Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 12-24 op 1D MKIII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 12-24 op 1D MKIII

    Heeft iemand ervaring met de Sigma 12-24 op een 1D MKIII?

    Mijn super-breedhoek (Sigma 10-20) die op de 40D dienst deed heb ik verkocht omdat die niet bruikbaar is op de 1D MKIII, de Sigma 12-24 heeft op een 1D ongeveer hetzelfde bereik.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: Sigma 12-24 op 1D MKIII

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Heeft iemand ervaring met de Sigma 12-24 op een 1D MKIII?

    Mijn super-breedhoek (Sigma 10-20) die op de 40D dienst deed heb ik verkocht omdat die niet bruikbaar is op de 1D MKIII, de Sigma 12-24 heeft op een 1D ongeveer hetzelfde bereik.
    ik denk dat het resultaat ongeveer hetzelfde zal zijn, buiten het feit dat je geen filters meer zult kunnen gebruiken...
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 12-24 op 1D MKIII

      Ik twijfel eigenlijk nog tussen de Canon 16-35 f2,8 II of de Sigma 12-24.
      De Canon is wel minder breed, maar ik denk dat ze op een 1D MKIII een handiger zoombereik heeft voor de "gewone" foto's, en dat ik ze dan ook veel meer zal gebruiken.

      Dan heb ik niet meer dezelfde mogelijkheden als met de 10-20 op een 40D, maar die Sigma gebruikte ik veel minder dan de 17-55.
      De 16-35 is op een 1D MKIII heel wat breder dan een 17-55 op de 40D, door de 1,3x cropfactor. Een ander groot voordeel van de Canon 16-35 is dat ze veel lichtsterker is, en dat heb ik ook geregeld nodig.

      Het zal dus waarschijnlijk wel een Canon 16-35 worden, en dan kan ik later (als ik weer wat gespaard heb) nog altijd uitkijken naar een bredere lens.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 12-24 op 1D MKIII

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Ik twijfel eigenlijk nog tussen de Canon 16-35 f2,8 II of de Sigma 12-24.
        De Canon is wel minder breed, maar ik denk dat ze op een 1D MKIII een handiger zoombereik heeft voor de "gewone" foto's, en dat ik ze dan ook veel meer zal gebruiken.

        Dan heb ik niet meer dezelfde mogelijkheden als met de 10-20 op een 40D, maar die Sigma gebruikte ik veel minder dan de 17-55.
        De 16-35 is op een 1D MKIII heel wat breder dan een 17-55 op de 40D, door de 1,3x cropfactor. Een ander groot voordeel van de Canon 16-35 is dat ze veel lichtsterker is, en dat heb ik ook geregeld nodig.

        Het zal dus waarschijnlijk wel een Canon 16-35 worden, en dan kan ik later (als ik weer wat gespaard heb) nog altijd uitkijken naar een bredere lens.
        en daarenboven meen ik mij te herinneren dat je zei dat je niet een weinig aantal actie-foto's nam, dan ga je met de canon 16-35 ook wel voordelen hebben aan je snelle AF en natuurlijk de lichtsterkte en ongetwijfeld de betere beeldkwaliteit.
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 12-24 op 1D MKIII

          Ik heb zowel de 12-24 als de 16-35 gebruikt op m'n mk3 en de Canon steekt er toch met kop en schouders boven uit. Nu je moet zowel met de 12-24 als de 16-35 wat geluk hebben en wat betreft die 16-35 kan ik zeker niet klagen, ik heb deze lens hier voor een prikje kunnen kopen, een wat afgeragd exemplaar maar echt vlijmscherp
          Persoonlijk wilde ik de 12-24 eens hebben om te testen op m'n 5D maar dat was helemaal m'n ding niet, 16mm is wat mij betreft meer dan breed genoeg, zelfs op een 1D valt dit meer dan goed mee ( een 1DIII heeft zogezegd een crop van 1.3 maar in werkelijkheid is dit 1.25 )
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 12-24 op 1D MKIII

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De Canon is wel minder breed, maar ik denk dat ze op een 1D MKIII een handiger zoombereik heeft voor de "gewone" foto's, en dat ik ze dan ook veel meer zal gebruiken.
            16-35 2.8 kan echt wel gebruikt worden als all-round lens op 1D 1.3 crop. Mijn enige 2 zooms is deze tezamen met 70-200 F4 is. Als ik in lightroom kijk naar aantal foto's genomen per lens staat deze op nummer 1. Ik mis 35-70 mm in het zoombereik helemaal niet.

            Op 5D (II) is deze echt wel heel breed en goed maar minder allround.

            Filters kunnen erop maar zijn vrij duur wegens 82 mm/ik gebruik enkel circular polarizer

            Balanceert erg goed met 1D en valt qua gewicht nog mee
            Quasi waterdicht

            Hieronder wat foto's van afgelopen zomer op 1D III

            Forum voor natuur- en landschapsoto's. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen..




            (1e 2 foto's, 3e met 70-200)
            We all go a little mad sometimes. Haven't you?
            Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 12-24 op 1D MKIII

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Heeft iemand ervaring met de Sigma 12-24 op een 1D MKIII?

