Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

advies gewenst: Canon EF 85mm 1.8 USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • advies gewenst: Canon EF 85mm 1.8 USM

    Hallo,

    Ik bezit een Canon EOS 350D (18-55mm Lens Kit), 'k heb deze 3-tal jaar geleden gekocht. Ik ken eigenlijk niets van fotografie. Maar ik had een toestel nodig waarmee ik betere foto's kan trekken tov een compacte camera. En dit toestel laat mij toe foto's te trekken waar niet veel licht aanwezig is.
    Ik trek meestal gewoon portretten binnen. En ik kwam toevallig een fotograag tegen op één van de events waar ik naartoe ga. En die gebruikte geen telelens. Iedereen liep er rond met een telelens en hij liep er rond met een "kleine lens". Dus ik ben even met hem gaan praten. Hij gebruikte een EF 85mm 1.8 USM. En hij kon het mij sterk aanbevelen.
    Ik was eigenlijk van plan één van deze drie te kopen:

    EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM

    Canon EF 24-70mm F2.8L USM LENS 24 70 F 2.8 L

    Canon EF 24-105mm F4L USM LENS 24 105 F 4 L

    Maar de EF 85mm 1.8 USM is veel goedkoper (iets van een 300 EUR). Waar zit eigenlijk het grote verschil tussen mijn huidige standaard lens en zo'n duurdere? Bijvoorbeeld de
    Canon EF 24-70mm F2.8L USM LENS 24 70 F 2.8 L heeft een F2.8 maar de zoom is maar 24-70. Ik vind dat niet zoveel verschi tussen hetgeen ik nu heb en toch kost zo'n lens bijna 1000EUR. Hetgeen toch echt veel geld is.
    Wat kunnen jullie mij aanraden?
    Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
    website: http://www.hung.be
    facebook - Instagram

  • #2
    Re: advies gewenst: Canon EF 85mm 1.8 USM

    ik kan enkel maar de fotograaf die je die 85f1.8 aanraadde huldigen!
    op de meeste events waar ik rondloop sta ik ook steevast met een 85f1.8
    tussen de 70/80-200f2.8 IS/VR ...

    doen!

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: advies gewenst: Canon EF 85mm 1.8 USM

      Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
      Maar de EF 85mm 1.8 USM is veel goedkoper (iets van een 300 EUR). Waar zit eigenlijk het grote verschil tussen mijn huidige standaard lens en zo'n duurdere? Bijvoorbeeld de
      Canon EF 24-70mm F2.8L USM LENS 24 70 F 2.8 L heeft een F2.8 maar de zoom is maar 24-70. Ik vind dat niet zoveel verschi tussen hetgeen ik nu heb en toch kost zo'n lens bijna 1000EUR. Hetgeen toch echt veel geld is.
      Wat kunnen jullie mij aanraden?
      Verschil in scherpte, contrast, kleuren, lichtgevoeligheid, bouwkwaliteit, ....

      85mm is een goede lens, maar besef dat je vast zit op dat brandpunt. Tevens is dit op een crop vrij krap om zomaar voor vanalles te gebruiken. Dan is een kleiner brandpunt beter.... 50 1.4 ofzo.

      Comment


      • #4
        Re: advies gewenst: Canon EF 85mm 1.8 USM

        naar brandpunt heb je gelijk, maar ik zie dat als een voordeel, in de creatieve zin.
        naar mijn (beperkte) ervaring is de 85 scherper, en vooral stiller en sneller dan de 50f1.4.
        als aanvulling op die 85f1.8 gebruik ik een 28f1.8 en een 200f2.8, allemaal vaste lenzen.
        alleen, de 28f1.8 verliest hier als het op scherpte aankomt ... zeker vol open.

