Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Frontfocusprobleem op 24-70 lens van Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Frontfocusprobleem op 24-70 lens van Nikon

    Hallo

    Net mijn 24-70mm van nikkor laten opsturen naar Nikon door elektrowinkel Vervaecke-Nollet (selexion) in Izegem. Toen ik gisteren testen deed onder 45 graden met mijn statief was er een behoordelijke frontfocus op te merken welke met een aanpassing van de AF tuning tot 16 maar net verholpen was (scherstelpunt was maar net scherp). Wanneer ik da echter voorwerpen fotografeer die zich op grotere afstand bevinden, is het dan weer niet meer juist, en ik vind dat een lens van deze prijsklasse zonder correctie reeds perfect moet zijn.
    Ik hou jullie op de hoogte van het verdere verloop. Zijn er hier anders nog veel mensen die met dit probleem geconfronteerd worden. Ik weet dat er veel topics waren in het begin dat deze lens op de markt was maar wist niet dat nieuwe lenzen (de mijne is van in december dit jaar) daar nog steeds problemen mee konden hebben.

    Vriendelijke groeten

    Pieter S.
    D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
    Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

  • #2
    Re: Frontfocusprobleem op 24-70 lens van Nikon

    Als je de zoekfunctie gebruikt zie je dat er hier al een paar draadjes aan besteed zijn.
    En het probleem schijnt dus nog steeds niet opgeslost als ik jou topic lees. De aanwezigheid van een AF finetuning op o.a. D300 is daar dus niet vreemd aan.
    Maar je hebt gelijk, voor een objectief van die prijs zou het niet mogen.
    Andere objectieven hebben dat ook, maar in een wel beperkter mate.
    Het is daarom dat ik ook aan het wachten ben om de 24-70 aan te schaffen. Misschien komt er nog iets vanuit de Nikon-hoek.

    Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: Frontfocusprobleem op 24-70 lens van Nikon

      Op de NL forums die ik volg wordt ook volop geklaagd. Ik ken zo al een stuk of 5-6 mensen die met focusproblemen zitten.

      Comment


      • #4
        Re: Frontfocusprobleem op 24-70 lens van Nikon

        Deze lens voldoet mij 100 %; op zowel ff- als cropcamera.
        Maar ik ken wel persoonlijk enkele gasten die veel last van front- of backfocus hebben/hadden.
        Zelfs iemand die zijn 24-70 tot tweemaal roe moest omruilen voor een perfekt/nieuw exemplaar.
        Vind dit uiteraard niet kunnen van Nikon

        mvg,

        Roland

        Comment


        • #5
          Re: Frontfocusprobleem op 24-70 lens van Nikon

          Tweemaal voor een perfect?????? als het perfect is na eenmaal moet je toch niet meer inruilen of wat bedoel je precies, ik hoop dat ze er iets kunnen aan doen hoor en ik stel me niet tevreden met een aanpassing in de camera (AF tuning)


          Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
          Deze lens voldoet mij 100 %; op zowel ff- als cropcamera.
          Maar ik ken wel persoonlijk enkele gasten die veel last van front- of backfocus hebben/hadden.
          Zelfs iemand die zijn 24-70 tot tweemaal roe moest omruilen voor een perfekt/nieuw exemplaar.
          Vind dit uiteraard niet kunnen van Nikon

          mvg,

          Roland
          D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
          Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

          Comment


          • #6
            Re: Frontfocusprobleem op 24-70 lens van Nikon

            Oorspronkelijk geplaatst door pieterke20j Bekijk bericht
            Tweemaal voor een perfect?????? als het perfect is na eenmaal moet je toch niet meer inruilen of wat bedoel je precies, ik hoop dat ze er iets kunnen aan doen hoor en ik stel me niet tevreden met een aanpassing in de camera (AF tuning)
            2x een andere lens, niet te regelen...

            Comment


            • #7
              Re: Frontfocusprobleem op 24-70 lens van Nikon

              Ik heb ook de 24-70 en had snel een testje gedaan uit de hand. Resultaat: frontfocus van voor tot achter(24 tot 70).
              Later heb ik de test eens opnieuw gedaan maar dan onder beter gecontroleerde omstandigheden.(Statief, exact 45°,...)
              Het resultaat was nu overal er bonk op.
              Ondertussen zeer tevreden van de lens.
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: Frontfocusprobleem op 24-70 lens van Nikon

                Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                Ik heb ook de 24-70 en had snel een testje gedaan uit de hand. Resultaat: frontfocus van voor tot achter(24 tot 70).
                Later heb ik de test eens opnieuw gedaan maar dan onder beter gecontroleerde omstandigheden.(Statief, exact 45°,...)
                Het resultaat was nu overal er bonk op.
                Ondertussen zeer tevreden van de lens.
                Inderdaad Hubert,

                De ervaring heeft mij ook geleerd dat je deze test niet eventjes zomaar uit de hand maakt.

