Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 24-70 USM of Canon EF 24-105 IS USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 24-70 USM of Canon EF 24-105 IS USM

    Beste!

    Ik ga het komende nieuwe jaar een beetje nieuwe equipment kopen, om toch weer dat iets meer flexibele en professionelere stapje te nemen in de wereld van de fotografie.
    De body is reeds beslist, en wordt de Canon EOS 50D
    de lenzen is een andere zaak
    Op zoek naar een goeie all-round lens, en aangezien ik vernomen heb dat die professionelere body's toch net iets meer verwachten van de lens, kies ikook voor L-materiaal.
    2 keuzes

    Canon EF 24-70/f2.8 USM
    of
    Canon EF 24-105/F4.0 IS USM

    basically ligt de keuze dus tussen
    lichtsterke(hoewel t ni zo veel verschilt) en een beperktere DOF
    of
    de iets mindere lichtsterke lens die wél IS heeft.
    compenseert de IS genoeg voor de hogere F stops van de 24-105 of niet?
    Graag had ik jullie professioneel advies.
    Het is dus voor een all-round lens. Bedoeling is om er mee te kunnen rondlopen, zonder al te veel zakken en dingetjes mee te moeten nemen, en mooie fotos te kunnen maken (uiteraard)
    Portretten komt later wél, maar daarvoor wil ik eerst mijn andere skills onder control krijgen.
    Macro is niet mijn echte meug...

    Alvast bedankt
    Grtjs
    Aerrow
    Groetjes - Aerrow
    Canon EOS 50D - EF-S 17-55/f2.8 IS USM - EF 50/f1.8 II - Canon Powershot S5IS - this is all I "own" :)

  • #2
    Re: Canon EF 24-70 USM of Canon EF 24-105 IS USM

    Vergeet niet dat 24 mm op een 1.6 cropsensor niet zo heel breed is...
    My Flickr page!

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 24-70 USM of Canon EF 24-105 IS USM

      Oorspronkelijk geplaatst door Aerrow Bekijk bericht
      Beste!

      Ik ga het komende nieuwe jaar een beetje nieuwe equipment kopen, om toch weer dat iets meer flexibele en professionelere stapje te nemen in de wereld van de fotografie.
      De body is reeds beslist, en wordt de Canon EOS 50D
      de lenzen is een andere zaak
      Op zoek naar een goeie all-round lens, en aangezien ik vernomen heb dat die professionelere body's toch net iets meer verwachten van de lens, kies ikook voor L-materiaal.
      2 keuzes

      Canon EF 24-70/f2.8 USM
      of
      Canon EF 24-105/F4.0 IS USM

      basically ligt de keuze dus tussen
      lichtsterke(hoewel t ni zo veel verschilt) en een beperktere DOF
      of
      de iets mindere lichtsterke lens die wél IS heeft.
      compenseert de IS genoeg voor de hogere F stops van de 24-105 of niet?
      Graag had ik jullie professioneel advies.
      Het is dus voor een all-round lens. Bedoeling is om er mee te kunnen rondlopen, zonder al te veel zakken en dingetjes mee te moeten nemen, en mooie fotos te kunnen maken (uiteraard)
      Portretten komt later wél, maar daarvoor wil ik eerst mijn andere skills onder control krijgen.
      Macro is niet mijn echte meug...

      Alvast bedankt
      Grtjs
      Aerrow
      24-105: groter bereik, breder inzetbaar, beter lowlight mogelijkheden (IS) voor stilstaande objecten.
      24-70: beter lichtsterkte, beter lowlight voor bewegende objecten, beter bokeh.

      Ik heb de 24-105, en ik vind dit een zeer goed objectief, maar, ik mis de lichtsterkte, en ben deze nu aan het opvullen met lichtsterke primekes.

      Op de 50D zal ik eerder een 17-55 2.8 nemen, die heeft zowel 2.8, IS en is zzer goed (staat geen L op, maar er is geen noemenswaardig verschil)

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 24-70 USM of Canon EF 24-105 IS USM

        Voor de 50D : de 17-55 IS.
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

        http://supermasj.zenfolio.com

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 24-70 USM of Canon EF 24-105 IS USM

          Volgens mij is de EF-S 17-55 f2,8 IS een betere keuze.
          Het is geen "L" lens, maar optisch is ze zeker zo goed, en ze heeft op een 1,6x crop-camera een handiger zoombereik om ze als standaardlens te gebruiken.

          Ik heb zelf een 17-55 gehad, en die stond bijna altijd op de 40D.
          Op mijn nieuwe camera kon ik die niet gebruiken, en daarom heb ik ze verkocht en een 16-35 f2,8 L II gekocht. Op een 40D was die EF-S 17-55 vooral aan de randen beter dan de 16-35 op een 1D MKIII (toch heel zeker op f2,8-f4).

