Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 105 VR,2.8????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon 105 VR,2.8????

    dit is een zogenaamde 2.8 lens,
    als ik deze op stand A zet dan heb ik diafragma van 2.8-op infinity en loopt op als ik deze scherpstel tot op 0,34m macro 1/1 geeft ie diafragma 4.8 aan,hoe gaat dit in zijn werk???
    maw heeft deze dan geen constante 2.8 zoals mijn 70-210 VR?
    Last edited by boeboe; 24 december 2008, 15:24.
    BD0968BE
    nikon
    D2Xs

  • #2
    Re: nikon 105 VR,2.8????

    Oorspronkelijk geplaatst door boeboe Bekijk bericht
    dit is een zogenaamde 2.8 lens,
    als ik deze op stand A zet dan heb ik diafragma van 2.8-op infinity en loopt op als ik deze scherpstel tot op 0,34m macro 1/1 geeft ie diafragma 4.8 aan,hoe gaat dit in zijn werk???
    maw heeft deze dan geen constante 2.8 zoals mijn 70-210 VR?
    Jawel, maar op een gegeven moment krijg je een zekere uitrek bij een macro objectief, bij Nikon wordt deze automatisch verrekend niet constante diafragma's komen alleen voor bij zoomobjectieven, in het macrogebied, ga je bij een bepaalde vergroting de ganse lenzengroep naar voor gaan brengen, wat een vermindering van licht teweeg brengt, Nikon gaat deze meteen gaan koppelen aan een f waarde, wat zeer gemakkelijk is als je bv. met studioflitsen gaat werken, dan kan je meteen het afgelezen getal gaan gebruiken om je flitsvermogen in te stellen, en hoef je niet te rekenen. Iets wat met andere objectieven of bij gebruik van een balg normaal gezien niet werkt, blijkbaar met uitzondering van bepaalde Tamron objectieven.
    Ook bij het gebruik van een TC14 bv. wordt deze waarde meteen hoger weergegeven.
    Lees ook deze: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ml#post2093316
    Last edited by Guest42; 26 december 2008, 09:18.

    Comment


    • #3
      Re: nikon 105 VR,2.8????

      Zo stond ik bij Konijnenberg in de winkel en haalde aan dat ik de lens niet op F2,8 kreeg, en haalde men toch wel een andere uit de doos .
      Is heel normaal voor de lens hoor. Geert haalde de reden al aan.

      Comment


      • #4
        Re: nikon 105 VR,2.8????

        bedankt voor de technische uitleg demeyerg en alsook voor het grappige verhaal van jou festina,
        heb ondertussen al geprobeerd met de tc nikon 1.7 en werkt ook perfect,oefffff
        dacht al dat er iets mis mee was,deze site zit hier vol met techneuten op dit gebied dus na slechts een uurtje al volop reactie en voluit geholpen,thanks
        BD0968BE
        nikon
        D2Xs

        Comment


        • #5
          Re: nikon 105 VR,2.8????

          't is inderdaad zo dat macro-objectieven in combinatie met internal focus hun minimum F-waarde niet behouden blijft
          Voor de "klassieke" macrolens is dit niet zo

          Volkomen normaal zoals hierboven gezegd

          Comment


          • #6
            Re: nikon 105 VR,2.8????

            al 3 reacties,mijn kerstavond kan niet meerstuk zoals we zeggen,enkel als ik vanavond mijn kodakske laat vallen,

            laat hem alvast op de grond liggen tot morgen.....
            BD0968BE
            nikon
            D2Xs

            Comment


            • #7
              Re: nikon 105 VR,2.8????

              Mijn Tamron 90mm f2,8 macro doet dit ook.
              Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

              Comment


              • #8
                Re: nikon 105 VR,2.8????

                Oorspronkelijk geplaatst door yoy Bekijk bericht
                Mijn Tamron 90mm f2,8 macro doet dit ook.
                Ben je zeker dat je tamron geen f2.8 toont op 1:1? Het zou de eerste keer zijn dat ik daar iets van hoor...spreek je over hetzelfde?

                Comment


                • #9
                  Re: nikon 105 VR,2.8????

                  Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                  Ben je zeker dat je tamron geen f2.8 toont op 1:1? Het zou de eerste keer zijn dat ik daar iets van hoor...spreek je over hetzelfde?
                  Ik kan yoy alleen maar bijtreden wat betreft de Tamron 90mm f2.8

                  Heb eventje getest en kom tot volgend resultaat:
                  Bij een minimale scherpstelafstand van 29cm, haal ik max. f5.6, bij 34cm is dit f4.5, bij 50cm f3.8 en bij 3m nog f3.0
                  Grtz, Tigra-Boy
                  ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon 105 VR,2.8????

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tigra-boy Bekijk bericht
                    Ik kan yoy alleen maar bijtreden wat betreft de Tamron 90mm f2.8

                    Heb eventje getest en kom tot volgend resultaat:
                    Bij een minimale scherpstelafstand van 29cm, haal ik max. f5.6, bij 34cm is dit f4.5, bij 50cm f3.8 en bij 3m nog f3.0
                    Bedankt voor de gedetailleerde info! Interessant!

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon 105 VR,2.8????

                      Aangezien ik onlangs de tamron 90mm SP AF heb gekocht wil ik Portmixus toch even bijtreden.

                      De sony versie ( die ik gebruik ) heeft wel F : 2.8 op 29 cm. Ik weet niet hoe dit precies komt bij de Nikon versie.

                      Ik ben alleszins ZEEeer tevreden over deze lens

                      nu F 2.8 op 29cm levert een TOTALE DOF van 0,8mm . Wat in mijn ogen toch meestal een beetje te veel van het goeie is.
                      Kben natuurlijk wel blij dat ik het heb ze

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon 105 VR,2.8????

                        Oorspronkelijk geplaatst door c_v Bekijk bericht
                        Aangezien ik onlangs de tamron 90mm SP AF heb gekocht wil ik Portmixus toch even bijtreden.

                        De sony versie ( die ik gebruik ) heeft wel F : 2.8 op 29 cm. Ik weet niet hoe dit precies komt bij de Nikon versie.

                        Ik ben alleszins ZEEeer tevreden over deze lens

                        nu F 2.8 op 29cm levert een TOTALE DOF van 0,8mm . Wat in mijn ogen toch meestal een beetje te veel van het goeie is.
                        Kben natuurlijk wel blij dat ik het heb ze
                        Het kan dat deze berekeningsfactor er bij Sony niet inzit, maar als je dan manueel en dichtbij wil flitsen moet je toch zoals vroeger aan het rekenen gaan.

                        Comment

                        Working...
                        X