Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 50mm 1:1.4 voor D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 50mm 1:1.4 voor D80

    Beste forumleden,

    ik had heel wat lovende reacties gelezen over de Nikon 50mm lenzen en besloot er zelf eentje te kopen.

    Dat er bij oudere lenzen geen autofocus kon zijn, kon ik wel begrijpen, dus tweedehands kocht ik er eentje, maar nu lees ik op sommige plaatsen dat als er helemaal niets van "af" of "auto" opstaat, deze lens de body kan beschadigen, klopt dat?

    Op de lens staan de volgende gegevens: Nikon - Nikkor - 50mm - 1:1.4 - 4537431

    Kan iemand mij wegwijs maken? Ik heb de lens al op de body geplaatst en de camera in manuele stand, geprobeerd te focussen, maar kreeg geen foto getrokken, dus... zal nog eens goed moeten opzoeken hoe dat moet zeker.

    Heb via internet al via het serienummer proberen te zoeken uit welk jaar de lens komt en hoe te gebruiken, maar nog niet echt een antwoord gevonden.

    Mvg, Tamara

  • #2
    Re: Nikkor 50mm 1:1.4 voor D80

    Heb je hier al gekeken.


    mvg
    Antoine

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 50mm 1:1.4 voor D80

      Hey,

      ik heb er idd al gekeken en kom tot de volgende conclusie

      F 50/1.4 S Auto NKJ focus in feet + m 0 396566 - 454446 - 140336

      Nu, bij mij staat er nergens auto op ofzo zoals op de foto die bij die lens hoort, is dat dan toch dezelfde lens?

      Mvg, Tamara

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 50mm 1:1.4 voor D80

        Zou je eens een foto van de lens kunnen plaatsen.

        Ziet de lens er zo uit?


        mvg
        Antoine

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 50mm 1:1.4 voor D80

          Beste Antoine,



          Dit is de lens, hoop dat de afbeelding niet te groot is. Heb de lens intussen toch maar er op gezet en enkele foto's kunnen trekken. Toch nog 2 vraagjes:

          1. Als de lens er eens op past, mag ik dan aannemen dat de lens gewoon past en niets stuk doet aan de body? Heb er foto's mee kunnen trekken. Terug een andere lens getest en werkt ook nog steeds.

          2. De foto's komen niet echt scherp, terwijl ze door de lens wel scherp lijken. Ik ben bijziend, dus heb aan het wieltje gedraaid om bij te stellen, zodat ik zonder bril foto's kan trekken, kan het daar aan liggen?

          Mvg, Tamara
          Last edited by NasT; 16 december 2008, 23:29.

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 50mm 1:1.4 voor D80

            Denk dat je hier te maken hebt met back- of frontfocus. Wat je eraan kunt doen om het makkelijk te maken? Geen idee... Wat ik wel weet: uitzoeken of het front- of backfocus is en er rekening mee houden als je foto's neemt...
            Wat het misschien ook kan zijn: als je met diafragma 1,4 foto's neemt zit je met een lekker kleine dof. Al eens gekeken of je nog steeds het probleem hebt als het toestel op een statief staat? Dan weet je al zeker dat het geen onscherpte is door scherpstellen en nadien bewegen.

            Greetz

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 50mm 1:1.4 voor D80

              Heb er enkele getrokken en ze komen wel scherp, maar niet op het punt waar ik denk scherp te stellen :-) Dus het zal een beetje onkunde van mijn kant zijn neem ik aan. Alvast bedankt voor alle info en antwoorden.

              Wat is de waarde nog van zo'n lens, want denk dat ik er nu toch wat te veel voor heb betaald, aangezien het zo'n oude exemplaar is.

              Mvg, Tamara

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 50mm 1:1.4 voor D80

                Oorspronkelijk geplaatst door NasT Bekijk bericht
                Beste Antoine,



                Dit is de lens, hoop dat de afbeelding niet te groot is. Heb de lens intussen toch maar er op gezet en enkele foto's kunnen trekken. Toch nog 2 vraagjes:

                1. Als de lens er eens op past, mag ik dan aannemen dat de lens gewoon past en niets stuk doet aan de body? Heb er foto's mee kunnen trekken. Terug een andere lens getest en werkt ook nog steeds.

                2. De foto's komen niet echt scherp, terwijl ze door de lens wel scherp lijken. Ik ben bijziend, dus heb aan het wieltje gedraaid om bij te stellen, zodat ik zonder bril foto's kan trekken, kan het daar aan liggen?

                Mvg, Tamara
                Welwel, ik herken hier een van mijn goeie oude objectieven waar velen tegenwoordig met een schuin oog naar kijken omdat ze zo oud zijn, geen AF hebben en weet ik veel.
                Niks mis mee, ik heb ze jaren gebruikt op mijn D1 (nu nog trouwens).

                Enig probleem is dat het scherpstellen niet makkelijk gaat wegens het te kleine matglas en de ontbrekende hulpmiddelen, ik weet niet als het bestaat voor een D80 maar een vergrotertje aan het oculair schroeven/steken help al een stuk (kost niet veel).
                Wat jij eigenlijk zou moeten doen is eerst eens betrouwen op het groene scherpstelbolletje en dan de foto bekijken en indien scherp de dioptriecorrectie juist instellen.
                Verder gebruik ik bijna uitsluitend de stand met automatische sluiter.

