Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DX vs (FX) nieuwe Nikon objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DX vs (FX) nieuwe Nikon objectieven

    Hallo,

    Ik wil graag jullie mening over DX vs. de nieuwe (FX) lenzen van Nikon. Ik heb een D300 en wil graag een paar nieuwe objectieven kopen, nl.:

    14-24mm f/2,8 G ED AF-S en de 24-70mm f/2,8 G ED AF-S.

    Mijn vraag: koop ik beter het DX alternatief (Nikkor AF-S 12-24mm F 4.0 G DX IF-ED 77S en Nikkor AF-S 17-55mm F 2.8 G DX IF-ED 77S) of toch beter bovengenoemde lenzen zodat ik ze eventueel later optimaal kan gebruiken op een D700 of D3...?

    Thanks!
    Website: https://www.dirkchristiaens.photography
    Instagram: https://www.instagram.com/dirkchristiaens.photography/

  • #2
    Re: DX vs (FX) nieuwe Nikon objectieven

    Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Nikon Bekijk bericht
    Hallo,

    Ik wil graag jullie mening over DX vs. de nieuwe (FX) lenzen van Nikon. Ik heb een D300 en wil graag een paar nieuwe objectieven kopen, nl.:

    14-24mm f/2,8 G ED AF-S en de 24-70mm f/2,8 G ED AF-S.

    Mijn vraag: koop ik beter het DX alternatief (Nikkor AF-S 12-24mm F 4.0 G DX IF-ED 77S en Nikkor AF-S 17-55mm F 2.8 G DX IF-ED 77S) of toch beter bovengenoemde lenzen zodat ik ze eventueel later optimaal kan gebruiken op een D700 of D3...?

    Thanks!
    Als je budget toereikend is zou ik gaan voor je eerste optie.
    14-24mm f/2,8 G ED AF-S en de 24-70mm f/2,8 G ED AF-S. Dit spaart je later veel geld uit als je overschakeld naar FF(FX).
    Toen ik de D200 kocht was er nog geen sprake van FX bij Nikon. Ik heb toen de 17-55 gekocht.
    Nu ik overgeschakeld ben naar FF heb ik deze lens helaas moeten verkopen.
    Dus als je in gedachten hebt om later over te schakelen koop dan nu geen DX lenzen meer.

    mvg
    Antoine

    Comment


    • #3
      Re: DX vs (FX) nieuwe Nikon objectieven

      Ik voeg me bij de vorige...
      Hou er alleen rekening mee dat je glaswinkel waarschijnlijk iets zwaarder zal zijn.
      Je verliest ook een stukje aan de breedhoek kant (je 14 mm wordt een 21 mm), terwijl je anders een 18 mm hebt.
      Maar, als je ooit de overstap maakt, of zoals ik de D300 als backup gebruikt voor een D700, zal je een veel flexibeler combinatie hebben door nu de FF lenzen te kopen. En als je dan de overstap maakt, heb je een echte 14 mm lens :-)
      Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
      Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
      GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

      Comment


      • #4
        Re: DX vs (FX) nieuwe Nikon objectieven

        Hier een ander geluid.
        Blijf je zeker bij een DX camera koop dan de 17 - 55.
        Deze lens is speciaal ontworpen voor DX formaat sensoren.
        De 14 - 24 en de 24 - 70 zijn in feite lenzen speciaal ontworpen voor
        full frame sensoren. Nikon is wel zo slim om dit niet wereldkundig te maken.
        Er zijn hier al wat draadjes aan dit thema gespendeerd betreffende lenzen in de range
        10 à 70 mm voor full frame of voor dx formaat. Toch blijf ik bij deze stelling.
        De 14 - 24 en de 24 - 70 kan je natuurlijk ook gebruiken op een dx, maar, in feite is dit
        niet de hoofdbedoeling van deze lenzen.
        Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

        Comment


        • #5
          Re: DX vs (FX) nieuwe Nikon objectieven

          Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
          Als je budget toereikend is zou ik gaan voor je eerste optie.
          14-24mm f/2,8 G ED AF-S en de 24-70mm f/2,8 G ED AF-S. Dit spaart je later veel geld uit als je overschakeld naar FF(FX).
          Toen ik de D200 kocht was er nog geen sprake van FX bij Nikon. Ik heb toen de 17-55 gekocht.
          Nu ik overgeschakeld ben naar FF heb ik deze lens helaas moeten verkopen.
          Dus als je in gedachten hebt om later over te schakelen koop dan nu geen DX lenzen meer.

          mvg
          Antoine
          Volledig eens met Antoine.

