Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 17-55 / 16-85

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 17-55 / 16-85

    In het voorjaar heb ik de kans gehad om enkele dagen de 17-55 te gebruiken op een Fuji S5. Ik ken de raves en de kniebuigingen die rond deze lens worden gemaakt, maar niettemin was ik niet echt te spreken over deze lens. In het kort: hij is niet slecht, maar voor de prijs die de lens kost had ik zeker meer (veel meer) verwacht. 't Zit hem vooral in (het ontbreken van) scherpte, want de rest (CA, vertekening, vignettering) zit wel goed...

    Een vriend van me vertelde me dat ik waarschijnlijk een slecht exemplaar zal gehad hebben, en bood aan om eens een testje te draaien (zijne 17-55 tegen mijne SIgma 17-70 op mijne S3pro en zijne S5pro.) Samengevat luidt de analyse van deze test zo: als de Nikkor al een voordeel kwa scherpte had, dan is het nog geen zakdoek groot, en zal het in het veld nooit naar voor komen.) De Sigma, tussen twee haakjes, vind ik, gezien zijn prijs, een heel goede lens, maar ook daar heb ik al beter gezien...

    Of ik ben te veeleisend geworden nadat ik jaren verwend ben door Pentax glas, of er is iets anders aan de hand...

    Nu goed, ik ben op zoek naar een goede standaardzoom ter vervanging van de Sigma en dit weekend kon ik effe de 16-85 gebruiken... Wie schetst mijn verbazing toen ik vaststelde dat de 16-85 de Sigma 17-70 naar huis rijdt (en niet zo een klein beetje) en op alle vlakken (maar vooral scherpte) de betere is van de Sigma. Met andere woorden: de 16-85 doet niet alleen de Sigma, maar ook zijn drie maal meer kostende broer de broek af...

    Goed, nu mijn vraag: is de 17-55 echt zo goed als men steeds wil beweren (en heb ik dus te maken gehad met twee rotte appels), of zijn de och's en ach's die heersen op het internet rond de 17-55 een geval van collectieve waansvoorstelling (geholpen door het feit dat een consument die veel geld kwijt is niet vlug voor hemzelf zal toegeven dat hij eigenlijk bedrogen is.) Voor mij zou het bijna chockerend zijn vast te moeten stellen dat Nikon twee lenzen die ondermaats presteren zomaar door de kwaliteitscontrole laten glippen. De twee lenzen presteerden ongeveer op gelijk niveau, wat me nog meer doet veronderstellen dat er met de lenzen an sich niets fout was...

    Je zult het ondertussen al begrepen hebben: deze topic had niet bestaan als de 17-55 een smak minder had gekost. Ik heb op zich geen probleem met de prijs van een 17-55 (heb zelf een Pentax 31 limited gehad, da's dezelfde prijsklasse), maar dan verwacht ik eieren voor mijn geld, en nog eens, totnogtoe heeft de 17-55 mij zeker nog niet kunnen overtuigen (zeker gezien het feit dat een vijfmaal goedkopere lens geen enkel probleem heeft om te volgen.)

    AUB: ik weet hoe verhit mensen hier kunnen reageren. 't Is niet de bedoeling om hier mensen met mijn topic te chockeren. Ik wil gewoon een antwoord vinden...

    Ik zal eens zien of ik een mogelijkheid zie om zowel de 16-85 als de 17-55 tegenover elkaar te zetten. Wordt zeker nog gevolgd. Echter, zoals de stand van zaken nu is, ziet het ernaar uit dat het de 16-85 zal worden...
    http://www.digifotofreak.nl

  • #2
    Re: Nikkor 17-55 / 16-85

    Jij bent niet tevreden over deze 17-55 en je gaat voor een ander objectief.
    Wat voor nut heeft deze topic dan ? Een welles-nietes spelletje organiseren
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 17-55 / 16-85

      Wat Marc schrijft bevestigt de bevindingen van Photozone.de: daar werd de 16-85 optisch een 4-sterrenlens, de 17-55 slechts een 3.5 sterrenlens.

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 17-55 / 16-85

        ik heb de 17 55 ook. Wat de scherpte en vertekening betreft is dit een zeer goede lens. Vooral de mechanische bouw is goed.
        Maar een heeeeel groot minpunt is de gevoeligheid bij tegelichtopnamen. Het minste dat er een lichtpunt in beeld komt heb je van die vervelende diafragmavlekken. Verder is deze lens niet te gebruiken zonder zonnekap. Het minste dat er schuine lichtinval is heb je ook van die vervelende flare.
        Ik heb meerdere Nikonlenzen en deze hebben daar veel minder last van. Zelfs de 18-200 heeft hier veel minder last van.