                Ik herinner me dat de objectieven die geen "gaatjes" in de "oortjes" hebben ergens tegenaan kunnen draaien maar dit is hier niet het geval.

                PaulM

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 50mm 1:1.4 voor D80

                  Oorspronkelijk geplaatst door NasT Bekijk bericht
                  De foto's komen niet echt scherp, terwijl ze door de lens wel scherp lijken. Ik ben bijziend, dus heb aan het wieltje gedraaid om bij te stellen, zodat ik zonder bril foto's kan trekken, kan het daar aan liggen?

                  Mvg, Tamara
                  Je dioptrieregeling regel je eigenlijk het beste door te kijken naar de gegevens in je zoeker, als deze optimaal worden weergegeven staat deze regeling op zijn best.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 50mm 1:1.4 voor D80

                    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                    Verder gebruik ik bijna uitsluitend de stand met automatische sluiter.


                    PaulM
                    Paul,

                    alvast bedankt voor het antwoord en ik amuseer me inderdaad wel met de lens (heb ook 2 polaroids 600SE, dus ken de principes wel een beetje), maar wat bedoel je hiermee?

                    Ik kan alleen foto's trekken op 'M' en dan moet ik de sluitertijd zelf instellen, of het je het over iets anders?

                    Mvg, Tamara

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 50mm 1:1.4 voor D80

                      Oorspronkelijk geplaatst door NasT Bekijk bericht
                      Paul,

                      alvast bedankt voor het antwoord en ik amuseer me inderdaad wel met de lens (heb ook 2 polaroids 600SE, dus ken de principes wel een beetje), maar wat bedoel je hiermee?

                      Ik kan alleen foto's trekken op 'M' en dan moet ik de sluitertijd zelf instellen, of het je het over iets anders?

                      Mvg, Tamara
                      Wel, ik bedoelde in feite : automatische sluitersnelheid.
                      Ik ken de D80 niet en ik weet niet als de lichtmeter werkt met dit soort oude objectieven (ik vrees een beetje van niet).
                      Indien niet ben je idd verplicht om op M te werken maar zelfs dat mag de pret niet bederven, zeker niet nu een mislukte foto zich meteen kenbaar maakt.


                      PaulM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 50mm 1:1.4 voor D80

                        Hoi Paul,

                        het werkt dus inderdaad enkel op de M-stand, waarbij je de sluitertijd dus manueel moet instellen, maar het is idd wel handig dadelijk het resultaat te zien.

                        Heb het moeten leren met polaroids en de eerste 15 waren zo slecht, te licht, te donker, enz... dat ik dit geen moeite vind :-)

                        Groetjes, Tamara

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor 50mm 1:1.4 voor D80

                          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                          "gaatjes" in de "oortjes"
                          PaulM
                          Je bedoelt een vorkje.....

                          Mooi objectief, inderdaad alleen manueel te gebruiken.
                          Ik hoop dat de TS er niet teveel voor heeft betaald.

                          groet,
                          Marco
                          FxOTOGRAAF

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor 50mm 1:1.4 voor D80

                            Oorspronkelijk geplaatst door NasT Bekijk bericht
                            Hey,
                            ik heb er idd al gekeken en kom tot de volgende conclusie
                            F 50/1.4 S Auto NKJ focus in feet + m 0 396566 - 454446 - 140336
                            Nu, bij mij staat er nergens auto op ofzo zoals op de foto die bij die lens hoort, is dat dan toch dezelfde lens?
                            Mvg, Tamara
                            Dit is dus niet het objectief van de TS. Klik maar eens op op de fotolink in 50/1,4 op de site van Roland Vink, dan zie je een heel ander objectief. En het serienummer 4537431 past ook niet tussen de nummers die Ronald geeft.

                            Kijk je nu wat lager dan zie je de
                            Ai 50/1.4 dot index, MIJ, 3 screws 3+ 4112941 - 4849635

                            Dat is hem dus. We hebben het dan over een AI objectief dat op alle Nikon camera´s past die gemaakt zijn vanaf 1977. Het is een manueel objectief met een manuele diafragma overbrenging.

                            Alle Nikon camera´s die met een AI objectief kunnen werken zoals de D1, D2, D3, D100, D200, D300, D700 hebben ook een scherpstelhulp in de zoeker om een manueel objectief uitstekend te kunnen scherpstellen.

                            Advies 1: koop nooit een gebruikt objectief zonder het op je eigen camera te proberen.
                            Advies 2: Met een iets duurdere Nikon camera heb je veel meer objectief mogelijkheden dan met een goedkopere. Je betaald er ook niet voor.

                            Met een D80 en ook z'n opvolger de D90 werken alle AF Nikkor objectieven vanaf 1986 AF. Dat is bij een D40 en D60 niet het geval.
                            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor 50mm 1:1.4 voor D80

                              Ik werk ook veel met die oude objectieven, op een D80 , dat is wel zo , maar er passen er toch enkele zonder die gaatjes op de camera hoor , ik heb ook die 50mm maar zonder die gaatje met nr 3752247 en die past goed diafrafmaring draait heel soepel en nog een 35mm 2.0 nr 896387 , andere zonder gaatjes passen ring spant erg , dat betrouw ik dan niet

                              Comment

                              Working...
                              X