Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stabilisatie aan of uit?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stabilisatie aan of uit?

    Ik heb verschillende IS-lenzen van Canon. Nu, in principe zet ik de IS niet af bij verwisseling van lenzen !! Kan dit problemen opleveren?

    Is het beter om eerst stabilisatie af te zetten (zoals iemand mij aanraadt) en waarom?

    Bedankt
    Peterl
    The future brings my best photo. Time is on my side.
    Canon EOS 7D & Canon Powershot G15 /https://plus.google.com/u/0/+PeterL/

  • #2
    Re: Stabilisatie aan of uit?

    voor zover ik weet, maakt het niets uit of je de IS uitzet bij het wisselen van lenzen...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Stabilisatie aan of uit?

      Ik heb sinds gisteren een nieuwe 40D en 17-55 2.8 gekocht, in het boekje van de lens stond wel dat je 'iets' niet mocht doen terwijl de IS motor nog bezig was. Ik zou zeggen: lees nog eens het boekje, het staat er zeker in.
      My Flickr page!

      Comment


      • #4
        Re: Stabilisatie aan of uit?

        Ik heb de beeldstabilisatie nog nooit uitgeschakeld om de lens te wisselen, en ik gebruik verschillende IS-lenzen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Stabilisatie aan of uit?

          Ik heb ook nog nooit de IS uitgeschakeld om te wisselen, en heb bijna uitsluitend IS objectieven. Zet wel mijn toestel uit alvorens te wisselen, maar dat doet bijna iedereen, denk ik (al lees ik wel eens dat er ook zijn die dat niet doen).
          Marleen
          It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
          http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

          Comment


          • #6
            Re: Stabilisatie aan of uit?

            Oorspronkelijk geplaatst door Marl1 Bekijk bericht
            Zet wel mijn toestel uit alvorens te wisselen, maar dat doet bijna iedereen, denk ik (al lees ik wel eens dat er ook zijn die dat niet doen).
            Marleen
            Ik schakel het toestel nooit uit om lenzen te wisselen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Stabilisatie aan of uit?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ik schakel het toestel nooit uit om lenzen te wisselen.
              ik meestal wel... geen idee waarom eigenlijk maar het lijkt me logisch
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #8
                Re: Stabilisatie aan of uit?

                Oorspronkelijk geplaatst door Xemio Bekijk bericht
                Ik heb sinds gisteren een nieuwe 40D en 17-55 2.8 gekocht, in het boekje van de lens stond wel dat je 'iets' niet mocht doen terwijl de IS motor nog bezig was. Ik zou zeggen: lees nog eens het boekje, het staat er zeker in.
                Een IS motor bestaat niet. Wat je wel niet mag doen is aan je AF (autofocus) ring draaien als hij aan staat op automatische AF. Anders kan je daarmee het mechanisme beschadigen. Ik denk dat je hiermee verwart.

                Comment


                • #9
                  Re: Stabilisatie aan of uit?

                  ik doe het wel , maar feitelijk puur uit een soort van beginners-voorzichtigheid
                  Maar hem hoeft dus idd niet uitgeschakeld bij het demonteren.
                  Het enige waar je op moet letten is dat je de AF van je lenzen niet gaat tegenwerken , dus als die aanstaat nooit manueel trachten tegen te werken etc .
                  Hierdoor zou je het motortje kunnen stukmaken. De AF schakel ik wel meestal uit , ook uit voorzichtigheid , je weet maar nooit heh.
                  Bij sommige andere lenzen gaat dit wel , ik dacht vooral de Canon L-lenzen..daar kan je gerust manuele aanpassingen doen met is en af ingeschakeld. (is met dat zoom uitschuifsysteem op de duurdere lenzen )

                  ps: het toestel uitschakelen zou ik ook doen , zeker ingeval de autofocus lenzen met een motortje. Vooral omdat zoiets toch werkt op elektrische input en dus met 'contactpunten' , die je liefst niet beschadigd.
                  Niet dat ik er ervaring mee heb hoor, maar lijkt me technisch gezien nogal logisch dat dat beter is.

                  voorzichtigheid is altijd geboden ...en overdaad schaad , dus ik zou toch oppassen , zelfs al word er gezegd dat het geen kwaad kan...

                  Mvg
                  Last edited by looneycooney; 21 december 2008, 11:22.
                  Canon EOS 450D (15/12/08)
                  Lensen : EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
                  Statief : Velbon Sherpa 450R

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stabilisatie aan of uit?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                    Een IS motor bestaat niet. Wat je wel niet mag doen is aan je AF (autofocus) ring draaien als hij aan staat op automatische AF. Anders kan je daarmee het mechanisme beschadigen. Ik denk dat je hiermee verwart.
                    een 17-55 heeft toch full-time manual focussing dus mag je toch aan de AF-ring komen na of tijdens het focussen... of heeft die geen ftm?
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stabilisatie aan of uit?

                      Als het werkelijk niet goed is om lenzen te wisselen met "de camera aan, AF aan, IS aan", dan zouden ze toch wel heel makkelijk een schakelaartje oid kunnen maken aan het knopje, die de lens ontkoppelt.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stabilisatie aan of uit?

                        Hey,


                        Ik heb alleen maar IS lenzen en ik doe niet anders dan constant wisselen
                        Ik zet nooit iets af, niet de camera en niet de IS , en heb nog nooit problemen gehad.

                        Ik ga er altijd van uit dat het daar voor gemaakt is

                        Rudy

                        www.vogelsvanbelgie.be
                        Mvg,
                        Rudy
                        www.vogelsvanbelgie.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stabilisatie aan of uit?

                          In alle gebruiksaanwijzingen die ik bezit staat een waarschuwing dat lenzen vervangen dienen te worden bij uitgeschakelde camera.
                          De elektrische contacten tussen objectief en body zijn geen schakelaars en ik kan me voorstellen dat tijdens het wisselen van objectieven de verkeerde contacten met elkaar in aanraking komen, dus ook de voeding van de scherpstelmotor en enige data contacten.
                          In hoeverre dit kwaad kan weet ik niet omdat ik nog nooit het elektrische schema heb uitgepluisd. Ik neem echter geen risico.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Stabilisatie aan of uit?

                            dat je de camera uitschakelt, lijkt mij logisch (en staat ook vermeld in de handleiding)
                            van IS staat niets vermeld.

                            dus, dan zet ik IS niet meer af (deed dit op aanraden van iemand maar ik vergeet dit regelmatig)
                            The future brings my best photo. Time is on my side.
                            Canon EOS 7D & Canon Powershot G15 /https://plus.google.com/u/0/+PeterL/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Stabilisatie aan of uit?

                              Ik heb hier de handleidingen van de 40D en 1D MKIII bij de hand, en op de pagina waar uitgelegd wordt hoe je lenzen moet wisselen staat nergens dat de camera daarvoor uitgeschakeld moet worden.

                              Bij de 40D staat er dat de beeldstabilisatie nog 2sec blijft nawerken als je de ontspanknop hebt ingedrukt, tijdens die 2sec mag je de lens niet verwijderen.

                              Handleiding 40D pagina 30 en 31, 1D MKIII pagina 35.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X