Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goedkoop Macro's maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goedkoop Macro's maken

    Ik sinds een paar dagen nu een Sony A300 met de kitlens en de 70-200 F4 Beercan.
    (Mooie bokeh bij de beercan !)
    Foto's van bloemetjes lukken vrij aardig, doch ik zou wat dichter bij willen geraken.
    Het kerstbudget is echter op...
    Waarmee kan ik toch dichterbij komen en haal ik nog een goede beeldkwaliteit?

  • #2
    Re: Goedkoop Macro's maken

    een echte macrolens kopen is nog altijd het beste...mss is een tussenring of een voorzetlens nog een optie, maar het zal niet hetzelfde resultaat geven als een goeie macro...

    Comment


    • #3
      Re: Goedkoop Macro's maken

      google eens op Reversed Lens Photography

      een voorbeeld: dit is een passer
      I will harness all available light with super-fast aperture lenses

      Comment


      • #4
        Re: Goedkoop Macro's maken

        Gouden tip!
        Ik heb een ring gevonden op ebay, nu eens kijken wat we daarmee kunnen doen.

        Ik heb ook nog een Nikon 28-80 lens liggen waarmee ik het diaphragma op de lens zelf kan instellen, maakt dat de zaak eenvoudiger, of is deze lens ongeschikt?

        Comment


        • #5
          Re: Goedkoop Macro's maken

          Ik heb pas een Minolta AF 35-70mm f/4 macro gekocht, deze komt binnenkort aan.
          Je kan ze vinden aan €30.
          about.me/stijnv

          Comment


          • #6
            Re: Goedkoop Macro's maken

            Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
            Ik heb pas een Minolta AF 35-70mm f/4 macro gekocht, deze komt binnenkort aan.
            Je kan ze vinden aan €30.
            De goedkope oplossing biedt - indien juist uitgevoerd- veel meer vergroting dan een doorsnee macro lens.

            Plaats een 50mm lens, of nog beter: een bredere lens zoals 24mm; omgekeerd op een body en je hebt al een zeer significante vergroting. Dus bijvoorbeeld een kitlens van 18-55mm voldoet al. Slechts de kwaliteit van het glas is de beperking.

            Nog beter, maar iets complexer is twee lenzen gebruiken. Je moet dan wel zorgen dat je de lens met de meeste mm's op je body plaats en dat ze ongeveer dezelfde filtermaat hebben.

            bijv. een 135mm lens met een 24mm lens er omgekeerd op, krijg je een vergroting van 135/24 of bijna 5,5x. Dit krijg je niet met een macrolensje die maximaal 1:1 geeft...

            Voorbeeld: http://www.siemensma.info/dpreview/setup.jpg
            uit: http://forums.dpreview.com/forums/re...6&changemode=1

            Of nog beter, een macro lens + een omgekeerde lens...
            zie: http://www.flickr.com/photos/markop/499279340/

            Werkt wel niet bij elke lens, soms heb je zware vignettering. Maar je moet experimenteren met scherpstellen, zoomstanden... en natuurlijk manueel belichting (bij Nikon toch)
            Last edited by caleido; 28 december 2008, 19:57.

            Comment


            • #7
              Re: Goedkoop Macro's maken

              Heb mij een 35-105 3,5-4,5 kunnen kopen voor 30€ incl analoog minolta toestel. Heeft een 1:4 macro stand, mss iets in die richting zoeken.
              Sony A300 :.: Sony 18-70 f3.5-5.6 :.: Minolta 35-70 f4 :.: Minolta 28-135 f4-4.5 :.: Sony HVL-F42AM

              Comment


              • #8
                Re: Goedkoop Macro's maken

                Alvast bedankt voor de tips.
                Met mijn kitlens en de grote beercan geraak ik ook aan 1:4.
                Ik heb een omkeerring besteld, en als het wat wordt, dan zal ik wel eens een resultaatje posten.

                Comment


                • #9
                  Re: Goedkoop Macro's maken

                  wat ook werkt en niets extra kost:
                  je neemt zo een oude canon 50mm (die heeft ongeveer 52mm doormeter), je plakt daar met wat tapen een filter achterstevoren op. Dat schroef je dan je lens. Reken wel op een pak vignet in de hoeken. Als je op een kit draait, kan je de helft van je foto zwart maken op die manier!
                  ik denk wel dat je met meer mm op de body dat voor een deel gaat verhelpen.
                  scherpstellen en belichting is natte vinger!!
                  of als je het veel doet mss een tabel maken met behulp van een externe lichtmeter.
                  hoe meer f**k hoe meer vreugd

                  **=ol

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goedkoop Macro's maken

                    Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                    De goedkope oplossing biedt - indien juist uitgevoerd- veel meer vergroting dan een doorsnee macro lens.

                    Plaats een 50mm lens, of nog beter: een bredere lens zoals 24mm; omgekeerd op een body en je hebt al een zeer significante vergroting. Dus bijvoorbeeld een kitlens van 18-55mm voldoet al. Slechts de kwaliteit van het glas is de beperking.