          Maar ik wil hier nog aan toevoegen, dat de 12-24 AF-S f4.0 helemaal niet kan tippen aan de 14-24, niet alleen qua lichtsterkte, maar bovenal qua CA, waar de 12-24 wel makkelijk een steekje laat vallen.

          Comment


          • #6
            Re: DX vs (FX) nieuwe Nikon objectieven

            Momenteel heb ik nog geen plannen om een FF aan te kopen, maar inderdaad, ik zal dan maar beter de nieuwere lenzen kopen. Op zich heb ik er geen probleem mee dat ik tijdelijk dan een 1,5x factor heb.
            Alleen hoop ik dat Nikon toch weer vooruitgang heeft geboekt met deze nieuwere lenzen ivm de kwaliteit (niet dat ik twijfel aan de DX reeks hoor!). Heeft er iemand trouwens een vergelijkingstest gezien tussen deze verschillende types?

            D
            Website: https://www.dirkchristiaens.photography
            Instagram: https://www.instagram.com/dirkchristiaens.photography/

            Comment


            • #7
              Re: DX vs (FX) nieuwe Nikon objectieven

              je kan vandaag "vrij" goedkoop (ca. 800€) aan een 17-55mm geraken tweedehands.. die verkoop je later wel weer met misschien een klein verlies. MAAR... je hebt wel de ideale lens voor een D300.. als je de 24-70 en 14-24 koopt zal je redelijk wat moeten switchen, terwijl de 17-55mm gewoon een perfect bereik heeft... goed voor 90% van al je shots (tenzij je vogeltjes gaat trekken, maar dan had je een andere vraag gesteld)

              'k zou ze niet nieuw kopen, doch een mooie tweedehands, en d'r staan er hier een paar op't forum te koop. Dan heb je het beste aan kwaliteit gecombineerd met functionaliteit...
              Koop niet voor later, koop voor NU

              eventueel kan je de 14-24 wel kopen, maar dan zou ik op een D300 nog steeds de 10-20mm van sigma prefereren... zoveel wijder..
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: DX vs (FX) nieuwe Nikon objectieven

                Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                Hier een ander geluid.
                Blijf je zeker bij een DX camera koop dan de 17 - 55.
                Deze lens is speciaal ontworpen voor DX formaat sensoren.
                De 14 - 24 en de 24 - 70 zijn in feite lenzen speciaal ontworpen voor
                full frame sensoren. Nikon is wel zo slim om dit niet wereldkundig te maken.
                Er zijn hier al wat draadjes aan dit thema gespendeerd betreffende lenzen in de range
                10 à 70 mm voor full frame of voor dx formaat. Toch blijf ik bij deze stelling.
                De 14 - 24 en de 24 - 70 kan je natuurlijk ook gebruiken op een dx, maar, in feite is dit
                niet de hoofdbedoeling van deze lenzen.
                Je verhaal is bijna juist.
                Bij de komst van de digitale cropcamera heeft men voor deze camera's speciaal lenzen gemaakt, namelijk de DX lenzen. Deze lenzen zijn over het algemeen goedkoper te fabriceren omdat alleen het middelste gedeelte ervan wordt gebruikt.

                Een FX lens (+ de oude analoge lens) wordt over het gehele vlak gebruikt en verlangt dus ook een hogere kwaliteits fabricage.
                FX en de oude analoge lenzen zijn op beide soorten camera's goed te gebruiken.
                Een DX lens is niet echt geschikt voor een D3/D700.

                Dit alles staat gewoon op de site van Nikon en is dus ook wereldkundig
                mvg
                Antoine
                Last edited by antoine200; 12 december 2008, 20:01.

                Comment


                • #9
                  Re: DX vs (FX) nieuwe Nikon objectieven

                  Sedert woensdag ben ik de gelukkige bezitter van een 14-24/2.8 AFS.
                  Nooit, maar ook nooit zo'n scherpe breedhoeklens gezien.
                  Ofschoon ik 2 jaar heel tevreden ben geweest van mijn 17-55 (op D200) is die 14-24 (op mijn D700) van een totaal andere klasse.

