Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Full frame lenzen - Hoe weet ik dat ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Full frame lenzen - Hoe weet ik dat ?

    Geachte forumleden,

    Waarschijnlijk een niet zo intelligente vraag van mijn kant, maar ik wil deze toch stellen.
    Waaraan kan je zien wat fullframe lenzen zijn ?
    ikzelf heb een 105mm macro F2,8 VR en een 80-400mm VR van nikon en ik weet niet of deze geschikt zijn voor FF.
    Voor mij maakt dit niet uit daar ik zelf een D300 en D70 bezit en niet van plan ben om binnenkort over te gaan.
    Maar ik wil wel een 70-200mm VR van nikon gaan aanschaffen, is deze dan wel FF compatible ?

    gr, jacques
    Nikon en glaswerk

  • #2
    Re: Full frame lenzen - Hoe weet ik dat ?

    Een lens met DX in de typebenaming is niet geschikt voor FF.

    Maar sommige lenzen zijn wel beperkt bruikbaar op FF, in een klein deel van het zoombereik. Zoals de 17-55mm DX en 12-24mm DX van Nikon.

    Maar het is dus niet de bedoeling dat ze op FX gebruikt worden, want op 17mm en 12mm heb je last van zeer grove vignettering.

    Verder wérken DX lenzen wel op FX, je hebt dan wel een crop van jouw 12MP, namelijk 5 MP. De hoeken en randen met vignettering worden dan automatisch afgesneden, ten koste van enkele MP's.

    Comment


    • #3
      Re: Full frame lenzen - Hoe weet ik dat ?



      Op de Nikon site zie je een overzicht van alle lenzen die momenteel te koop zijn. Onder DX vind je lenzen die speciaal gemaakt worden voor cropcamera's. Andere lenzen zijn geschikt voor fullframe.

      Comment


      • #4
        Re: Full frame lenzen - Hoe weet ik dat ?

        Bij Sigma zijn de DG lenzen(DC zijn DX) geschikt voor FX en bij Tamron Di lenzen(Di II zijn DX).
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment

        Working...
        X