Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keuze 50 mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • keuze 50 mm

    welke lichtsterke 50 mm?

    Sigma 50mm F 1.4 EX DG HSM Canon (370 euro)
    Canon EF 50mm F 1.4 USM (300 euro)
    Canon EF 50mm F 1.8 II ø 52 mm (100 euro)

  • #2
    Re: keuze 50 mm

    Vertel ons eens waarvoor die 50mm moet dienen en waarom die lichtsterk moet zijn.

    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: keuze 50 mm

      Mijn keuze gaat richting "Canon EF 50mm F 1.4 USM", simpelweg voor de USM motor die er in zit... de motor in de f/1.8 II is nogal... "zwakjes" om het zo uit te drukken...

      De sigma's zouden enkel in het center optimaal presteren, en zelfs last hebben van behoorlijk wat CA aan de randen... (meer als de originele canons... maar die kosten dan weer meer...)
      Mijn foto's
      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

      Comment


      • #4
        Re: keuze 50 mm

        Als je al 77mm lenzen hebt is de Sigma een goede keus en je besparing valt in je pola en eventueel ander filtermateriaal.

        Ik las gisteren een test van de Sigma en die was op een aantal punten beter als de Canon.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: keuze 50 mm

          Ik heb zowel de sigma als de canon 1.4 en heb vroeger de 1.8 gehad.
          Alle drie zijn het zeer goede lenzen en elke fotograaf zou er minstens een van in zijn tas moeten hebben zitten.
          Is het budget eerder krap, koop dan een 1.8 en kijk niet meer om. Je zal prachtige foto's kunnen maken en je zal er geen last van hebben dat de anderen een snellere AF hebben en beter zijn afgewerkt.
          Is het budget ruimer, dan zou ik voor de Sigma gaan. Qua scherpte merk ik geen verschil, maar de Bokeh van de Sigma is véél mooier en de Sigma is ook beter afgewerkt. Als ik in deze drukke kerstperiode even tijd heb, post ik nog eens een voorbeeldje hiervan. Maar de Canon 1.4 is nu wel in prijs gedaald en blijft een uitstekende lens.
          Either way, je kan dus geen slechte keuze maken
          Canon 50D bijhorend glas / Olympus E-420 met Leica 14-50mm 2.8-3.5 en Oly 25mm 2.8 / Canon G7

          Comment


          • #6
            Re: keuze 50 mm

            Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
            Mijn keuze gaat richting "Canon EF 50mm F 1.4 USM", simpelweg voor de USM motor die er in zit... de motor in de f/1.8 II is nogal... "zwakjes" om het zo uit te drukken...

            De sigma's zouden enkel in het center optimaal presteren, en zelfs last hebben van behoorlijk wat CA aan de randen... (meer als de originele canons... maar die kosten dan weer meer...)
            Tjien, volgens mij is juist de Sigma sneller en heeft minder last van CA, bovendien kost die MEER dan de Canon's. Daarbij is de Sigma beduidend moderner gemaakt EN stevig.
            Zelf zou ik voor de Sigma kiezen, of een Canon tweede hands (voor de prijs dan).

            Grtz, RF
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: keuze 50 mm

              Kijk ook eens hier: http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_50_1p4_c16/
              Canon 50D bijhorend glas / Olympus E-420 met Leica 14-50mm 2.8-3.5 en Oly 25mm 2.8 / Canon G7

              Comment


              • #8
                Re: keuze 50 mm

                ik heb de 50mm 1.4 van canon

                is een goede lens, maar pas scherp vanaf f 2-f2.2, daaronder zijn ze nogal soft, maar dat is bij de andere ook het geval (behalve bij de 50mm 1.2 L ...)
                Fuji XPRO1

                Comment


                • #9
                  Re: keuze 50 mm

                  thanks voor jullie comments.
                  ik zou een van deze lenzen willen als lichtsterke lens om binnen te fotograferen bij weinig licht en als portretlens om een wazige achtergrond te creëren.
                  Ga nog eens goed de dpreviews lezen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: keuze 50 mm

                    Nog één overweging meegeven...
                    Compactheid en gewicht van een lens zijn twee factoren waar weinig rekening mee gehouden wordt. De f1,8 of f1,4 van Canon steek je zo n een vrij plaatsje in je fototas. De Sigma is een ander paar mouwen. Optisch zijn die lenzen alle drie goed hoor... De f1,8 noemt men niet voor niets "fantastic plastic", en da's positief bedoeld.
                    Ik haal mijn Nikon 50mm F1,4 ook regelmatig boven, en soms is 't de enige lens die ik bij heb... compact, een piepklein plaatsje in de tas, maakt dat ik ze altijd bij heb.

                    Comment


                    • #11
                      Re: keuze 50 mm

                      en ze weegt niets
                      kan je in je zak steken als je op een concert rondloopt en een andere lens hebt opstaan.
                      even 50mm nodig: uithalen, opschroeven, foto nemen en weer wegsteken terwijl je anders eerst nog naar je tas moet lopen,...
                      hoe meer f**k hoe meer vreugd

                      **=ol

                      Comment


                      • #12
                        Re: keuze 50 mm

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                        en ze weegt niets
                        kan je in je zak steken als je op een concert rondloopt en een andere lens hebt opstaan.
                        even 50mm nodig: uithalen, opschroeven, foto nemen en weer wegsteken terwijl je anders eerst nog naar je tas moet lopen,...
                        Juist gesitueerd, de lens is heel goedkoop en niet groter of zwaarder dan een extender, je hebt ze altijd bij

                        Maar op risico van hier buitengegooid te worden, laat ons eens eerlijk zijn: de Canon EF50 1.8 is voor de rest een heel middelmatige lens
                        Belabberde AF, vooral bij weinig licht als je hem nodig hebt
                        Ook de scherpte is m.i. nogal overroepen, mijn oude 24-85 zoom is beter op f:8

                        Comment

                        Working...
                        X