Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

polarisatiefilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • polarisatiefilter

    Hey, ik ga binnenkort naar Nepal en op het ander onderdeel van dit forum begon er iemand over een polarisatiefilter.
    Kan iemand mij hieromtrent wat meer uitleg geven?
    waarvoor dient dit juist, wat doet dit juist, moet je iets bedienen of gaat dat vol-automatisch?
    Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

  • #2
    Re: polarisatiefilter

    Een polarisatiefiler is een filter die je op je lens draait, en geen apart bedieningselement.



    Hier staat alles uitgelegd.

    Comment


    • #3
      Re: polarisatiefilter

      Als je engels begrijpt dan staat hier alles wat je wil weten en nog een boel meer

      dpFWIW: A non-commercial user-to-user digital photography help site offering practical, experience-based articles, some of general interest and others slanted toward Oly Camedia users.


      HTH

      als je je werkelijk wil vastbijten in de theorie en niet tevreden bent met wat natte-vinger werk dan moet je hier zijn
      Welcome to the index page of our light and color section of the Molecular Expressions Microscopy Primer. This section contains links to our discussions about the principles of optics, light, and color.
      Last edited by Guest41; 18 december 2008, 17:32.

      Comment


      • #4
        Re: polarisatiefilter

        Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
        Een polarisatiefiler is een filter die je op je lens draait, en geen apart bedieningselement..
        Mijn pola moet in wel instellen en voor iedere foto anders.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: polarisatiefilter

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Mijn pola moet in wel instellen en voor iedere foto anders.
          Prima, en toch heb ik er nog geen moment aan gedacht om dat 'bedienen' te noemen.

          Comment


          • #6
            Re: polarisatiefilter

            Hier een link in het nederlands

            In dit artikel gaan we dieper op de toepassing van filters in. Waarom zou je ze gebruiken, wat zijn de zorgpunten, hoe kun je ze optimaal gebruiken. A...


            Hier wat leuke voorbeelden

            groet, Rik

            Comment


            • #7
              Re: polarisatiefilter

              Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
              Een polarisatiefiler is een filter die je op je lens draait, en geen apart bedieningselement.



              Hier staat alles uitgelegd.
              Op de site die u vermeld komt de volgende zin voor:
              "Het filter bestaat uit twee delen, een deel dat je op de schroefdraad van de lens draait en een draairing waarmee je het effect kunt doseren door er aan te draaien."

              Is dat draaien niet gelijk aan bedienen?

              Comment


              • #8
                Re: polarisatiefilter

                Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                Op de site die u vermeld komt de volgende zin voor:
                "Het filter bestaat uit twee delen, een deel dat je op de schroefdraad van de lens draait en een draairing waarmee je het effect kunt doseren door er aan te draaien."

                Is dat draaien niet gelijk aan bedienen?
                Ik heb die site niet geschreven. Het is een blog die wat mij betreft perfect uitlegt hoe een polarisatiefilter werkt, en wat het is en hoe/wanneer je die filter kan gebruiken.

                En om jullie een groot plezier te doen: draaien = bedienen, als je het dan beter begrijpt.

                Comment


                • #9
                  Re: polarisatiefilter

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nick DS Bekijk bericht
                  waarvoor dient dit juist, wat doet dit juist, moet je iets bedienen of gaat dat vol-automatisch?
                  Ik ga 't eens proberen met mijn eigen woorden, zonder site's te raadplegen.

                  Een polarisatiefilter is in eerste instantie een filter. M.a.w. hij filtert of breekt het licht op één of andere manier.
                  Een polarisatiefilter is vooral bruikbaar voor het wegnemen van reflecties. Zo kan je bijvoorbeeld door glas heen fotograferen zonder je eigen reflectie te zien (wel slechts onder bepaalde hoeken, en afhankelijk van de lichtinval), of ook reflecties op water of op metaal wegnemen. Ook voor het fotograferen van lucht of wolkenmassa's kan je een betere aflijning bekomen, louter en alleen door het gebruik van de filter.
                  Het filteren van het licht heeft bij een polarisatiefilter tot gevolg dat niet alle lichtstralen doorkomen en dat je lichtverlies hebt. Bij een polarisatiefilter is dit 1 tot 2 stops.
                  Voor digitale camera's gebruik je best een "circulaire" polarisatiefilter. Deze wordt bediend door de filter te draaien. De filter past met schroefdraad op de lens, maar zit zelf los en kan dus gedraaid worden. In de zoeker kan je zien wat er gebeurt door het draaien van de filter. Zo zal je de aftekening van wolken in de lucht zien veranderen of reflecties zien verdwijnen in de zoeker.

                  Comment


                  • #10
                    Re: polarisatiefilter

                    enkele linkjes, want ik kan het niet zo goed verwoorden...









                    Wat betreft bediening, met een objectief met IF hoef je wat minder te draaien, immers bij scherpstelling draait je cpl niet mee....groetjess!!

                    Comment


                    • #11
                      Re: polarisatiefilter

                      Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                      ook reflecties op water of op metaal wegnemen.
                      Ben eigenlijk wel geïnteresseerd in jouw type pola, want reflectie van metaal wegnemen is nou net wat de mijne niet kan.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: polarisatiefilter

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Ben eigenlijk wel geïnteresseerd in jouw type pola, want reflectie van metaal wegnemen is nou net wat de mijne niet kan.
                        Tiffen, was toen de goedkoopste bij Konijn. Wou er niet veel geld in steken, omdat het niet iets is dat dagdagelijks gebruikt wordt, maar 't werkt.

                        Ik meen dat hier nog verschillende voorbeelden staan op BD, die aantonen dat het effectief werkt, althans, ik heb ze hier toch gezien, met foto's van één of andere motorfiets of auto.
                        Het gaat wel over gelakte oppervlakken, dus eigenlijk geen metaal op zich, maar dat was ook wat ik bedoelde.

                        Comment


                        • #13
                          Re: polarisatiefilter

                          reflectie op metaal wegnemen kan niet met een pola...

                          Comment


                          • #14
                            Re: polarisatiefilter

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                            reflectie op metaal wegnemen kan niet met een pola...
                            even gaan zoeken...

                            Deze link.

                            Werkt inderdaad vooral op glas, maar hier is toch duidelijk ook een verschil op het gelakte metaal merkbaar.

                            Comment


                            • #15
                              Re: polarisatiefilter

                              Gelakt metaal is geen metaal aan de buitenkant maar verf.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X