Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IR makering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • IR makering

    Weet iemand wat de IR markering op mijn nieuwe 17-40 canon lens betekend en hoe het werkt in combinatie met een IR filter?
    Ik wil gewoon aan het werk om IR fotos te maken en ik heb tot nu toe nog niet veel succes gehad.
    ondertussen al een mooie handleiding gehad van DEVID maar kom er niet echt uit.
    Daarvoor probeerde ik het met de SIGMA 17-35 die ik tekoop geplaatst heb hier op de site.
    Als er ergens een link is dan hoor ik dat natuurlijk graag..
    Bij voorbaat dank ik U allen...
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

  • #2
    Re: IR makering

    Doordat de golflengte van infrarood licht ook een licht aangepaste scherpstelling vraagt heeft men zulk een teken op de lensschaal gezet. In principe moet je scherpstellen zonder het infraroodfilter op de lens.....bekijk daarna waar het witte merkteken (normale streepje) van de lens zich bevind op de focusschaal. Zet de autofocus af, plaats je ir-filter en verdraai de focus zodat nu het ir merkteken op de plek in de schaal komt waar eerder de witte streep zat. Het rode merkteken is enkel een hulpmiddeltje....het garandeerd geen perfectie omdat het verdraaien van de focus nooit 100% correct is en ook moeilijk te controleren wanneer er een donker filter voor de lens zit. Volgens wat ik kan lezen is deze markering van toepassing op ir-filters rond 800 nanometer......indien je gebruikte filter sterk afwijkt van deze waarde (bv 700nm of 1000nm) zal het merkteken nooit echt optimaal kunnen gebruikt worden.

    Een beter alternatief is de lens te focussen zonder het filter....daarna de autofocus af zetten en het ir filter op de lens. Daarna de lens gewoon wat meer dichtknijpen dan nodig(kleiner diafragma gebruiken ) en geen rekening te houden met het ir merkteken. Door de lens wat kleiner dicht te knijpen vergroot je de scherpte diepte en is de kans van verkeerd te focussen door de andere golflengte van ir licht eerder tot een minimum beperkt. Ik heb nooit rekening gehouden met dit ir merkteken en meestal zijn mijn ir-foto's toch mooi scherp en juist gefocust.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 16 december 2008, 18:45.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: IR makering

      wacht nog efkens toch ons zonne terug is en volg dan nog eens mijn stappenplan
      want is dit grijzige miserige weer is het niet te doen
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

      IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

      Comment


      • #4
        Re: IR makering

        Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
        wacht nog efkens toch ons zonne terug is en volg dan nog eens mijn stappenplan
        want is dit grijzige miserige weer is het niet te doen
        Devid die filter die je mij gestuurd hebt welke sterkte heeft die en is dat merteken daar bruikbaar bij?
        Mvg, Pascal,Schoonspikke
        Als je schiet..schiet dan raak!
        500 PIXHuawei P30 PRO

        Comment


        • #5
          Re: IR makering

          Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
          wacht nog efkens toch ons zonne terug is en volg dan nog eens mijn stappenplan
          want is dit grijzige miserige weer is het niet te doen
          Voor onaangepaste camera's(waar nog steeds een ir blokkeer filter inzit )is dit weer inderdaad verre van ideaal om zelfs het geringste resultaat te kunnen halen. Indien je beschikt over een gemodifieerde cam gaat het nog wel lukken om resultaten te halen......al zullen de resultaten veel minder uitgeproken mooi zijn dan met zonnig weer. De sluitertijd bij onaangepaste cams bij zonnig weer is zowiezo reeds erg lang.....indien je vandaag foto's moest maken met zulke cam resulteerd dat in enorm veel beeldruis en beweging in het onderwerp(landschap)door veel te lange sluitertijden. Zeker bij Canon....deze gebruiken nog een erg sterk ir-blokkeer filter t.o.v de Nikons. Zoals Devid zegt wacht je best op zonnig en ook warmer weer om mooie resultaten te halen.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: IR makering

            Ok Rupselkopke ik heb het begrepen. bedankt allemaal voor de reacties.
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

            Comment

            Working...
            X