Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ei

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ei



    Last edited by Bart 26; 23 december 2008, 21:59.

  • #2
    Re: Ei

    Geen feedback?

    Comment


    • #3
      Re: Ei

      het moet monnikenwerk geweest zijn om die stokkies eromheen te doen, maar voor mijn gevoel kwam het de compo niet echt ten goede.

      Comment


      • #4
        Re: Ei

        Ewel, ik ben al 'ns komen kijken, maar ik weet het (nog altijd) niet. Was het de bedoeling om met die stokjes een nest na te bouwen ? Compositiematig vind ik het ook niet echt geslaagd.
        Marleen
        It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
        http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

        Comment


        • #5
          Re: Ei

          ga voor de compo van de eerste en de belichting van de tweede.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Ei

            Ik ervaar eigenlijk zelf bij de tweede een sterk spanningsveld in de compositie. Het gewichtige voorplan waar het ei op rust met het lichter worden naar de linkerbovenhoek in dialoog met het schuine beeldkader... Ik ervaar een aangename harmonie met een kleine dissonante door de grotere voorgrond wat het beeld laat afwijken van de verwachting...
            Het kan natuurlijk zijn dat ik het zo zie omdat ik het beeld zelf heb gemaakt...

            Comment


            • #7
              Re: Ei

              Oorspronkelijk geplaatst door Bart 26 Bekijk bericht
              Ik ervaar eigenlijk zelf bij de tweede een sterk spanningsveld in de compositie. Het gewichtige voorplan waar het ei op rust met het lichter worden naar de linkerbovenhoek in dialoog met het schuine beeldkader... Ik ervaar een aangename harmonie met een kleine dissonante door de grotere voorgrond wat het beeld laat afwijken van de verwachting...
              Het kan natuurlijk zijn dat ik het zo zie omdat ik het beeld zelf heb gemaakt...
              met de laatste zin eens.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Ei

                Als ik rondkijk merk ik vreemde, zeer uiteenlopende reacties aangaande de 'Compo'... Ik vermoed dat het dan wel degelijk gaat over de compositie?

                Wat zijn zoal de criteria die gehanteerd worden om te bepalen of een compositie goed zit of niet? Wat is er dan precies niet sterk aan deze composities?

                Als ik rondkijk merk ik dat er vaak voorkeuren worden geuit zonder dat er gespecifieerd wordt wat er eigenlijk mee wordt bedoeld.

                Ik ben er niets mee te horen dat de "compo" goed of niet goed is.
                Wat is er dan precies goed of minder goed? Gaat het om smaak en subjectief gevoel? Gaat het om vastomlijnde criteria?

                Gaat er op dit forum aandacht naar deze problematiek?

                Comment


                • #9
                  Re: Ei

                  Oorspronkelijk geplaatst door Bart 26 Bekijk bericht
                  Als ik rondkijk merk ik vreemde, zeer uiteenlopende reacties aangaande de 'Compo'... Ik vermoed dat het dan wel degelijk gaat over de compositie?

                  Wat zijn zoal de criteria die gehanteerd worden om te bepalen of een compositie goed zit of niet? Wat is er dan precies niet sterk aan deze composities?

                  Als ik rondkijk merk ik dat er vaak voorkeuren worden geuit zonder dat er gespecifieerd wordt wat er eigenlijk mee wordt bedoeld.

                  Ik ben er niets mee te horen dat de "compo" goed of niet goed is.
                  Wat is er dan precies goed of minder goed? Gaat het om smaak en subjectief gevoel? Gaat het om vastomlijnde criteria?

                  Gaat er op dit forum aandacht naar deze problematiek?

                  OK... maar dan kan je beter in Fotobeoordeling plaatsen.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ei

                    Oorspronkelijk geplaatst door Bart 26 Bekijk bericht
                    Ik ervaar eigenlijk zelf bij de tweede een sterk spanningsveld in de compositie. Het gewichtige voorplan waar het ei op rust met het lichter worden naar de linkerbovenhoek in dialoog met het schuine beeldkader... Ik ervaar een aangename harmonie met een kleine dissonante door de grotere voorgrond wat het beeld laat afwijken van de verwachting...
                    Het kan natuurlijk zijn dat ik het zo zie omdat ik het beeld zelf heb gemaakt...
                    spanningsveld?
                    gewichtige voorplan?
                    dialoog met het schuine beeldkader?
                    harmonie?
                    kleine dissonante?

                    Ik begrijp die woorden helemaal niet, als ik mijn fototoestel vastneem wil ik alleen maar mooie plaatjes maken

                    Maar als jij je foto's mooi vindt, dan is alles toch ok?

                    Groeten,

                    Geert

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ei

                      Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                      spanningsveld?
                      gewichtige voorplan?
                      dialoog met het schuine beeldkader?
                      harmonie?
                      kleine dissonante?
                      Bart moet in de politiek gaan.
                      Veel woorden, weinig inhoud.
                      Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ei

                        @ bart...wannneer ik naar een foto kijk dan heb ik meestal een goed of minder goed gevoel bij de foto (een slecht gevoel krijg ik alleen maar van mijn moeder haar foto's )
                        ik wil daarmee zeggen dat wanneer ik naar een foto kijk, die foto een bepaald gevoel oproept bij mij (rust...sereen...happy...in evenwicht...weids...duister...noem maar op) wanneer je zo een gevoel hebt dan kan je dieper in de foto kijken en nagaan wat er juist voor dat gevoel zorgt...anderen noemen dat dan compositie...lichtinval...DOF...gulden snede...

                        bij deze foto's komt vooral het drukke van het 'nest' naar boven en voor mij is hier een minder aangenaam gevoel...alhoewel bij de tweede foto het standpunt (ver naar voor) voor een bepaald evenwicht zorgt (maar net niet genoeg vind ik want daarvoor is dat eitje te klein)...

                        dus probeer zo een beetje vertrouwt te geraken met dat buikgevoel en vooral uitleg te geven waarom je dat gevoel krijgt (das dan weer opbouwend voor de fotograaf...denk ik toch)

                        moeilijk he: foto's beoordelen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ei

                          @ bart...sorry, heb je commentaar verkeerd beoordeelt ... blijkbaar verwacht je ook meer uitleg omtrend dat buikgevoel van sommigen...bij deze toch eens mijn zegje gedaan

                          wat natuurlijk niet niet wil zeggen dat ik de technische kijk van foto's en bijhorende reacties niet apprecieer hoor, want je kan maar beter worden als je ook daarnaar luistert...

                          en nu is mijn middagpauze voorbij...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ei

                            Mirs,

                            Dank je voor je mooie reactie. Je begrijpt wat ik wil zeggen. Je zegt het anders en misschien ook beter...

                            Ik heb het inderdaad ook over buikgevoel en in tweede instantie over regeltjes en technische conventies. En voor mij persoonlijk is het een grote uitdaging om me eraan over te geven tijdens het fotograferen zelf.
                            Fotografie is een bij uitstek rationeel medium, het is daarom interessant om tijdens het maken ook dat buikgevoel te ontwikkelen. Het gevoelig worden voor het onderwerp en op de tweede plaats pas het hoe te fotograferen geven meestal de meest treffende resultaten. Een portret is ook pas boeiend als de relatie van de fotograaf met de geportretteerde in evenwicht zit. Een goede technische bagage is geen garantie voor een goed portret... Dat geldt denk ik voor alle genres. Ik tracht hier mee te spelen en hou dit voor als ideaal....

                            Grtjes,
                            Bart.

                            Comment

                            Working...
                            X