        Deze handikap van de 17-55 2,8 maakt dat de lens geheel in mijn waardering gezkt is. Ik had eigenlijk meer verwacht van deze allom geprezen lens, en zeker in deze prijsklasse.

        groetjes

        Luc

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 17-55 / 16-85

          Met de komst van de nieuwe, scherpe kitzooms van Nikon, o.a. deze 16-85mm, heeft de 17-55mm geen groot voordeel meer inzake scherpte.

          De 17-55mm is geschikt voor mensen die écht de f2.8 en professionele bouw nodig hebben. Plus, een paar die alleen het duurste kopen natuurlijk.

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 17-55 / 16-85

            Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
            ik heb de 17 55 ook. Wat de scherpte en vertekening betreft is dit een zeer goede lens. Vooral de mechanische bouw is goed.
            Maar een heeeeel groot minpunt is de gevoeligheid bij tegenlichtopnamen. Het minste dat er een lichtpunt in beeld komt heb je van die vervelende diafragmavlekken. Verder is deze lens niet te gebruiken zonder zonnekap. Het minste dat er schuine lichtinval is heb je ook van die vervelende flare.
            Ik heb meerdere Nikonlenzen en deze hebben daar veel minder last van. Zelfs de 18-200 heeft hier veel minder last van.
            Ik kan dit allemaal beamen. Voor nachtfotografie zal ik eerder neigen naar mijn 18-200mm, vooral vanwege de lensflare bij de 17-55mm.
            Voor mij heeft ze vooral binnen haar nut, voor reportagewerk binnenskamers vooral. Ik heb echter niet zo'n probleem met de scherpte. Die is goed, maar niet zo goed als deze van de 50mm F1,4.
            Overroepen zou ik de lens zeker niet noemen. Ze is misschien iets te duur, maar als je dan ziet wat je in je handen hebt, tegenover bijvoorbeeld de 18-200, dan weet je al gauw dat je een hoop glas betaalt.
            Ik ben een tevreden gebruiker.

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 17-55 / 16-85

              Ik heb ook even getwijfeld om mijn tamron 17-50 f2.8 te vervangen door de nikon 17-55 f2.8 maar het verschil is miniem (in scherpte) kwa bouw kan je ze nier vergelijken maar vind het prijsverschil veeeeel te groot.

              Daarentegen is de nikon 24-70 iets anders. Maar dan verlies je jammer genoeg groothoek.

              Maar denk dat deze toch ooit op mijn d300 komt.
              nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 17-55 / 16-85

                Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                De 17-55mm is geschikt voor mensen die écht de f2.8 en professionele bouw nodig hebben
                Nogal kort door de bocht, vind ik...
                Welke vergelijkbare (Nikkor)lens kan deze vervangen ? (voor cropcamera's, geen FF)
                Met diafragma 4.5-5.6 op grootste branpuntsafstand kan je (ik althans toch, concertfotokes) weinig beginnen
                Anderzijds moet ik toegeven - het is géén toplens (zelfs mijn oude 85mm 1.8 scoort beter)
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 17-55 / 16-85

                  Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                  Nogal kort door de bocht, vind ik...
                  Welke vergelijkbare (Nikkor)lens kan deze vervangen ? (voor cropcamera's, geen FF)
                  Met diafragma 4.5-5.6 op grootste branpuntsafstand kan je (ik althans toch, concertfotokes) weinig beginnen
                  Anderzijds moet ik toegeven - het is géén toplens (zelfs mijn oude 85mm 1.8 scoort beter)
                  Wel, wat zeg ik misschien??

                  Oorspronkelijk geplaatst door caleido
                  De 17-55mm is geschikt voor mensen die écht de f2.8 en professionele bouw nodig hebben
                  Toch duidelijk, denk ik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 17-55 / 16-85

                    Ik had deze reactie min of meer verwacht
                    Wat ik echter bedoel is dat die objectieven al vlug naar 5.6 terugvallen (enkel de 18-70 naar 4.5, toch al ook een beperking)
                    Een objectief met vast diafrgama (mag voor mij zelfs 3.5-4 zijn) heeft dit nadeel niet
                    Nikon heeft enkel de 17-55 2.8 die aan die voorwaarde voldoet
                    Canikon 40D - D200, D300

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 17-55 / 16-85

                      Bovenstaande voor en tegens mischien allemaal terecht, maar op een cropcamera vond ik mijn 17-55 AF-S 2.8 toch een toplens hoor.
                      Ware het niet geweest dat ik naar FF ben overgeschakeld, dan deed ik deze nooit weg, aangehaalde problemen zoals problemen in tegenlicht enz. heb ik eerlijk gezegd weinig van ondervonden, maar het eerste wat ik sinds dertig jaar doe, is eerst kijken vanwaar het licht komt, en zoveel mogelijk invallend licht op je frontlens vermijden, dat geld trouwens voor elk objectief, maar mischien is dit objectief er gevoeliger aan, ik zou het niet durven zeggen, mischien worden zonnekappen en regels in de toekomst overbodig.

