Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtsterk + groothoek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtsterk + groothoek

    Tijdens het fotograferen probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van het aanwezige licht.

    Met de 50mm f/1.8 kan ik nog op een lage iso fotograferen met een goede sluitertijd.
    Ik beschik ook over een 18-55mm f/2.8 maar meestal kom ik daar net iets te kort (moet de iso teveel naar omhoog halen naar mijn zin ofwel flitsen).

    Als ik een overzichtsbeeld wil maken van het evenement, moet ik te ver staan met de 50mm en kom ik licht te kort met 18-55mm, ik ben dus op zoek naar een lichtsterke (meer dan f2.8) groothoek.

    Evenwel zie ik in het Nikon-gamma geen objectieven hiervoor? Kan dit?
    Sigma heeft 3 lenzen die me wel interesseren.
    - Sigma EX 20mm f/1.8 HSM
    - Sigma EX30mm f/1.4 HSM
    - Sigma EX24mm f/1.8

    Heeft iemand ervaring met deze lenzen? Welke raden jullie aan? Of zijn er nog andere lenzen die aan mijn behoeften tegemoet komen?

    greetz, Sofie
    Nikon D80 - signma 18-50 f2.8 - nikon 50 f1.8 - sb600

  • #2
    Re: lichtsterk + groothoek

    De reviews op fred miranda over de Sigma EX24mm f/1.8 zijn niet overtuigend blijkbaar...

    Een minpunt dat ik zie terugkeren is het manueel focussysteem (switch omgooien en daarna moet je aan de focusring trekken om te kunnen focussen?)
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

    Comment


    • #3
      Re: lichtsterk + groothoek

      De tokina 11-16 2.8 lijkt me hier uitermate geschikt voor.
      Hier een linkje
      "The important thing is not the camera but the eye..............

      but the camera helps "

      Comment


      • #4
        Re: lichtsterk + groothoek

        Als je met een 50/1.8 bij bepaald licht een foto kunt maken, moet dat toch op 18mm bij 2.8 toch ook lukken. De sluitertijd mag net geen 3x langer zijn en de lens scheelt maar iets meer als een stop. En je kunt altijd nog even een steuntje zoeken.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: lichtsterk + groothoek

          statief
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: lichtsterk + groothoek

            voor dx is de 30mm top!
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: lichtsterk + groothoek

              Jij zoekt een meer groothoek en lichtsterker objectief dan de 50 1.8. De sigma 30 1.4 voldoet daaraan evenals de wat oudere nikon 28 1.4. De Nikon 28 komt niet in de buurt van de kwaliteit van de 50 met een groot diafragma. De Sigma kan deze kwaliteit alleen maar benaderen. Ik denk dat je toch concessies moet doen; of een scherpe foto op 50mm of meer groothoek met een minder scherpe foto maar wel een sneller objectief. Kies je voor het laatste lijkt de sigma 30 1.4 de beste keuze op dit moment.
              groet, Rik

              Comment

              Working...
              X