                  P.S. mijn 14-24/2.8 heb ik gekocht bij www.warehouseexpress.com voor 973£ (ongeveer 1150 euro...) in de UK.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: DX vs (FX) nieuwe Nikon objectieven

                    Allemaal bedankt voor de raad, maar dat maakt beslissen er niet makkelijker op natuurlijk

                    Waarschijnlijk behouden die lenzen wel voor het grootste deel hun waarde als ik ze opnieuw tweedehands zou aanbieden, maar wat is nu de juiste beslissing...? Nog een nachtje over slapen

                    Ik heb even gekeken op de site van Warehouse Express, en ik weet niet hoe ze het doen maar ze zijn heel wat goedkoper, zelfs wanneer je de transportkost erbij rekent (scheelt ongeveer 450 euro voor dezelfde lens...). Onbegrijpelijk!

                    D
                    Website: https://www.dirkchristiaens.photography
                    Instagram: https://www.instagram.com/dirkchristiaens.photography/

                    Comment


                    • #11
                      Re: DX vs (FX) nieuwe Nikon objectieven

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Nikon Bekijk bericht
                      Momenteel heb ik nog geen plannen om een FF aan te kopen, maar inderdaad, ik zal dan maar beter de nieuwere lenzen kopen. Op zich heb ik er geen probleem mee dat ik tijdelijk dan een 1,5x factor heb.
                      Alleen hoop ik dat Nikon toch weer vooruitgang heeft geboekt met deze nieuwere lenzen ivm de kwaliteit (niet dat ik twijfel aan de DX reeks hoor!). Heeft er iemand trouwens een vergelijkingstest gezien tussen deze verschillende types?

                      D
                      Ik zal in het weekend kijken of ik de test van de D300 + verschillende lenzen kan in scannen.
                      Ik stuur je die dan wel per PM.

                      Nu zegt een test in een laboratorium niet alles, maar je hebt wel een kleine indicatie hoe de lens het op jouw camera doet.

                      mvg
                      antoine

                      Comment


                      • #12
                        Re: DX vs (FX) nieuwe Nikon objectieven

                        Thanks Antoine! Ik vind het super dat dit forum echt werkt!

                        Dirk
                        Website: https://www.dirkchristiaens.photography
                        Instagram: https://www.instagram.com/dirkchristiaens.photography/

                        Comment


                        • #13
                          Re: DX vs (FX) nieuwe Nikon objectieven

                          kijk zelf eens op welke vergroting je je meeste foto's neemt...

                          past dit precies tussen de 17-55mm dan is dat naar gebruiksgemak zeker de beste keuze, dat neemt niet weg dat de nieuwe lenzen vermoedelijk een ietsje beter zijn, maar als je gaat stappen en altijd twee zware lenzen moet meenemen in plaat van één... dan kan het best zijn dat je hier op gaat bezuinigen en er af en toe maar één meenemen en daardoor minder mogelijkheden hebben... blijk je steeds binnen de 24-70mm je foto's te nemen, dan zou ik niet aarzelen... en de 24-70mm nemen...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: DX vs (FX) nieuwe Nikon objectieven

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Nikon Bekijk bericht
                            Hallo,

                            Ik wil graag jullie mening over DX vs. de nieuwe (FX) lenzen van Nikon. Ik heb een D300 en wil graag een paar nieuwe objectieven kopen, nl.:

                            14-24mm f/2,8 G ED AF-S en de 24-70mm f/2,8 G ED AF-S.

                            Mijn vraag: koop ik beter het DX alternatief (Nikkor AF-S 12-24mm F 4.0 G DX IF-ED 77S en Nikkor AF-S 17-55mm F 2.8 G DX IF-ED 77S) of toch beter bovengenoemde lenzen zodat ik ze eventueel later optimaal kan gebruiken op een D700 of D3...?

                            Thanks!
                            een alternatief die zowel op DX als Fx optimaal functioneren;
                            nikkor 17-35mm f/2.8
                            nikkor 28-70mm f/2.8

                            zal budgettair een hoop schelen, en ik kan het weten
                            Photography helps people to see
                            -Berenice Abbott-
                            BD1050BE

                            Comment

                            Working...
                            X