Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 50mm 1.8 AF op D60

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 50mm 1.8 AF op D60

    Hallo,

    ik ben van plan om me een nikkor 50mm 1.8 aan te schaffen. Hier en op verschillende andere sites lees ik dat dit een zeer goede lens is. Alleen ik heb een D60 en dus geen ingebouwde lensmotor. Dus ik zal manueel moeten scherpstellen. De 60 heeft in de viewfinder wel een handig scherpstel metertje dat aanduidt wanneer iets scherp is. Vraag is nu, is het doenbaar om op die manier scherp te stellen of wordt dit foefelen? maw is dat scherpstelhulpje accuraat genoeg?
    En dan een tweede iets: als je de lens op een D60 (of D40) schroeft moet je de lens op de grootste f-waarde zetten en vergrendelen, maar kan je dan je apertuur nog regelen via de body? ik mag toch wel hopen van wel?
    Iemand een antwoord op deze vragen of ervaringen met deze combinatie? ik hoor het graag!!

    alvast bedankt!
    facebook

    500px

  • #2
    Re: Nikkor 50mm 1.8 AF op D60

    Nikkor AF-S 50mm F 1.4 G

    De AF-S NIKKOR 50 mm f/1.4G. Dit objectief heeft een groot maximaal diafragma van f/1.4 voor een helder zoekerbeeld en een prachtig onscherpe achtergrond met een kleine scherptediepte.

    Het objectief bevat ook Nikon's ultracompacte Silent Wave Motor (SWM) voor een stille, snelle en accurate scherpstelling en maakt autofocus mogelijk bij camera's zonder ingebouwde motor, zoals de Nikon D40 en Nikon D60
    deze lijkt me meer iets voor de D60
    Nikon D810 - Nikon MB-D12 batterijgrip -28mm F 1.8 G - 50 mm F 1.8 G - 85mm F 1.8 G -16-35 F4 -24-120mm f/4G VR -70-200 F4 - 28-300mm VR - SB700
    Nikon V1-FT1 10-30 en 30-100

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 50mm 1.8 AF op D60

      ja da's inderdaad waar, maar de AF-S kost ook aanzienlijk meer dan de AF versie, vandaar mijn vraag...
      facebook

      500px

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 50mm 1.8 AF op D60

        Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
        ja da's inderdaad waar, maar de AF-S kost ook aanzienlijk meer dan de AF versie, vandaar mijn vraag...
        Je kan perfect zelf scherp stellen, waarom niet ? Je krijgt in elk geval een piep bij het scherp zijn. Al de rest is automatisch , je hebt heus die 1,4 niet nodig. Je gaat de lens ook niet dagdagelijk gebruiken, nee ?
        Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

        https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 50mm 1.8 AF op D60

          idd, ik wil 'em vooral gebruiken om binnen plaatjes te schieten zonder flits...
          dus die scherpstel funktie is ok vlg jou...en wat met de regeling van de apertuur? kan je die nog regelenb gezien je hem moet locken als je hem monteert op de body?
          facebook

          500px

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 50mm 1.8 AF op D60

            Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
            idd, ik wil 'em vooral gebruiken om binnen plaatjes te schieten zonder flits...
            dus die scherpstel funktie is ok vlg jou...en wat met de regeling van de apertuur? kan je die nog regelenb gezien je hem moet locken als je hem monteert op de body?
            Scherpstellen zal manueel redelijk werken, maar is natuurlijk wat wennen, vroeger hadden wij niets anders.
            Ook je diafragma zal perfect zijn werk doen, dat locken moet je op ieder toestel, ontgrendeld is alleen nog te gebruiken op oudere analoge toestellen.

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 50mm 1.8 AF op D60

              thanx!
              facebook

              500px

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 50mm 1.8 AF op D60

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                vroeger hadden wij niets anders.
                Vroeger hadden we echte matglazen met echte scherpstel info en dat maakte het toch wel een stuk makkelijker.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 50mm 1.8 AF op D60

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Vroeger hadden we echte matglazen met echte scherpstel info en dat maakte het toch wel een stuk makkelijker.
                  Inderdaad, maar nu hebben de liefhebbers het groene bolletje pijltjes weergave in de zoeker.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 50mm 1.8 AF op D60

                    Ik heb zelf een D40 en ben sinds kort in het bezit van een 50mm f/1.8, dus voor mij ook manueel scherpstellen.

                    Het manueel scherpstellen is eigenlijk niet zo erg. Ik merk bij mezelf dat ik deze lens toch alleen gebruik wanneer ik echt goede foto's wil en er dus ook tijd voor heb om alles deftig in te stellen. Voor een goeie 100 euro levert dit lensje echt een schitterende kwaliteit.

                    (en trouwens, vroeger lukte het toch ook met manueel scherpstellen, dus waarom nu ineens niet meer... tenzij natuurlijk in situaties waar het echt snel moet gaan).
                    Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 50mm 1.8 AF op D60

                      Oorspronkelijk geplaatst door molotovke Bekijk bericht
                      (en trouwens, vroeger lukte het toch ook met manueel scherpstellen, dus waarom nu ineens niet meer... tenzij natuurlijk in situaties waar het echt snel moet gaan).
                      Omdat we:
                      1) Nu verwend zijn
                      2) Vroeger betere matglazen hadden voor MF dan nu
                      3) Vroeger nog niet over het groene bolleke in de zoeker(focus ok) beschikten
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 50mm 1.8 AF op D60

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Inderdaad, maar nu hebben de liefhebbers het groene bolletje pijltjes weergave in de zoeker.
                        Ik kan niet te gelijkertijd naar de groene bol en het scherpstelpunt kijken, heb geprobeerd, maar het lukt niet.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor 50mm 1.8 AF op D60

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Ik kan niet te gelijkertijd naar de groene bol en het scherpstelpunt kijken, heb geprobeerd, maar het lukt niet.
                          Zet dan uw piepken aan hé !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor 50mm 1.8 AF op D60

                            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                            Omdat we:
                            1) Nu verwend zijn
                            2) Vroeger betere matglazen hadden voor MF dan nu
                            3) Vroeger nog niet over het groene bolleke in de zoeker(focus ok) beschikten
                            4)Vroeger de zoekers gigantisch waren in vgl met huidige non-FX camera's.

                            Had mijn D80 maar de zoeker van mijn FE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor 50mm 1.8 AF op D60

                              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                              Zet dan uw piepken aan hé !
                              wel eens bij een concert gefotografeerd?
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X