Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telelens...ik kom er niet uit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Telelens...ik kom er niet uit

    Reeds geruime tijd ben ik op zoek naar een degelijke en kwalitatief goede telelens voor mijn Nikon D300. Ik zocht naar reviews van verschillende lenzen maar dikwijls kreeg ik van verschillende gebruikers een ander oordeel. De tests en reviews vind ik relatief omdat een lens op de ene camera beter presteert dan op een andere.
    Waarvoor ga ik ze gebruiken? Meestal voor wildlife, vooral vogels. Ik ga redelijk wat mm's nodig hebben al of niet met een TC. Ik heb gekeken naar de Sigma 120-400mm DG OS HSM F:4.5-5.6 Nikon AF, Sigma 150-500mm DG OS HSM F:5.0-6.3 AF of de Sigma 100-300mm EX DG HSM F: 4.0 AF maar ook naar de Nikon AF-D VR 80-400mm F:4.5-5.6 ED en de Nikon AF-S 300mm F:4.0 IF ED. De ene heeft OS of VR wat de andere dan weer mist. De foto's die ik van de Sigma 150-500 tegenkom vallen meestal tegen qua scherpte dus deze valt waarschijnlijk af. Nu lees ik hier dat prime's meestal scherper zijn doch kom ik met de Nikon 300mm F4 niet wat te kort? Met TC verlies ik misschien wat scherpte en een stop. Waarom is de keuze zo moeilijk? Waarschijnlijk omdat ik een copromis zal moeten maken. Wil ik eens lens met OS, VR of zonder.
    Welke lens raden jullie mij aan? Nog even bijzeggen dat ik binnenkort de zee oversteek naar Engeland waar, met de lage pond, koopjes te doen zijn.
    Fuji X-t2, Fuji X-t10, Fuji X-M1 en wat lenzen

  • #2
    Re: Telelens...ik kom er niet uit

    Als je veel vanaf statief schiet, heb je niks aan VR.

    Comment


    • #3
      Re: Telelens...ik kom er niet uit

      Oorspronkelijk geplaatst door Marco_ Bekijk bericht
      Als je veel vanaf statief schiet, heb je niks aan VR.
      Met statief heb je inderdaad niet zoveel aan VR maar ik heb wel de mogelijkheid om eventueel uit de hand te schieten, wat dan weer een voordeel kan zijn.
      HSM of AF-S zou dan weer moeten en daarin schiet de Nikon 80-400 dan weer te kort.
      Fuji X-t2, Fuji X-t10, Fuji X-M1 en wat lenzen

      Comment


      • #4
        Re: Telelens...ik kom er niet uit

        Ik heb geen idee of je een nieuwe lens wil en of het binnen je budget valt maar voor vogel en wildfotografie kan je ook nog kijken naar de sigma 500 mm 4.5

        Comment


        • #5
          Re: Telelens...ik kom er niet uit

          Ik herken de situatie .

          Voor vogels te fotograferen ga je nooit mm's genoeg hebben ( zo kort mogelijk proberen te raken). De Sigma 500mm is inderdaad een goede prime en budgetvriendelijker dan de NIkkors. Zelf ben ik voor de 300 F4 afs (tweedehands) met de 1.7 TC gegaan. De scherpte is zeker geen probleem hoor, de AF wordt wel langzamer maar je past dan gewoon je techniek aan.

          Ik heb nog geen VR op een prime gebruikt en heb het dan naar mijn gevoel niet nodig (onterecht misschien).

          Gr

          Hans
          http://Carojoke.zenfolio.com

          Comment


          • #6
            Re: Telelens...ik kom er niet uit

            Indien je echt een "koopje" wilt doen (2500 euro goedkoper dan in België) http://www.warehouseexpress.com/prod...px?sku=1024132
            Minder ponden en manueel: een tweedehands 600/5.6 bij Grays of Westminster: http://www.graysofwestminster.co.uk/...bee8c2fb762503
            Met een 600/5.6 kan je al heel wat vogeltjes bereiken...
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Telelens...ik kom er niet uit

              Hallo

              Ik heb een sigma 150-500 os hsm gehad een tokina 80-400 en heb al een bigma getest en heb nu een tamron 200-500 en nikon 300mm f4 af-s met tc 1.4 kenko pro

              De beste kwaliteit is de nikon 300mm met tc1.4 Deze is zeer duidelijk in scherpte met de andere lenzen. De tamron kwam er voor mij als best uit tov de andere. toch tamelijk vlugge AF op een d300 en zeer goed van scherpte. De tokina en 150-500 waren het minst. En de Bigma gaat goed naar de tamron maar voor mij wint de tamron op 500mm en daarom heb je toch meestal die lens. Ook is de tamron lichter en goedkoper.

              Groeten Davy
              nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

              Comment


              • #8
                Re: Telelens...ik kom er niet uit

                Oja vergeet nog het belangrijkste te zeggen.

                Er was maar 1 lens die dicht tegen mijn nikon 300mm f4 kwam van scherpte en dat is de sigma 100-300 f4 hsm.

                Verbluffende AF en zéér scherp. Spijtig dat ik deze weggedaan hem maar jah als je al een 300 prime hebt.
                nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                Comment


                • #9
                  Re: Telelens...ik kom er niet uit

                  Oorspronkelijk geplaatst door Marco_ Bekijk bericht
                  Als je veel vanaf statief schiet, heb je niks aan VR.
                  Bij deze nodig ik je uit om eens mee op pad te gaan Je zal versteld staan hoe nuttig VR wel kan zijn

                  Comment

                  Working...
                  X