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: advies gewenst: Canon EF 85mm 1.8 USM

          Ik kan die 85mm f/1,8 alleen maar aanbevelen. Na mijn kitlenzen, was de "fantastic plastic" (50mm f/1,8) het eerste objectief dat ik aanschafte, en het was verbazend hoe mijn portretten veranderden. Ik vond echter dat ik met de 50mm een beetje te dicht bij mijn onderwerp (vooral mijn kleindochter) zat, en vandaar de "uitbreiding" naar de 85mm. Ik zal niet zeggen dat ik deze lens dagelijks gebruik (met een prime zit je inderdaad vast op een bepaald brandpunt, zoals Dawud schrijft), maar ik zou 'm niet graag missen. Naast de scherpte is vooral de lichtsterkte (f/1,8) een sterk argument pro!
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: advies gewenst: Canon EF 85mm 1.8 USM

            Oorspronkelijk geplaatst door Dawud Bekijk bericht
            Verschil in scherpte, contrast, kleuren, lichtgevoeligheid, bouwkwaliteit, ....

            85mm is een goede lens, maar besef dat je vast zit op dat brandpunt. Tevens is dit op een crop vrij krap om zomaar voor vanalles te gebruiken. Dan is een kleiner brandpunt beter.... 50 1.4 ofzo.
            Is er echt zoveel verschil in kleur en scherpte? Zelfs voor internet gebruik? Ik kan mij niet inbeelden dat een foto zoveel scherper is vooral voor internet gebruik.

            Soms zie op internet foto's die getrokken zijn met verschillende lenzen en ik moet eerlijk zijn da ik weining of geen verschil zie.
            Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
            website: http://www.hung.be
            facebook - Instagram

            Comment


            • #7
              Re: advies gewenst: Canon EF 85mm 1.8 USM

              Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
              Is er echt zoveel verschil in kleur en scherpte? Zelfs voor internet gebruik? Ik kan mij niet inbeelden dat een foto zoveel scherper is vooral voor internet gebruik.

              Soms zie op internet foto's die getrokken zijn met verschillende lenzen en ik moet eerlijk zijn da ik weining of geen verschil zie.
              Euh, ja... Als je enkel foto's wil maken met internet kwaliteit (en ik veronderstel dat je daarmee foto's bedoeld met een langste zijde van om en bij de 900 pixels en beperkte bestandsgrootte) dan vraag ik me toch af waarom je je een reflex aanschaft met toplenzen. Dan denk ik dat je zeker zo'n goede resultaten kan bereiken met een bridge of met de gewone kit-lenzen.

              Comment


              • #8
                Re: advies gewenst: Canon EF 85mm 1.8 USM

                Ook op internetresolutie zie je of er een toplens gebruikt is. Niet zo zeer aan de scherpte, want de goedkope kitlenzen zijn echt wel scherp. Maar wel aan de kleuren, vervorming, bokey enz.
                Lenzen zoals de Canon 1.8 85 en 2.0 100mm zijn een zeer betaalbaar en goed alternatief voor 85L en 135L, bovendien veel compacter.

                Hetzelfde geldt voor de Nikon gebruikers voor de Nikon 1.8 85mm.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: advies gewenst: Canon EF 85mm 1.8 USM

                  Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                  Euh, ja... Als je enkel foto's wil maken met internet kwaliteit (en ik veronderstel dat je daarmee foto's bedoeld met een langste zijde van om en bij de 900 pixels en beperkte bestandsgrootte) dan vraag ik me toch af waarom je je een reflex aanschaft met toplenzen. Dan denk ik dat je zeker zo'n goede resultaten kan bereiken met een bridge of met de gewone kit-lenzen.
                  De hoofdreden is omdat ik met zo'n compact toestel geen scherpe foto kan trekken omdat er niet genoeg licht is.
                  Hetzelfde voor een standaard kit lens.

                  De dag dat ze een klein toestel uitbrengen zo groot als een bankkaart dat foto's kan trekken in niet zo goed belichte ruimtes loop ik naar de winkel.
                  Zo'n een reflex overal meesleuren is echt niet ideaal maar het gaat niet anders.
                  Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                  website: http://www.hung.be
                  facebook - Instagram

                  Comment


                  • #10
                    Re: advies gewenst: Canon EF 85mm 1.8 USM

                    Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
                    De hoofdreden is omdat ik met zo'n compact toestel geen scherpe foto kan trekken omdat er niet genoeg licht is.
                    Hetzelfde voor een standaard kit lens.