              Mijn super-breedhoek (Sigma 10-20) die op de 40D dienst deed heb ik verkocht omdat die niet bruikbaar is op de 1D MKIII, de Sigma 12-24 heeft op een 1D ongeveer hetzelfde bereik.
              Een 1D is eigelijk een 1.25 crop ipv 1.3. De Sigma 12-24 is dus op de wijdste zijde 15mm in 35mm formaat (1.25x12=15mm)
              Ik heb me een paar maanden geleden Sigma 12-24 gekocht om hem te gebruiken op 5D body. In het center is ze razend scherp....wat meer uit het midden is ze nog steeds erg goed. Enkel de uithoeken op een full-frame zijn niet echt goed.Ik ben erg kritisch op mijn gerief.... dat is ook de reden waarom ik nu een Nikon 14-24mm2.8 gebruik via een adapter.
              Ik kan u (indien het u interesseerd) die Sigma12-24 wel een paar weken lenen. Achteraf ga ik ze opt forum zowiezo te koop zetten. Net zoals bij de Nikon die ik nu gebruik is het gebruik van filters via schroefdraad onmogelijk. Buiten een pola ga ik niet snel een ander filter missen.
              Geef maar een seintje via pm indien je de Sigma wil proberen.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 12-24 op 1D MKIII

                Rupselkopke, bedankt voor het aanbod, maar het wordt toch eerst een 16-35 omdat die een bereik heeft dat ik meer zal gebruiken.
                Later zie ik dan wel wat er nog bijkomt.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 12-24 op 1D MKIII

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Rupselkopke, bedankt voor het aanbod, maar het wordt toch eerst een 16-35 omdat die een bereik heeft dat ik meer zal gebruiken.
                  Later zie ik dan wel wat er nog bijkomt.
                  OK, geen probleem
                  Volgens wat kan zien is de 16-35 sinds kort bijna 200 euro goedkoper geworden,deze heeft lange tijd ong 1350 euro gestaan..... nu zeker de moeite om te overwegen.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 12-24 op 1D MKIII

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Heeft iemand ervaring met de Sigma 12-24 op een 1D MKIII?
                    Als je op m'n fotolink onderaan klikt kan je op m'n fotosite bijv.in het album "Belgian Cities" foto's zien genomen in het justitiepaleis en paleis van schone kunsten te Brussel met MKIII en Sigma 12-24.Oa in het album "London" en in album "Lisbon" kan je ook foto's terugvinden genomen met deze combinatie.

                    De Sigma valt best mee op een MKIII (mits je een goed exemplaar kan vastkrijgen).Ik heb wel de AF finetuning op de MKIII gebruikt want de lens had serieuze last van frontfocus.Toch heb ik ze enkele maanden geleden verkocht daar ik een breedhoek wou die lichtsterker is.Ik heb me toen de 16-35 II aangeschaft en deze lens is niet alleen veel scherper,ze geeft ook mooiere kleuren (alhoewel de kleuren van de Sigma best meevallen en eventueel in je workflow nadien makkelijk bij te werken zijn).

                    Enkele weken geleden bezocht ik zoals elk jaar de kathedraal te Canterbury en toen heb ik die extra mm toch wel gemist.Vorige donderdagavond was het indiening van werken in onze fotoclub en er waren enkele foto's bij genomen op 12mm met de Sigma.Dat deed me weer nadenken over die 4 extra mm.Vrijdag heb ik dan de knoop doorgehakt en heb ik me in de UK een nieuwe 12-24mm gekocht en heb ik de 16-35mm te koop aangeboden (oa hier in de koopjeshoek.Ze is momenteel gereserveerd )

                    Waarschijnlijk ga ik soms wel eens vloeken met de Sigma (ik hou bijv. al niet van de kwetsbare,bolvormige voorkant) maar ik ga de 12mm zeker weer ten volle gebruiken.De Sigma heeft erg weinig vervorming en dat is met architectuur...wel goed meegenomen.Ik hoop enkel maar dat ik een scherp exemplaar toegestuurd krijg want de kwaliteitscontrole van Sigma is niet altijd fantastisch naar 't schijnt.

                    PS: Ik gebruik soms wel een polafilter op de Sigma.Gewoon de filter vastdraaien waar je lenskap normaal vastklikt (zit schoefdraad op) en uitzoemen naar zo'n 14mm om geen vignetering te hebben en je kan dan wel een pola of andere filter gebruiken.
                    Last edited by roadrunner; 22 december 2008, 10:14. Reden: bijvoeging uitleg polafilter
                    Danny's Photosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 12-24 op 1D MKIII

                      Eerste foto vorige maand te Canterbury genomen met 16-35 II op 16mm en de tweede foto vorig jaar genomen in dezelfde cathedraal op 12mm.Die 4 extra mm maken wel een heel verschil uit maar het hangt er gewoon vanaf wat en hoe je graag fotografeert.



                      Danny's Photosite

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 12-24 op 1D MKIII

                        Misschien de Sigma 15-30 eens overwegen. Niet heel lichtsterk, maar heel breed op FF

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma 12-24 op 1D MKIII

                          Op FF mischien wel maar een 1DIII is wel geen FF hé

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                          Misschien de Sigma 15-30 eens overwegen. Niet heel lichtsterk, maar heel breed op FF
                          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma 12-24 op 1D MKIII

                            Morgen ga ik een 16-35 f2,8 L II halen.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sigma 12-24 op 1D MKIII

                              Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                              Op FF mischien wel maar een 1DIII is wel geen FF hé
                              So? Een 16-35 heeft toch een millimeter minder breedhoek?

                              @Black B@ndit: Veel plezier met zo'n super-lens

                              Comment

                              Working...
                              X