Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pixum <-> Spector

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pixum <-> Spector

    Hoi,

    Na zoveel positiefs over Pixum gelezen te hebben, besloot ik ook maar eens mijn eerste bestelling te doen.

    Ik had echter dezelfde foto's ook laten afdrukken bij Spector.

    Tja, nu ik de foto's naast elkaar leg, kan ik maar moeilijk zeggen dat ik voor altijd bij Pixum zal bestellen

    Pixum heeft blijkbaar de neiging rood te verminderen. Huidkleuren zijn daardoor ook fletser dan bij Spector.
    Bij één foto valt het enorm op. Van onderstaande heb ik even de gezichtjes gescand. De echte foto's zijn natuurlijk wel beter; het is maar om aan te tonen dat als beide foto's gescand worden met dezelfde instellingen er al een enorm verschil te zien is...




    Wat me ook opgevallen is dat de Pixum foto's 10,1 x 15,4 cm zijn. Bij Spector is dit 10,1 x 15 cm. Als ik dan de Pixum foto vergelijk met de foto op mijn monitor, merk ik ook dat aan de 4 boorden ongeveer 2 mm aan beeldinformatie werd weggelaten. Spector heeft alles op papier gezet wat ik op mijn monitor zie.
    (de bestanden werden opgestuurd in 3:2 formaat)

    Als ik in Photoshop Elements 'Opslaan als' selecteer, kan ik daar ICC-profiel aanvinken, wat ik ook gedaan heb. Heb ik daar verkeerd aan gedaan?

    Een paar weken geleden had iemand in het forum geschreven, dat sommige van die afdruklabo's wel eens durven jobstudenten achter hun machines zetten. Ben ik daar nu slachtoffer van? Of heb ik teveel verwacht van Pixum? Ik begrijp ook wel dat de goedkoopste daarom niet altijd de beste is... Toch vind ik het dan zelfs nog raar dat er niet meer klachten over Pixum zijn.

    Bij Pixum zie ik op de index print titels van jpg bestanden staan, die jammer genoeg niet overeenkomen met de bestandsnamen die ik doorgestuurd heb. Bij Spector is dit ook zo. Daar worden de xxx.jpg bestanden afgedrukt op de achterkant van de foto, maar klopt dus ook niet.
    Enige tijd geleden heb ik eens foto's laten afdrukken via Fujiprint en daar klopt de bestandsnaam wel.
    Ik denk er aan om nu nog eens diezelfde foto's te laten afdrukken bij Fuji...

    Benieuwd naar de reacties.

    Groetjes,
    550D - Canon 15-85 f/3.5-5.6 IS USM - Tamron SP 90 mm F2.8 Di VC USD Macro 1:1 - Tamron SP 70 300 mm f4 5.6 di vc usd
    http://www.photos-by-gianni.be

  • #2
    Ik heb nooit gebruik gemaakt van deze diensten. Ik druk alles zelf af tot A4. De foto's zijn zonder twijfel mooier dan eender wat deze firma's klaarspelen. Wat je zelf doet, doe je (meestal) beter

    Comment


    • #3
      De afdrukcentrales werken met sRGB. Indien je in een andere colorspace of met specifieke ICC profielen werkt dan lijdt dat vrijwel zeker tot problemen.
      De afdruk van Pixum lijkt iets lichter te zijn maar heeft volgens mijn monitor zeker niet te weinig rood.
      Mijn laatste prints van Pixum waren ook iets te licht in de donkere delen en iets te warm.
      Toen ik Fuji prints gebruikte waren ze te flets en te rood.
      Spector was goed maar had in die tijd (nu misschien niet meer?) problemen met 3x4 formaat prints (witte randen).
      Bij Pixum valt er inderdaad een klein randje weg zoals vermeld staat op hun website.
      Toch blijft Pixum nog steeds de beste printservice die ik reeds gebruikt heb.
      m.v.g.
      Jos
      http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

      Comment


      • #4
        Als je aan mij vraagt welke van de twee, dan de bovenste, is het meest natuurlijk, de onderste vindt ik veel te rood.
        Maar je hebt ook nog zoiets als persoonlijke smaak .
        Voor mij dus duidelijk de Pixum foto's, als voorkeur.

