Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2de concertlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2de concertlens

    Hoi,

    ben sinds enkele weken in bezit van de Sigma 70-200 voor Sony Alpha, geweldige lens, maar ik zoek nog een lichtsterke lens voor in de kleinere zalen.

    Wat bevelen jullie aan?

    Sigma 28-70mm EX DG F: 2.8 Sony/K.Minolta AF
    Sigma 18-50mm EX DC F: 2.8 Sony/KM Digitaal
    of eerder Prime lenzen en welke dan??

    Alvast bedankt voor de info.

    grtz
    Jan
    www.janvandenbulck.com

  • #2
    Re: 2de concertlens

    De Sigma 24-70 f2.8 krijgt beter punten dan de 28-70.

    Persoonlijk vind ik de 24 soms niet wijd genoeg, zeker niet als je heel dicht bij het podium staat tijdens kleinere evenementen. Ik zou eerder naar een 18-50 lens kijken op een cropcamera, denk ik.
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

    Comment


    • #3
      Re: 2de concertlens

      ........
      Last edited by jan van ginkel; 13 januari 2009, 21:24.
      Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
      Hier op dit forum.

      Comment


      • #4
        Re: 2de concertlens

        Ik heb de 30mm ook, en ben daar heel tevreden over. Dit is de lens die ik meer dan 80% van de tijd gebruik op concerten, samen met de 70-200 (nog maar 1 maand in mnd bezit). Daar ik met een 2x crop zit, moet je dit vergelijken met een beeldveld van ongeveer 60mm kb. Ik mis enkel meer groothoek als ik op het einde een foto wil maken van alle muzikanten samen, als ze helemaal vooraan op het podium komen. Maar om frontstage foto's te maken waar meer opstaat dan enkel een hoofd, is dit een juweeltje!
        Snel, lichtsterk en degelijk gebouwd. Ook in frontaal tegenlicht presteert deze lens uitmuntend!
        Ook in kleine zaaltjes met weinig licht kun je hier nog iets mee doen, als f/2.8 nog te klein is. Vaak heb je dan F/1.8 met 1/40 op iso 400 of zo nodig, wat je met de meeste zoom's niet meer haalt.

        Grz

        Brecht
        Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

        Comment


        • #5
          Re: 2de concertlens

          Mmm, twijfel nu nog tussen die 30mm prime en de 18-50mm zoom.

          Zoom geeft natuurlijk wat meer bewegingsvrijheid + groothoek en sluit mooi aan bij mijn 70-200mm om een zo groot mogelijk bereik te hebben.
          Anderzijds hoor ik veel positiefs over zo'n prime lenzen... ik ben er nog niet uit.
          www.janvandenbulck.com

          Comment


          • #6
            Re: 2de concertlens

            Oorspronkelijk geplaatst door Jakke Luchtgitaar Bekijk bericht
            Mmm, twijfel nu nog tussen die 30mm prime en de 18-50mm zoom.

            Zoom geeft natuurlijk wat meer bewegingsvrijheid + groothoek en sluit mooi aan bij mijn 70-200mm om een zo groot mogelijk bereik te hebben.
            Anderzijds hoor ik veel positiefs over zo'n prime lenzen... ik ben er nog niet uit.
            Naar mijn bescheiden menig , zeker een Prime !!!
            Een stapje naar voor of naar achter kan al wonderen doen.
            De kwalitiet en de compositie die je ermee kan maken kan ik met geen zoom vergelijken.

            Er zijn er trouwens al een paar fotografen, die de zooms buitengooien en alleen maar primes meenemen. En een grote rugzak dan ook.
            CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

            Comment


            • #7
              Re: 2de concertlens

              Heb zelf dit weekend foto's genomen met 30mm F1.4 van sigma op D80 en was zeer tervreden van resultaat. Camera gezet op auto-AF, zodat ik mij uitsluitend moest bezighouden met belichting en compositie.
              Maar na paar testfoto's had ik de goeie manuele instellingen gevonden voor D80, de 30mm en mijn SB-600.

              Geen enkele keer meer nood gehad aan breedbeeld, het was dan ook geen concert en ik nam foto's van de mensen die aan het feesten waren, dus dat is misschien wel cruciaal veschil.
              Lens is ideaal om 2-3 mensen op foto te nemen. Beetje meer ruimte naar achter nodig als je meer wilt op foto krijgen.
              Je hebt ook nog het voordeel van mooie scherptediepte op f2 of groter. Laat ook gemakkelijker achtergrond en sfeerlicht binnen in foto, waar je met andere lens je ISO moet opvoeren of sluitertijd verlengen.

              Foto's ook haarscherp (in het centrum) en aantrekkelijke kleuren.

              Voorbeelden:
              Iso 400, f2.2, 1/6s, -0.7, -1.3 flash EV



              Comment


              • #8
                Re: 2de concertlens

                Ik zou ook resoluut gaan voor de prime. Niet omwille van het gebrek aan zoom, maar omwille van de optische kwaliteit en super lichtsterk! Met deze lens ga je je zeker niet bedrogen voelen.