                    Nog beter, maar iets complexer is twee lenzen gebruiken. Je moet dan wel zorgen dat je de lens met de meeste mm's op je body plaats en dat ze ongeveer dezelfde filtermaat hebben.

                    bijv. een 135mm lens met een 24mm lens er omgekeerd op, krijg je een vergroting van 135/24 of bijna 5,5x. Dit krijg je niet met een macrolensje die maximaal 1:1 geeft...

                    Voorbeeld: http://www.siemensma.info/dpreview/setup.jpg
                    uit: http://forums.dpreview.com/forums/re...6&changemode=1

                    Of nog beter, een macro lens + een omgekeerde lens...
                    zie: http://www.flickr.com/photos/markop/499279340/

                    Werkt wel niet bij elke lens, soms heb je zware vignettering. Maar je moet experimenteren met scherpstellen, zoomstanden... en natuurlijk manueel belichting (bij Nikon toch)
                    Heb een canon 100 macro, als ik dan een 50mm koop kan ik dit dus doen? Hoe hang ik de lenzen aan elkaar?

                    Andries
                    ::: Flickr :::

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goedkoop Macro's maken

                      Eerlijk gezegd: ik zou die 100mm Macro gewoon op je body schroeven en foto's maken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goedkoop Macro's maken

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Eerlijk gezegd: ik zou die 100mm Macro gewoon op je body schroeven en foto's maken.

                        Dan blijft het bij een 1:1 he...
                        ::: Flickr :::

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goedkoop Macro's maken

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Eerlijk gezegd: ik zou die 100mm Macro gewoon op je body schroeven en foto's maken.

                          Eerlijk gezegd, als je dingen wilt fotograferen die je met het blote oog niet ziet, dan moet je iets meer durven

                          Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                          Heb een canon 100 macro, als ik dan een 50mm koop kan ik dit dus doen? Hoe hang ik de lenzen aan elkaar?

                          Andries
                          De 100mm macro gewoon op je body als startpunt.

                          De filterdraad van de 100mm is 58mm, die van de doorsnee Canon 50mm f1.8 is 52mm dacht ik. Dus je zou moeten zoeken naar een ring met dubbele schroefdraad, dus aan elke kant een schroefdraad naar buiten toe, net als een filter. Ene kant 52mm, andere 58mm.

                          Deze vind je echter niet in elke fotowinkel. Zelf heb ik een koperen exemplaar dat niet bedoeld is om tussen lenzen te plaatsen, gevonden. Wel een eenvoudig exemplaar met 52/52mm. Je kan zo ook eentje kopen en voor de 58mm filterdraad van je 100mm lens dan op die 52mm filter te draaien, een step-drown ring gebruiken. Dit is een soort tussenstuk. Bijvoorbeeld. Wel iets meer draaiwerk, je zit dan met 2 ringen tussen je 2 lenzen.

                          Het is niet noodzakelijk om de Canon 50mm f1.8 II aan te schaffen, het volstaat omeen oude 50mm (of 35mm, 28mm, 24mm ....) te vinden, mag natuurlijk een oude manuele Pentax, Nikon, Yashica lens zijn... want de lens heeft toch geen elektronisch contact met je camera - en die voor je 100mm te plaatsen, hetzij met je vrije hand (camera zit toch op statief) of met een andere oplossing (lichte tape, dikke elastiek, noem maar op...). Op die onorthodoxe manier kan je ook al zien wat het effect is en degelijke beelden nemen. En zo'n oude lensjes - die perfect scherpe beelden geven, vooral 50mm's- vind je voor 5 à 20 euro op rommelmarkt..

                          Daarna kan je nog zoeken naar een ring (of ringen, zie boven) om je lenzen effectief met metaal en 100% stabiel aan elkaar te bevestigen.

                          Het ziet er misschien wat amateurisch uit, zo een 50mm lens omgekeerd met de hand voor je 100mm Macro lens houden, maar neem van mij aan, de beelden die je ziet door je zoeker, zijn het waard. Denk aan stofdeeltjes op een stofdeeltje
                          Focussen doe je door je camera (of object) dichter of verder te plaatsen. Schrik niet van de beperkte scherptediepte, soms enkele millimeters. Klein diafragma gebruiken op 100mm indien mogelijk (of met flits).
                          Last edited by caleido; 30 december 2008, 01:38.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Goedkoop Macro's maken

                            Oke bedankt voor je duidelijke uitleg! Ga ik zeker eens proberen.

                            Andries
                            ::: Flickr :::

                            Comment


                            • #15
                              Re: Goedkoop Macro's maken

                              En als je wat rondzoekt, vindt je zelfs koppelstukken om een lens omgekeerd voor een andere te plaatsen. Ik heb er zelf al een besteld om te testen, maar is nog niet aangekomen.

                              Er zijn ook koppelstukken om lensen met verschillende filtergroottes aan elkaar te koppelen.
                              Bijvoorbeeld: Macro Coupler Reverse Ring 52mm 58mm Closeup

                              Hierbij even de winkel op ebay waar ik de mijne heb besteld, moesten er nog mensen geïnsteresseerd zijn:
                              Fotopus
                              Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

                              Comment

                              Working...
                              X