Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portret

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portret

    Ik heb een klein vraagje
    soms moet ik eens op fuiven of feestjes gaan fotograferen, en een lichsterke lens zou wel eens welkom zijn. Maar soms moet ik ook eens binnenshuis met weinig licht dus, een portretje maken of gewoon buiten een fotoshoot.
    En ik twijfel eigenlijk tussen 2 lenzen, ik bezit een pentax k100d, en ben van plan om binnekort een K20d ( of mss K30d) aan te schaffen.
    Maar eerst een lichtsterke lens
    ik twijfel tussen deze
    Sigma 28mm F 1.8 EX DG Asf
    Pentax FA 50/1.4

    Uitgerekend naar de cropfactor van 1.5 komt de 50mm al rap tot een 75mm ( toch al redelijk krap in een fuifzaal, maar wel ideaal als portretlens ? )
    de sigma wordt dan 42mm ( toch al wat ruimer om een klein groepje op foto te zetten, maar misschien te weinig voor een echt mooi portret ?)
    Wat ik verwacht van de lens; Scherp en een mooie bokeh. Snelle autofocus hoeft niet, want voor een fotoshoot of fuif verkies ik toch manueel .

    Wie biedt raad ?
    Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

  • #2
    Re: Portret

    Heb je al eens aan een flits gedacht?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Portret

      hoh
      Dat was ik ook nog van plan aan te schaffen.
      Dat zou waarschijnlijk een Metz 58 AF-1
      Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

      Comment


      • #4
        Re: Portret

        iemand ?
        Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

        Comment


        • #5
          Re: Portret

          Het makkelijkste om te kijken of het wat voor je is, is een zoomlens vastzetten op een brandpuntsafstand en dan kijken of je er mee uit komt. Verder vraag ik me af of je f/1.4 werkelijk zult gebruiken. Zo'n korte scherptediepte is niet handig voor portretten. In de praktijk zul je 'm toch snel op f/4 of hoger zetten, en is het enige voordeel (tov je zoomlens) nog de scherpte van de lens. Ik denk dat je beter investeert in jezelf dan in ander gereedschap in deze situatie.

          Comment


          • #6
            Re: Portret

            Misschien niet direct het antwoord dat je wil krijgen, maar vorig jaar was ik gevraagd om een familiefeestje (300+ mensen) te fotograferen. Ik had mij voorzien op een 24-105mm, een 300mm en een flitser. Ben de reeks gestart met een 100mm macrolens en, met uitzondering van enkele overzichtfoto's, is de hele reeks met die lens genomen! De vraag was dan ook specifiek naar portretten toe. De mensen zaten allemaal aan tafel en de brandpuntsafstand was simpelweg pefect om een comfortabele afstand te houden en toch een beeldvullend portret te bekomen. Uiteraard is er veel gebruik gemaakt van het plafond voor de flitser en een diffuser bij de tele. Enkele mensen vonden de lens "te scherp" maar dat is een ander probleem. Gewoon dit verhaaltje om mee te geven dat men gerust boven die 75mm kan gaan voor goede portretten.
            Succes met de keuze.
            Alain,

            Comment


            • #7
              Re: Portret

              Oorspronkelijk geplaatst door Lenty007 Bekijk bericht
              Misschien niet direct het antwoord dat je wil krijgen, maar vorig jaar was ik gevraagd om een familiefeestje (300+ mensen) te fotograferen. Ik had mij voorzien op een 24-105mm, een 300mm en een flitser. Ben de reeks gestart met een 100mm macrolens en, met uitzondering van enkele overzichtfoto's, is de hele reeks met die lens genomen! De vraag was dan ook specifiek naar portretten toe. De mensen zaten allemaal aan tafel en de brandpuntsafstand was simpelweg pefect om een comfortabele afstand te houden en toch een beeldvullend portret te bekomen. Uiteraard is er veel gebruik gemaakt van het plafond voor de flitser en een diffuser bij de tele. Enkele mensen vonden de lens "te scherp" maar dat is een ander probleem. Gewoon dit verhaaltje om mee te geven dat men gerust boven die 75mm kan gaan voor goede portretten.
              Succes met de keuze.
              Alain,
              Dus een flitser is eigenlijk nog het belangrijkst ? Dan een lichtsterke lens bij portretten en fuiven ?
              Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

              Comment


              • #8
                Re: Portret

                Je kunt op fuiven het best voor een breedhoek kiezen zoals bv. de Sigma 10-20mm waardoor je dichtbij de mensen kan staan en veel van de achtergrondsfeer oppikt. Om deze achtergrond goed belicht te krijgen moet je dan bv Iso 200 -400 instellen in combinatie met een lange sluitertijd ( bv 1/2s) op een diafragma van f/5.6 . Natuurlijk komt er dan een probleem om de hoek kijken: op 1/2s sluitertijd gaan de personen die jouw onderwerp zijn serieuze bewegingsonscherpte vertonen. De belichting gaat door al
                die disco-lights ook niet ideaal zijn. Om dit op te lossen gaan we een losse flits gebruiken die je in één hand houdt en aldus de mensen in alle richtingen kan inflitsen. Je camera moet dus op AF staan anders heb je een hand te weinig Je zal dan zien dat jouw flitslicht de beweging van de mensen bevriest en de lange sluitertijd/hogere ISO zorgen er voor dat je achtergrond niet zwart is. Als je deze techniek onder de knie hebt zul je prachtige resultaten verkrijgen. Je kan dan eventueel bij het afdrukken je camera nog bewegen om een dynamische achtergrond te verkrijgen. Natuurlijk moet je met breedhoek attentie doen dat je niet "te" dicht bij de mensen komt, anders krijg je een niet zo esthetische perspectiefvervorming van de gezichten.

                https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

                http://wim-meeus.blogspot.com/
                https://1x.com/wimmeeus/

                Comment


                • #9
                  Re: Portret

                  Bedankt Wim voor jouw deskundige uitleg. Zou het zelf niet beter gekund hebben.
                  Eén en ander hangt uiteraard af van het beoogde doel. In mijn geval was de opdracht om van iedereen portretten (gezichten dus) te hebben.
                  Bij fuiven is het eerder de bedoeling om minstens een gedeelte van het bovenlichaam erbij te hebben, en liefst nog de volledige persoon/groep in beeld. Een groothoek is in dit geval handiger.
                  Naar belichting toe is dat niet zo evident. Uiteraard willen we ten allen tijde het harde flitslicht vermijden maar, vooral bij fuiven, is dat wel de ENIGE lichtbron waar we zeker van zijn. Alle truuken uit de foor zijn hierbij toepasbaar om doelmatig te flitsen. Hetzij indirect, hetzij met diffusers, hetzij uit de hand. Het is de enige manier om op een donkere plaats met wisselend licht controle over "belichting" te krijgen. De ervaring is een goede leerschool. Succes.
                  Alain,

                  Comment

                  Working...
                  X