          De 24-105 f4 L IS heb ik ook al een hele tijd, maar die is op een 1,6x crop camera in veel gevallen te lang, zeker als je binnen foto's wil maken. Op een 1D MKIII is die 24-105 al beter inzetbaar als standaardlens omdat die camera een grotere sensor heeft.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 24-70 USM of Canon EF 24-105 IS USM

            Vorige week nog met de 24-70 plaatjes geschoten, maar het gebrek aan breedhoek en IS hebben me doen kiezen voor de 17-55 2.8.
            Ik ga mijn lens komend weekend aankopen.

            Links naar reviews:
            Is the Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM Lens right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!

            Is the Canon EF 24-70mm f/2.8L USM Lens right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!


            Ondertussen weet ik wel nog niet welke polariser daarop zetten.
            Alle tips zijn welkom!

            Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.
            Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 24-70 USM of Canon EF 24-105 IS USM

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Volgens mij is de EF-S 17-55 f2,8 IS een betere keuze.
              Het is geen "L" lens, maar optisch is ze zeker zo goed, en ze heeft op een 1,6x crop-camera een handiger zoombereik om ze als standaardlens te gebruiken.

              Ik heb zelf een 17-55 gehad, en die stond bijna altijd op de 40D.
              Hier nog een grote fan van de 17-55 F/2.8 IS USM Evenals Black B@ndit gebruik ik het in combinatie met een 40D. Hoewel ik intussen ook de 1D Mark III bezit, is de 17-55 F/2.8 IS USM een belangrijke reden om mijn 40D voorlopig niet de deur uit te doen Hoe goed de L-objectieven 16-35 en 24-70 ook zijn: geen hiervan scoort wat mij betreft zo hoog waar het gaat om het verenigen van hoge beeldkwaliteit, brede inzetbaarheid (bereik, F/2.8, IS en USM) en hanteerbaarheid in een objectief.

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 24-70 USM of Canon EF 24-105 IS USM

                Ik heb zelf ook de 17-55 IS 2.8 voor mijn 40D's, op een 1.6 crop zeker een betere keuze, vooral voor binnenopnames, maar ik heb ook de 24-105 IS gekocht omdat deze zo'n schitterend bereik heeft, én IS, én zeker mooie foto's kan maken ... het nadeel is dat je ze eigenlijk beide zou moeten hebben, 24mm is gewoon niet breed genoeg op een crop camera, dan moet je naar 17mm gaan.

                Een andere oplossing kan een 24-105 in combinatie met de EF-S 10-22 zijn (die heb ik ook, en is een schitterende lens voor zijn toepassing), maar alleen een 24-70 of 24-105 zou ik niet aanraden.

                Als ik tussen de 24-70 en de 24-105 moet kiezen zou ik voor de 24-105 IS gaan (en dat heb ik dan ook gedaan), voor mijn toepassing zijn IS en het langere bereik belangrijker dan de 2.8 lichtsterkte ... mijn auto's bewegen toch niet tijdens een shoot en op f2.8 heb ik niet genoeg DOF. Voor circuit foto's werkt de 24-105 trouwens ook goed, IS gewoon uitschakelen en als je kort naast het circuit staat is dit bereik ideaal ! (met een 2e body met 70-200 IS 2.8 erbij natuurlijk )

                Mijn advies : neem de 24-105 IS voor de toepassing die jij beschrijft, portretjes lukken hier ook prima mee hoor, en als je echt niet genoeg licht hebt zet je de ISO toch gewoon een stapje hoger, win je een stop mee, met de huidige camera's is dat geen probleem meer

                Mark
                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 24-70 USM of Canon EF 24-105 IS USM

                  Ik heb de 24-105 en de 17-55 2.8 (vorig week verkocht).

                  Kwa scherpte is de 17-55 beter dan de 24-105. Ik vind de 17-55 op 2.8 net zo scherp als de 24-105 volopen en erboven vind ik de 17-55 scherper.

                  Alleen vind ik de kleur van de 24-105 wel mooier, een stuk gesatureerder.
                  Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 24-70 USM of Canon EF 24-105 IS USM

                    Na een tijd met een Tamron 17-50 f2.8 te hebben gewerkt, heb ik nu bewust gekozen voor een UWA + de 24-105L. Waarom? Voor allround gebruik was 17mm me niet breed genoeg, en 50mm veel te kort. Nu heb ik dus een (Tokina) 12-24mm en een 24-105L. Het hangt er dus maar net vanaf welk brandpunt je veel/ het meest gebruikt.

                    Ik ben het wel met Mark (LamboCars) eens. 24mm op een cropcamera is niet breed genoeg om mee te starten, maar een UWA + 24-105L is een véél mooier bereik dan een 17-55 o.i.d.

