Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro 150 of 180mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro 150 of 180mm

    Ik heb de 105 Sigma, doe deze weg, en zou meer afstand willen.
    Is er soms iemand die kan vertellen welke ik dan best neem, de 150 of 180 mm van Sigma, is het verschil om afstand te houden echt belangrijk tussen beide lenzen.
    De Canon neem ik niet want die is te duur in vergelijking met de Sigma.
    Met dank.
    Klein kodakske

  • #2
    Re: Macro 150 of 180mm

    Je profiel zegt me dat je hier al twee jaar geregistreerd bent. Je bent dus geen "groentje" op BD. Dan vraag ik mij af of je soms op Mars gewoond hebt of zo . Die discussie is hier al een miljoen keer gevoerd denk ik in de afgelopen 2 jaar. Toch zeker al duizend keer de laatste maanden.

    Jajajaja, ik weet het, ik drijf een beetje over .


    Oh ja, de 180, zonder enige twijfel (en ja, ik heb ervaring met beiden).

    Comment


    • #3
      Re: Macro 150 of 180mm

      Oorspronkelijk geplaatst door vroy Bekijk bericht
      Ik heb de 105 Sigma, doe deze weg, en zou meer afstand willen.
      Is er soms iemand die kan vertellen welke ik dan best neem, de 150 of 180 mm van Sigma, is het verschil om afstand te houden echt belangrijk tussen beide lenzen.
      De Canon neem ik niet want die is te duur in vergelijking met de Sigma.
      Met dank.
      Als je meer afstand wilt, één oplossing: de 180 mm.

      Kortste instelafstand bij de 150mm is 38cm, tegenover 46 cm bij de 180mm (via Sigma website)

      Is 180 nog niet voldoende, dan kan je hem nog uitrusten met een extra teleconvertor.

      Comment


      • #4
        Re: Macro 150 of 180mm

        Dank je wel, en nee hoor ben hier geen groentje maar als ik alle posts overloop dan weet ik het ook niet meer,( zal dat ietsje blond zijn denk ik ;-)
        Alle gekheid op een stokje, ik heb me eigenlijk een beetje miskocht aan die 105,en wil nu wel de goede keuze maken. De 180mm kost nu 699 , niet overdreven, maar zou wel voor die prijs een goed exemplaar willen.
        Daarom koop ik ook niet meer op het net, wil kopen in een winkel, waar ik de handel kan testen, maar die zijn dun gezaaid tegenwoordig aan de kust.
        Klein kodakske

        Comment


        • #5
          Re: Macro 150 of 180mm

          Oorspronkelijk geplaatst door Bke Bekijk bericht
          Als je meer afstand wilt, één oplossing: de 180 mm.

          Kortste instelafstand bij de 150mm is 38cm, tegenover 46 cm bij de 180mm
          Is niet helemaal zoals het lijkt, want de 180 is ook langer dan de 150, en de kortste instelafstand wordt gemeten vanaf de sensor van je camera tot je object. Het verschil in minimumafstand tussen lens en object is in de praktijk dus kleiner dan 38 tov 46 cm, zoals vaak wordt aangehaald.
          Mvg, Fre

          Comment


          • #6
            Re: Macro 150 of 180mm

            en waarom heb je je aan die 105 miskocht ?

            Als je wilt testen dan zou ik een 2°hands kopen. Die kan je bijna altijd uitvoerig testen. In een winkel testen is toch ook maar zus en zo.
            --
            Play Drakensang - a free online mmorpg

            Comment


            • #7
              Re: Macro 150 of 180mm

              Oorspronkelijk geplaatst door fre310 Bekijk bericht
              Is niet helemaal zoals het lijkt, want de 180 is ook langer dan de 150, en de kortste instelafstand wordt gemeten vanaf de sensor van je camera tot je object. Het verschil in minimumafstand tussen lens en object is in de praktijk dus kleiner dan 38 tov 46 cm, zoals vaak wordt aangehaald.
              Kleiner?? Juist groter, want meestal werk je niet op 1:1 maar verder af en dan is het verschil tussen de 2 lenzen meer uitgesproken. Maar dat heb ik al honderd keer gezegd hier.