                Comment


                • #9
                  Re: Frontfocusprobleem op 24-70 lens van Nikon

                  http://www.rawworkflow.com/lensalign
                  Heb er mij zo eentje besteld ben er benieuwd naar

                  Comment


                  • #10
                    Re: Frontfocusprobleem op 24-70 lens van Nikon

                    Ik heb de test wel degelijk op statief onder 45 graden gedaan met spiegelvoorontspanning en met timer. Wat ik fotografeerde was een tijdschrift dus geen testblad maar dat maakt niet zo uit als je weet op welke letter van een kop van een artikel je scherpgesteld hebt he.

                    Groeten

                    Pieter S.
                    D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
                    Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Frontfocusprobleem op 24-70 lens van Nikon

                      Je moet wel opletten met een scherpsteltest op de minimum scherpstel-afstand, de meeste lenzen hebben dan wel wat afwijking. Als je daarop gaat corrigeren dan zal de lens altijd onscherp zijn op een langere afstand (bij de meeste "normale" foto's dus).

                      Ik heb hier gisteren de 100-400 + Sigma 1,4x tc "bijgeregeld" op de 1D MKIII, en dat heb ik gedaan aan de hand van de normale foto's waarvoor die lens gebruikt wordt (ik heb ganzen en eendjes gefotografeerd), en met een correctie van +4 werkt die combinatie nu perfect (de camera herkent zelfs de Sigma teleconverter).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Frontfocusprobleem op 24-70 lens van Nikon

                        Daar heb je mss wel gelijk en wat betreft de kleinste scherpstelafstand maar toch, mijn 18-200 lens is even correct op 50cm als op oneindig dus ik wil dat mijn veel duurdere 24-70 dat ook is, kzal afwachten wat de reactie is van Nikon. Als ik een portretje maak en ik stel scherp op de ogen en de neushaartjes zijn zichtbaar vind ik dit niet echt pro :d:d.

                        Groeten en bedankt voor de vele reacties, hopelijk krijg ik men lens en body snel terug.

                        Pieter S.
                        D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
                        Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Frontfocusprobleem op 24-70 lens van Nikon

                          Heb ook veel last gehad van frontfocus met de D300 en zowel de 24-70 als de 70-200 2.8. De camera is tenslotte naar Nikon in Beverwijk gestuurd en kwam terug met de mededeling "AF geadjusteerd" Sindsdien geen problemen meer en kan perfect scherpe foto's maken op 2.8 met matig licht en bewegende onderwerpen (hardlopers).

                          (Tijdens de hele actie was is nog geen 3 weken mijn camera kwijt, vlot geregeld dus)
                          Groetjes, KC
                          www.sportbeelden.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Frontfocusprobleem op 24-70 lens van Nikon

                            Jij stelt me enorm gerust met dit bericht !!!!!!! Dank hiervoor want anders ben ik supertevreden over die lens, soms zie ik op men foto's meer dan ik met men ogen kan zien hihi. Hopelijk blijft ze ook niet te lang weg want rond half januari had ik graag foto's genomen op het autosalon, ik heb wel nog mijn 18-200 maar zonder camera wordt dit moeilijk .

                            Greetz

                            Pieter S.

                            Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
                            Heb ook veel last gehad van frontfocus met de D300 en zowel de 24-70 als de 70-200 2.8. De camera is tenslotte naar Nikon in Beverwijk gestuurd en kwam terug met de mededeling "AF geadjusteerd" Sindsdien geen problemen meer en kan perfect scherpe foto's maken op 2.8 met matig licht en bewegende onderwerpen (hardlopers).

                            (Tijdens de hele actie was is nog geen 3 weken mijn camera kwijt, vlot geregeld dus)
                            D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
                            Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Frontfocusprobleem op 24-70 lens van Nikon

                              Sorry voor de dubbelpost maar kheb nog een vraagje,

                              Hebben ze de lens geadjusteerd of hebben ze de AF finetuning toegepast in de camera, maw, staat AF-finetuning op 0 en op off bij jouw camera want je zegt dat je net als ik ook de camera meegestuurd hebt en ik wil niet dat ze zich er vanaf maken door dat in de body bij te regelen.

                              Groeten

                              Pieter S.


                              Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
                              Heb ook veel last gehad van frontfocus met de D300 en zowel de 24-70 als de 70-200 2.8. De camera is tenslotte naar Nikon in Beverwijk gestuurd en kwam terug met de mededeling "AF geadjusteerd" Sindsdien geen problemen meer en kan perfect scherpe foto's maken op 2.8 met matig licht en bewegende onderwerpen (hardlopers).

                              (Tijdens de hele actie was is nog geen 3 weken mijn camera kwijt, vlot geregeld dus)
                              D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
                              Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

                              Comment

                              Working...
                              X