photography helps people to see
                              -Berenice Abbott-
                              BD1050BE

                              Comment

                              Working...
                              X