                    De dag dat ze een klein toestel uitbrengen zo groot als een bankkaart dat foto's kan trekken in niet zo goed belichte ruimtes loop ik naar de winkel.
                    Zo'n een reflex overal meesleuren is echt niet ideaal maar het gaat niet anders.
                    Ik ga je een goede tip geven: Gebruik eens een flash

                    Als je, zoals mij, nooit een flash gebruikt of wil gebruiken, dan moet je er wel aan denken dat hoe groter je diafragma opening (dus hoe lager je F waarde) hoe kleiner je scherptediepte is hé! In een slecht verlichte kamer kan je goed werken met een 85mm op f2.0 maar weet dan wel dat je maar 1 persoon scherp kan krijgen (tenzij ze mooi op een rijtje naast elkaar staan)

                    Comment


                    • #11
                      Re: advies gewenst: Canon EF 85mm 1.8 USM

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dawud Bekijk bericht
                      Ik ga je een goede tip geven: Gebruik eens een flash

                      Als je, zoals mij, nooit een flash gebruikt of wil gebruiken, dan moet je er wel aan denken dat hoe groter je diafragma opening (dus hoe lager je F waarde) hoe kleiner je scherptediepte is hé! In een slecht verlichte kamer kan je goed werken met een 85mm op f2.0 maar weet dan wel dat je maar 1 persoon scherp kan krijgen (tenzij ze mooi op een rijtje naast elkaar staan)
                      Ik ben geen grote fan van flash omdat de foto's dan zo bleek zijn. Zeker met een compact toestel. het probleem is dan ook vaak dat de actergrond helemaal vervaagd.

                      Bedankt voor de tip want dat wist ik niet.
                      Ik zal voorlopig dus zo'n lens kopen en als ik later terug wat geld heb zal ik zo'n zoomlens kopen
                      Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                      website: http://www.hung.be
                      facebook - Instagram

                      Comment


                      • #12
                        Re: advies gewenst: Canon EF 85mm 1.8 USM

                        Een ander groot verschil tussen lowbudget en duurdere lenzen, is dat 'de limieten' van de lens toch wel heel anders liggen. Zowel met een 85mm f/1.8 als andere (goede) primes, maar ook die 24-70 laten je toe om foto's te maken die je met een goedkopere kitlens gewoon nooit gemaakt krijgt, of hooguit compleet flou. Als je daarentegen je lens eerder gebruikt in ideale (licht- en ruimte-) omstandigheden, ga je een pak minder verschil zien. Waarschijnlijk niet/amper op groot formaat, en al helemaal niet op internetformaat.

                        Die 85mm zou dus zeker een goede keuze kunnen zijn, afhankelijk van het soort van events waar je het over hebt, en over welk soort foto's je spreekt. Die 24-105 is trouwens een prachtige lens, maar voor gebruik op jouw camera zou ik hem niet kopen. Aan de extra lichtsterkte van de 24-70 ga je - naar mijn gevoel - meer hebben dan aan de extra mm's. Hetgeen je extra hebt voor heel wat euro's aan de zoom's tov de 85mm is heel wat flexibiliteit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: advies gewenst: Canon EF 85mm 1.8 USM

                          Overweeg ook eens een externe flister met Gary Fong "tupperware"

                          Ik ben ook geen voorstander van flitsen.
                          Meestal flits je de hele sfeer van de omgeving om zeep.
                          Maar ik kocht recent een Canon 430EX flitser met Gary Fong lightsphere.

                          Zie voorbeeldjes.


                          foto's folder Fons Cepa zijn met flitser + Lightsphere genomen.
                          foto's folder Fons 60 enkel met pop-up.
                          basket foto's folder Pupillen Mol zijn met 85mm 1.8 USM genomen.
                          Andere 2 basket folders met Canon EF-S18-200mm IS (niet geschikt voor indoor sport)
                          Herman.
                          Canon S90

                          Comment

                          Working...
                          X