Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 .. maar welke lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D90 .. maar welke lens

    Ben dus van plan me een D90 aan te schaffen. Ik ben nieuw in deze wereld. Wil het toestel voornamelijk gebruiken op reis (volgend jaar 5 weken indonesie en 2 weken IJsland). Welke lens neem ik dan best ? Want ik ken er helemaal niks van. Zou dus wel een kitlens kopen, omdat die blijkbaar toch wat goedkoper zijn in kit ...


    Groeten

  • #2
    Re: D90 .. maar welke lens

    Voor op reis... de Nikon 18-200mmVR (equivalent van 27-300mm) misschien, die ik daar tot mijn tevredenheid voor gebruik. Meer bereik en iets betere kwaliteit... Nikon 18-70mm + 70-300VR.
    De 18-200mmVR wordt in kit verkocht met de D90, ik denk dat je daar als nieuwkomer, en om een "reislens" te hebben, geen fout mee maakt. Ik heb het althans zo nooit ervaren.

    Comment


    • #3
      Re: D90 .. maar welke lens

      Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
      Voor op reis... de Nikon 18-200mmVR (equivalent van 27-300mm) misschien, die ik daar tot mijn tevredenheid voor gebruik. Meer bereik en iets betere kwaliteit... Nikon 18-70mm + 70-300VR.
      De 18-200mmVR wordt in kit verkocht met de D90, ik denk dat je daar als nieuwkomer, en om een "reislens" te hebben, geen fout mee maakt. Ik heb het althans zo nooit ervaren.
      Ok bedankt voor je reply

      Comment


      • #4
        Re: D90 .. maar welke lens

        Lees dit eens:



        De 18-200 is een prima objectief, maar niet geschikt voor ruig werk. Als je op IJsland een glijer maakt, en je camera-objectief stoot ergens tegen aan, dan is je objectief wel stuk.

        De 18-200 is uitstekend geschikt voor een dagje dierentuin, of foto's op een tuinfeestje.
        En de 18-200 heeft nog een ander probleem: meer zoom is gelijk aan minder kwaliteit. Vandaar dat de fabrikanten nog geen 12-400 objectief op de markt brengen.

        Zou nooit meer maar 1 objectief op fotosafari gaan. Ook een Nikon kan stuk. Heb je een camera waar je jet objectief van kan wisselen, doe dat dan ook.

        Voor algemeen gebruik neem je de AF-S 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR DX
        en ik zou die aanvullen met een AF-S VR 70-300 f/4,5-5,6 G ED

        Voor in de schemering, binnen, en midzomernacht zou ik zeker een AF 50 f/1,8 D er bij nemen.

        Als je alles in een keer aanschaft, hoor je het laatste objectief er wel voor niks bij te krijgen.
        Samen met de D90 heb je dan een prima combinatie.
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

        Comment


        • #5
          Re: D90 .. maar welke lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
          Lees dit eens:



          De 18-200 is een prima objectief, maar niet geschikt voor ruig werk. Als je op IJsland een glijer maakt, en je camera-objectief stoot ergens tegen aan, dan is je objectief wel stuk.

          De 18-200 is uitstekend geschikt voor een dagje dierentuin, of foto's op een tuinfeestje.
          En de 18-200 heeft nog een ander probleem: meer zoom is gelijk aan minder kwaliteit. Vandaar dat de fabrikanten nog geen 12-400 objectief op de markt brengen.

          Zou nooit meer maar 1 objectief op fotosafari gaan. Ook een Nikon kan stuk. Heb je een camera waar je jet objectief van kan wisselen, doe dat dan ook.

          Voor algemeen gebruik neem je de AF-S 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR DX
          en ik zou die aanvullen met een AF-S VR 70-300 f/4,5-5,6 G ED

          Voor in de schemering, binnen, en midzomernacht zou ik zeker een AF 50 f/1,8 D er bij nemen.

          Als je alles in een keer aanschaft, hoor je het laatste objectief er wel voor niks bij te krijgen.
          Samen met de D90 heb je dan een prima combinatie.
          U wil dus zeggen dat de 16-85 en de 70-300 beter geschikt zijn voor ruig werk dan de 18-200. Ik wens U daarbij veel succes toe, wanneer zij een keertje ergens tegenaan stoten.
          De combinatie is een mogelijke, net zo zeer als de 18-70 + 70-300VR, en inderdaad is het preferabel om meerdere lenzen mee te nemen, alhoewel lenswissels in stofferige omstandigheden ook niet aangewezen zijn..
          De 50mm kan inderdaad een leuke aanvulling zijn.

          @Faecon : op tijd kopen, en tijd nemen om er mee te werken. Niets zo teleurstellend als wanneer je thuiskomt van vakantie en je foto's niet zijn wat je wou.

          Comment


          • #6
            Re: D90 .. maar welke lens

            .......
            Last edited by jan van ginkel; 13 januari 2009, 21:22.
            Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
            Hier op dit forum.

            Comment


            • #7
              Re: D90 .. maar welke lens

              ik vind het leuk om een ietwat langere tele bij de hand te hebben, en vorig jaar had ik op mijn D200 een 80-400 bij naast een 18-200 (mijn 'kitlens') en een 105micro. Die macro is wel leuk
              voor de exotische bloemetjes, en is daarnaast een vlijmscherpe korte tele.
              Ik heb sinds september een D700, en ik plan mijn 14-24, 50, 105 micro, de D200 met de 80-400 erop en de SB800 mee te nemen . Ik heb ook sinds 2 maand een Acer AspireOne met een HDD van 120 GB, en die zal mijn imagetank vervangen.
              erik, Nikon materiaal

              'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

              Comment


              • #8
                Re: D90 .. maar welke lens

                Hangt er volgens mij vanaf of je een "fotograaf op reis" of een "reiziger die goeie fotos wil maken' bent....

                In het eerste geval kan je inderdaad best 18-70 + 70-300VR + 50 mm + macrolens + statief + flits + .... meenemen en veel tijd maken om je op te stellen en de perfecte foto te nemen.

                In het tweede geval (waar ik me trouwens meestal in bevind), is de 18-200VR de ideale lens. Zeker als je in groep reist en de rest niet zo veel tijd wil steken in het nemen van fotos.
                - geen last van verwisselen van lenzen (stof + tijdverlies)
                - redelijk goede lens (alhoewel er natuurlijk compromises in zitten)
                - beperkt gewicht

                Ik heb trouwens ook mijn bedenkingen over de opmerking "niet geschikt voor ruig werk". Mijn D80 met 18-200VR is ooit van tafel gevallen en het enige wat kapot ging, was de UV filter. Waarschijnlijk meer geluk dan degelijkheid, maar dat geld volgens mij voor zowat alle lenzen...
                mvg
                Bert

                Comment

                Working...
                X