                    Bij de keuze tussen 24-70 en 24-105 heb ik ook bewust gekozen voor de laatstgenoemde. Ik vind IS ideaal, en het bereik past mij beter. Bovendien, waar f4 niet genoeg is vind ik f2.8 vaak ook niet lichtsterk genoeg. Hiervoor gebruik ik nu dan ook een 50mm f1.8 II (die ik nog wil vervangen voor een Sigma of Canon 50mm f1.4) of een externe flitser...
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 24-70 USM of Canon EF 24-105 IS USM

                      Ik heb de 24-105L4 gehad en ingeruild voor een 24-70L2.8 omwille van de lichtsterkte, die extra stop is toch wel de moeite (voor mijn gebruik), ik vind de bokeh en de kleuren ook beter, maar.....soms mis je dan de IS.
                      Ik ben super tevreden van de 24-70, weliswaar aangevuld met een UWA, in mijn geval de Tokina 12-24, om een optimale dekking te krijgen. Je zal voor jezelf moeten uitmaken in welk bereik en wat je wil fotograferen om zo je lenskeuze te maken.
                      Let wel op, de bouwkwaliteit van deze 2 L-lenzen is verslavend.
                      Je moet zorgen dat je die lenzen eens kan uittesten, dan krijg je een look-and-feel en het je inzicht in het bereik. (indien je in de buurt woont spring je maar eens binnen om de 24-70 eens te proberen)

                      mvg

                      Rudi
                      Fuji X - Less became more

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 24-70 USM of Canon EF 24-105 IS USM

                        Veel mensen raden hier de 24-105 IS aan; voor mij was die lens een tegenvaller. Ja ze was scherp, maar de lens gaf véél te veel vervorming die bovendien niet altijd goed weg te werken was. 24-70 was op dat vlak véél aangenamer
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                        http://supermasj.zenfolio.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 24-70 USM of Canon EF 24-105 IS USM

                          Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                          Veel mensen raden hier de 24-105 IS aan; voor mij was die lens een tegenvaller. Ja ze was scherp, maar de lens gaf véél te veel vervorming die bovendien niet altijd goed weg te werken was. 24-70 was op dat vlak véél aangenamer
                          100% mee eens, op een 1.6crop valt het al bij al nog mee ( alhoewel de vervorming op 24mm al best erg is ) maar op een FF camera is de 24-70 simpelweg de betere lens ( ook de bokeh is veel aangenamer , nadeel is wel de omvang en gewicht... )
                          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF 24-70 USM of Canon EF 24-105 IS USM

                            Hi guys
                            Na al jullie erg geapprecieerde commentaren ben ik reeds iets wijzer geworden.
                            De breekhoek van beide canon L's is inderdaad mss net iets te weinig om mee toe te komen voor een 'all-round' gebruik. Echter gecomplementeerd door die Tokina waar iedereen ook content over is lijkt me dat een optie.
                            Aan de andere kant, als die 17-55 echt zo goed is, hij is ook iet of wat zelfde prijscategorie, dan kan ik die nemen, en binnen een goed jaar (of wanneer de fondsen het toelaten ) misschien voor een Canon EF28-300/F3.5-5.6 L IS USM opteren als blijkt dat ik die nodig kan hebben?
                            Ben nog een beetje aan t twijfelen, maar optie 2 lijkt me momenteel t interessantste, tenzij ik van jullie hoor dat die 28-300 de moeite niet is?
                            Alvast bedankt voor alle hulp, wordt zeer zeker geapprecieerd!
                            Groetjes
                            Aerrow
                            Groetjes - Aerrow
                            Canon EOS 50D - EF-S 17-55/f2.8 IS USM - EF 50/f1.8 II - Canon Powershot S5IS - this is all I "own" :)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF 24-70 USM of Canon EF 24-105 IS USM

                              Oorspronkelijk geplaatst door Aerrow Bekijk bericht
                              Hi guys
                              Na al jullie erg geapprecieerde commentaren ben ik reeds iets wijzer geworden.
                              De breekhoek van beide canon L's is inderdaad mss net iets te weinig om mee toe te komen voor een 'all-round' gebruik. Echter gecomplementeerd door die Tokina waar iedereen ook content over is lijkt me dat een optie.
                              Aan de andere kant, als die 17-55 echt zo goed is, hij is ook iet of wat zelfde prijscategorie, dan kan ik die nemen, en binnen een goed jaar (of wanneer de fondsen het toelaten ) misschien voor een Canon EF28-300/F3.5-5.6 L IS USM opteren als blijkt dat ik die nodig kan hebben?
                              Ben nog een beetje aan t twijfelen, maar optie 2 lijkt me momenteel t interessantste, tenzij ik van jullie hoor dat die 28-300 de moeite niet is?
                              Alvast bedankt voor alle hulp, wordt zeer zeker geapprecieerd!
                              Groetjes
                              Aerrow
                              De 28-300 is eigenlijk mijn lievelingslens, het is een superlens, als je kan leven met het hoge gewicht. deze lens is scherp, deze lens is enorm veelzijdig.
                              Je gaat er veel negatiefs over lezen, meestal door mensen geschreven die de lens nooit gehad hebben, en maar wat na-papegaaien op basis van wat andere superzooms (sigma, tamron en andere) presteren.
                              Kijk eens op fredmiranda.com, daar staan echte gebruikersreviews.

                              Comment

                              Working...
                              X