Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofotografie en objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrofotografie en objectieven

    Beste mede fotografieverslaafden....
    Sinds enkele maanden ben ik in bezit van een Olympus E-330 en heb de smaak helemaal te pakken. Na het één en ander geprobeerd te hebben wil ik me gaan richten op macrofotografie.
    Nou wil ik een nieuwe lens kopen maar welke is het verstandigst?

    Ik heb een kitlens 40-150mm 4,5-5,6 zou het wat zijn om deze te gebruiken met een tussenring?
    Of is het verstandiger om een Zuiko EZ 50mm F 2,0 ED Macro te kopen (past nog net in het bugdet) of de Sigma 105 f2,8.

    Alvast bedankt voor de tips en reacties.

  • #2
    Re: Macrofotografie en objectieven


    9 mm + 16 mm + 30 mm = 54 mm.
    Wanneer je deze 3 ringen tussen body en 40-150 mm plaatst en je zoomt naar 54 mm dan krijg je een vergrotingsmaatstaf van 1:1 en verlies je 2 stops aan licht.
    De scherptediepte is dan 1 mm en de kortste afstand van sensor tot object is 4x de brandpuntsafstand, dus 4 x 54 = 216 mm.
    Wanneer je 9+16 = 25 mm gebruikt en je zoomt naar 50 mm dan is de vergrotingsmaatstaf 1:2 (0,5x) en verlies je 1,2 stops aan licht. De scherptediepte is dan 3 mm.
    Je zult in de M stand moeten werken maar voor pakweg € 10 moet je dat er maar voor over hebben .
    Een echte macro lens geeft echter een groter aantal geslaagde foto's.
    De Zuiko 50mm geeft een beeldhoek gelijk een 100 mm objectief op een 35mm camera en voor de Sigma 105 mm is dat 210 mm in 35 mm equivalent.

    Comment


    • #3
      Re: Macrofotografie en objectieven

      ik zou de Zuiko EZ 50mm F 2,0 ED Macro kopen voor portret lens maar voor macro toch eerder de sigma 105 2.8
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

      IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

      Comment


      • #4
        Re: Macrofotografie en objectieven

        fout bericht
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Macrofotografie en objectieven

          Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
          ik zou de Zuiko EZ 50mm F 2,0 ED Macro kopen voor portret lens maar voor macro toch eerder de sigma 105 2.8

          Duidelijke informatie...bedankt voor de reacties

          Comment


          • #6
            Re: Macrofotografie en objectieven

            Een 50 mm Sigma macrolens heeft bij maatstaf 1:1 iets meer dan 4 cm vrije ruimte tussen de lens"tuut" en het voorwerp.
            Een 60 mm Nikkor heeft bij 1:1 ongeveer 75 mm vrije ruimte.
            Een 105 mm Nikkor bij 1:1 heeft ongeveer 135 mm vrije ruimte.
            Vanuit dat gegeven zou een langer brandpunt voorkeur verdienen. Verwar "vrije ruimte" niet met "instelafstand"; die loopt van sensor tot voorwerp.

            groet Hans.

            Comment


            • #7
              Re: Macrofotografie en objectieven

              Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
              Een 50 mm Sigma macrolens heeft bij maatstaf 1:1 iets meer dan 4 cm vrije ruimte tussen de lens"tuut" en het voorwerp.
              Een 60 mm Nikkor heeft bij 1:1 ongeveer 75 mm vrije ruimte.
              Een 105 mm Nikkor bij 1:1 heeft ongeveer 135 mm vrije ruimte.
              Vanuit dat gegeven zou een langer brandpunt voorkeur verdienen. Verwar "vrije ruimte" niet met "instelafstand"; die loopt van sensor tot voorwerp.

              groet Hans.
              Bedankt voor je reactie

              Comment

              Working...
              X