        Groeten Omega
        Canon Powershot S 30
        Groeten Omega.

        www.digiwaart.nl

        Comment


        • #5
          De bovenste foto komt op mij ook veel natuurlijker over. Bij de onderste lijkt het alsof de kinderen een veel te hoge bloeddruk hebben. De gezichten zijn te rood.
          Maar smaken verschillen.

          Groetjes, Betty
          Age si quid agis

          Comment


          • #6
            Vorige week heb ik nog een bestelling van Pixum aangekregen (77 foto's) en ik ben zeer tevreden hoor, of er nu een (klein) kleurverschil is weet ik niet, als dat zo moest zijn zal niemand dat merken hoor.
            Er valt idd een enkele mm weg hier en daar, maar dat staat idd opgegeven op hun website.
            Al bij al ben ik zeeeeer tevreden over Pixum.

            greetz
            My Flickr

            Comment


            • #7
              Hoi,

              Nog even vermelden dus dat bovenstaande foto's wel gescand zijn. En ik heb nu ook geen echt professionele scanner; de mijne maakt de foto's eigenlijk wel roder dan dat ze in het echt zijn. Je moet je eigenlijk voorstellen dat op de tweede foto de jongens een lichte blos op hun gezicht hebben, terwijl de eerste foto daar bijna niets van te zien is.

              Maar inderdaad smaken verschillen...

              Ik had ook graag geweten of je iedere keer foto's krijgt met een breedte van 15,4 cm? Is dit de normale gang van zaken bij Pixum?

              Gisterenavond merkte ik bij Fujiprint dat ze daar nu ook de mogelijkheid bieden om max. 30 foto's up te loaden in één sessie. Jammer genoeg lukte dat gisteren avond niet. Vanmorgen ook niet. Ik kreeg telkens een time out... Dan maar weer één voor één geupload.

              Het betreft dus nu weer dezelfde foto's die geupload zijn naar Pixum en Spector. Als de Fuji's dezelfde kwaliteit zijn als Spector EN de correct bestandsnaam staat opnieuw op de achterkant, dan denk ik dat ik bij Fujiprint blijf. Als je onder de 20 euro blijft, is het verschil met Pixum nu toch wel kleiner geworden, sinds hun prijsdaling.

              Groetjes,
              550D - Canon 15-85 f/3.5-5.6 IS USM - Tamron SP 90 mm F2.8 Di VC USD Macro 1:1 - Tamron SP 70 300 mm f4 5.6 di vc usd
              http://www.photos-by-gianni.be

              Comment


              • #8
                Enkele weken geleden hetzelfde bestand doorgestuurd naar Spector en Kodak. Kodak kwam er naar mijn bescheiden mening beter uit qua kwaliteit. Toegegeven er bestaat een prijsverschil. Ik heb onlangs een 40-tal foto's gezien die bij Elka waren afgeprint. En ik vond die afdrukken toch wel zeer goed. Maar ook hier weer ... de prijs ligt (beduidend) hoger. Iedereen moet voor zichzelf maar afwegen wat zij/hij het belangrijkste vind: de prijs of de kwaliteit. En eigenlijk probeert iedereen de beste verhouding prijs/kwaliteit te bekomen. Waar sommigen zich goed voelen bij het zelf uitprinten kiezen anderen dan weer voor het gemak van een afdrukservice. In feite een discussie die 'eeuwig' kan blijven doorgaan: 'over smaken en kleuren discussieërt men niet'. Amai zoiets (vooral het laatste) durven schrijven op een fotografieforum en dan nog over de service en de kwaliteit van afdrukken.
                eldee doet het met D90 en Nikkor 18-200/3,5-5,6 AF-S DX VR en 24-70/2,8 AF-S G ED

                eLDee's webstek

                Comment


                • #9
                  Ik heb tot nu toe al foto's laten afdrukken bij Rainbowcolor, Kodak en Pixum. Ik vind die van Kodak beter dan Pixum.
                  Cypho
                  Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

                  Comment

                  Working...
                  X