                      Voorbeeldfoto's verwijderd, daar TS toch reeds zijn vooroordelen had, en het objectief te duur vind, hij wil hier gewoon het objectief afkraken, terwijl velen hier beter weten, dan beweerd hij ook nog dat mijn foto's teveel zijn opgescherpt, terwijl dat maar heel matig was, en om reden van het verlies wegens de verkleining om hiet te kunnen posten.
                      Plaats ik dan eens een paar voorbeelden, dan vind hij ze TE scherp, wat helemaal niet in zijn opzet past, te scherp en geen CA, dat is nu net het tegendeel van de eerste twee regels waarmee hij het topic heeft gestart, ik trek er in ieder geval mijn conclusie uit tegenover topicstarter.

                      Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                      Jij bent niet tevreden over deze 17-55 en je gaat voor een ander objectief.
                      Wat voor nut heeft deze topic dan ? Een welles-nietes spelletje organiseren
                      Jij had het meteen door JePe.
                      Last edited by Guest42; 11 december 2008, 08:43.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 17-55 / 16-85

                        Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                        Ik had deze reactie min of meer verwacht
                        Wat ik echter bedoel is dat die objectieven al vlug naar 5.6 terugvallen (enkel de 18-70 naar 4.5, toch al ook een beperking)
                        Een objectief met vast diafrgama (mag voor mij zelfs 3.5-4 zijn) heeft dit nadeel niet
                        Nikon heeft enkel de 17-55 2.8 die aan die voorwaarde voldoet
                        Was is je punt dan tov het mijne? Ik zeg dat als mensen per se f2.8 nodig hebben, dan moeten ze de 17-55mm maar kopen. Of primes.

                        Niet iedereen fotografeert constant op f1.4 of f2.8. Jij hebt die wel nodig, dus ga voor de f2.8.

                        Als die f2.8 geen vereiste is, dan zie ik - met de beeldkwaliteit van de laatste zooms - niet in waarom je zo'n gigantisch lens moet meezeulen, die helemaal niet vrij is van distortie en CA.

                        Doorsnee fotograaf neemt toch meestal foto's ergens rond f5.6 & f8 voor optimale scherptediepte en dan verzadigt de beeldkwaliteit onder de lenzen. En verbetert ook die van de 17-55mm f2.8. Terwijl de 18-70, 18-135 en zeker deze 16-85 minder last heeft van extremen op open diafragma. De 17-55mm is minder scherp op f2.8. Het is geen 24-70 of 14-24mm.

                        En iets als de Tamron 18-55mm f2.8 verandert de zaak nog meer ten nadele van de 17-55mm.

                        Pas op, ik ben niet tégen de 17-55mm, maar als je je checklist overloopt, is de balans toch niet overtuigend positief voor de 17-55mm IMO

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor 17-55 / 16-85

                          Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
                          Ik heb ook even getwijfeld om mijn tamron 17-50 f2.8 te vervangen door de nikon 17-55 f2.8 .
                          Ik heb deze knoop doorgehakt en nog geen moment spijt van gehad. Ik breek zeker de Tamron niet af hoor. Kwa scherpte komen ze bij elkaar in de beurt maar éénmaal je de Nikon 17-55 hebt gebruikt keer je niet meer terug.

                          Voordelen volgens mij :
                          - bouw ( absoluut niet te vergelijken )
                          - snelheid ( supersnelle focus tov de Tamron )
                          - gewicht ( hou van wat meer gewicht )
                          - meer weerbestendig
                          - tweedehands waarde

                          Nadelen
                          - DUUR

                          Ik denk dat het nadeel (duur) bij de meeste mensen de grootste rol speelt. Indien je voor éénzelfde prijs zou moeten kiezen tussen de Nikon of de Tamron iedereen de Nikon meeneemt.

                          Dijk van een lens !

                          Mvg,

                          Den Door.
                          My site : http://www.photografie.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor 17-55 / 16-85

                            Ik dacht dat dit topic ging over Nikkor 16-85 vs Nikkor 17-55?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor 17-55 / 16-85

                              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                              Ik dacht dat dit topic ging over Nikkor 16-85 vs Nikkor 17-55?
                              Wel, voordelen van 17-55mm tov 16-85mm zijn in mijn ogen:

                              + f2.8
                              + robuustheid
                              + snelle AF-S (16-85mm ook, dus klein verschil)


                              Voordelen van 16-85mm:

                              + veel lagere kostprijs
                              + 1 & 30mm extra
                              + 95% zelfde beeldkwaliteit
                              + VR
                              + lichtgewicht en toch redelijk gebouwd
                              + discreter

                              Comment

                              Working...
                              X