                Ps, dat je betere foto's maakt met een prime is niet omwille van de prime, maar doordat je gedwongen wordt om na te denken. Met een zoom en (heel veel) zelfdiscipline kan je dat ook!

                grz
                Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

                Comment


                • #9
                  Re: 2de concertlens

                  Oorspronkelijk geplaatst door JvanKnal Bekijk bericht
                  Ik zou ook resoluut gaan voor de prime. Niet omwille van het gebrek aan zoom, maar omwille van de optische kwaliteit en super lichtsterk! Met deze lens ga je je zeker niet bedrogen voelen.

                  Ps, dat je betere foto's maakt met een prime is niet omwille van de prime, maar doordat je gedwongen wordt om na te denken. Met een zoom en (heel veel) zelfdiscipline kan je dat ook!

                  grz
                  1. Heb het gevoel dat je jezelf tegenspreekt in je post.

                  2. Ik vind je 'PS' redelijk kort door de bocht.
                  ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                  Comment


                  • #10
                    Re: 2de concertlens

                    Ik heb dat idd wat fout geformuleerd. Wat ik bedoelde was eigenlijk dat je met een prime meer moet nadenken over je standpunt. Af en toe een paar stapjes verzetten kan wonderen doen, en als je een vast beeldkader hebt, kun je wel niet anders. (Ideaal als studie-oefening dus.)
                    Natuurlijk zijn prime-lenzen optisch (meestal dan toch) beter ontworpen dan zoom's. Want een zoom ontwerpen is per definitie compromissen sluiten...
                    Maar het is niet zo dat je per se een prime nodig hebt om een goede foto te maken. Er bestaan ook goede zoom's, alleen kosten die vaak wat meer, en ze zullen niet op alle brandpunten even goed presteren. Zoomobjectieven worden geoptimaliseerd op 1 (of enkele) specifieke brandpunten, alle tussenliggende waarden zijn compromissen.
                    Zelfs bij een prime dienen er compromissen gesloten te worden, denk maar aan de correcties voor chromatische aberratie.
                    Ik zou (zoals in mijn eerste post vermeld) voor de 2 stops extra kiezen, ipv een groter zoom bereik.

                    En wat die zelfdiscipline betreft, ik ken maar weinig mensen die de verleiding kunnen weerstaan om een hele avond van hun zoomring af te blijven en hun compositie enkel te bepalen door zich te verplaatsen!

                    En denk er aan, om het maximale uit een lens te halen, moet ook de fotograaf een maximaal kunnen ten toon stellen!!! Een goed objectief is niets waard als je er niet mee kan werken...

                    Grz
                    Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 2de concertlens

                      Wil je meer flexibiliteit, blijf bij zooms. Wil je meer lichtsterkte, neem een prime.
                      Zie je de nood om snel te werken (veel beelden maken), dan ben je misschien nog best af met 2 body's ipv lenzen te wisselen.

                      En wat die zelfdiscipline betreft, ik ken maar weinig mensen die de verleiding kunnen weerstaan om een hele avond van hun zoomring af te blijven en hun compositie enkel te bepalen door zich te verplaatsen!
                      deze foto's van afgelopen weekend zijn allemaal gemaakt met de 50mm f1.4 van Sony op een A300. Vreselijk goed beestje!

                      Alles zonder flits en op 800ASA (een enkele op 400), diafragma's van 1.4 tot 2.2

                      G
                      Last edited by geertvandenbroeck; 16 december 2008, 23:57.
                      fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                      Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                      Comment


                      • #12
                        Re: 2de concertlens

                        @geertvandenbroeck:
                        Merci om mijn gedachten deftig te verwoorden!
                        Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 2de concertlens

                          Het gaat deze worden: Sigma 18-50mm EX DC F: 2.8 Sony/KM Digitaal

                          Bedankt voor de info allemaal, ondanks jullie voorkeur naar primelenzen.
                          Dat zal voor later zijn. Wil nu een mooie aanvulling bij mijn 70-200 qua bereik en daar is de 18-50 uitermate voor geschikt. Ik hoop dat hij me bevalt.
                          www.janvandenbulck.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: 2de concertlens

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jakke Luchtgitaar Bekijk bericht
                            Het gaat deze worden: Sigma 18-50mm EX DC F: 2.8 Sony/KM Digitaal

                            Bedankt voor de info allemaal, ondanks jullie voorkeur naar primelenzen.
                            Dat zal voor later zijn. Wil nu een mooie aanvulling bij mijn 70-200 qua bereik en daar is de 18-50 uitermate voor geschikt. Ik hoop dat hij me bevalt.
                            Vreemd dat nog niemand erover begonnen is, maar algemeen is de consensus dat de tamron 17-50 f2.8 de betere lens is (vgl. met sigma 18-50).

                            Op photozone.de kan je zelf oordelen, hier nog even een linkje van BD zelf:


                            De tamron zal wellicht ook iets gemakkelijk te vinden zijn.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 2de concertlens

                              Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                              Vreemd dat nog niemand erover begonnen is, maar algemeen is de consensus dat de tamron 17-50 f2.8 de betere lens is (vgl. met sigma 18-50).

                              Op photozone.de kan je zelf oordelen, hier nog even een linkje van BD zelf:


                              De tamron zal wellicht ook iets gemakkelijk te vinden zijn.

                              Bedankt, heb eens wat rondgespeurd op het net en ik ga waarschijnlijk voor de Tamron gaan.
                              www.janvandenbulck.com

                              Comment

                              Working...
                              X