              Comment


              • #8
                Re: Macro 150 of 180mm

                Dank jullie wel voor de antwoorden
                Als ik de foto's zie van enkele vaste waarden hier, waaronder jullie, dan vraag ik mij toch af of ik een blondje ben ofwel dat het aan mijn lens ligt
                Mijn nieuwe Sigma 105 mm maakt bijlange niet de macro foto's die hier te kust en te keur zie voorbijmarcheren.
                Ik neem de foto's met statief, en draad afstandbediening, en geen enkele kan tippen aan de zo ''uit het handje genomen foto's ''die ik mag zien hier.
                Zoals bv. vliegen waarvan je de haartjes op de poten en het lijf ziet.( Iik moet daarvoor al een flinke hond fotograferen. ;-)
                Daarom ook wil ik meer afstand, omdat ik denk dat je dan meer controle hebt.
                Ik had mijn lens van KB, en daar dit ver weg is voor mij wil , ik de nieuwe aankoop voordien liefst even testen.
                Klein kodakske

                Comment


                • #9
                  Re: Macro 150 of 180mm

                  Oorspronkelijk geplaatst door vroy Bekijk bericht
                  Ik had mijn lens van KB, en daar dit ver weg is voor mij wil , ik de nieuwe aankoop voordien liefst even testen.
                  Je profiel grappig invullen helpt natuurlijk niet echt om hulpvaardige BDers te vinden hé .

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro 150 of 180mm

                    Oorspronkelijk geplaatst door vroy Bekijk bericht
                    Ik neem de foto's met statief, en draad afstandbediening, en geen enkele kan tippen aan de zo ''uit het handje genomen foto's ''die ik mag zien hier.
                    Zoals bv. vliegen waarvan je de haartjes op de poten en het lijf ziet.( Iik moet daarvoor al een flinke hond fotograferen. ;-)
                    .
                    als dat niet lukt met je 105 mm zal dat ook niet met 150 of 180 mm lukken.
                    Hoe groter je afstand , hoe meer elke trilling zich nog zal vergroten.
                    Als je echt de haartjes op een poot wil zien , heb je een grotere vergroting nodig dan 1:1

                    ik heb al deze genomen met 105 mm. Met elke lens moet je leren werken.
                    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                    IMac/IPad/Mac Air 
                    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro 150 of 180mm

                      Oorspronkelijk geplaatst door vroy Bekijk bericht
                      Dank jullie wel voor de antwoorden
                      Als ik de foto's zie van enkele vaste waarden hier, waaronder jullie, dan vraag ik mij toch af of ik een blondje ben ofwel dat het aan mijn lens ligt
                      Mijn nieuwe Sigma 105 mm maakt bijlange niet de macro foto's die hier te kust en te keur zie voorbijmarcheren.
                      Ik neem de foto's met statief, en draad afstandbediening, en geen enkele kan tippen aan de zo ''uit het handje genomen foto's ''die ik mag zien hier.
                      Zoals bv. vliegen waarvan je de haartjes op de poten en het lijf ziet.( Iik moet daarvoor al een flinke hond fotograferen. ;-)
                      Daarom ook wil ik meer afstand, omdat ik denk dat je dan meer controle hebt.
                      Ik had mijn lens van KB, en daar dit ver weg is voor mij wil , ik de nieuwe aankoop voordien liefst even testen.
                      als dat de rede is dat je van die 105 vanaf wil, dan zou ik eens 2 keer goed nadenken. Als het met die 105 niet lukt, gaat het met een 180 ook niet lukken. (Of die 105 moest echt prut zijn)
                      --
                      Play Drakensang - a free online mmorpg

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro 150 of 180mm

                        Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
                        als dat de rede is dat je van die 105 vanaf wil, dan zou ik eens 2 keer goed nadenken. Als het met die 105 niet lukt, gaat het met een 180 ook niet lukken. (Of die 105 moest echt prut zijn)
                        Dit lijkt mij ook. Of jouw exemplaar van de 105mm presteert zwaar ondermaats... Maar ik denk vooralsnog toch dat het user error is....

                        Als ik jou was zou ik eerst eens oefenen op een klein levenloos of dood onderwerp om te zien of je die wel scherp kunt krijgen met je lens (om mijn part een dooie vlieg ). Als dit wel lukt weet je dat het om user error gaat. Lukt dit ook niet, dan zou ik aan het objectief gaan twijfelen...
                        www.indetailfotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro 150 of 180mm

                          Ik heb even de allerbeste opgezocht, en die is volgens mij prul tegenover wat ik hier gewoon ben te zien.
                          En verder , denk ik, kan ik wel al een foto maken, want ben al jaren bezig, zei; het met analoog, dia's.
                          Verder heb ik bv. de Canon 70-200mm die wel mooie foto's oplevert.

                          Hier een voorbeeld, wat niet kan wedijveren met bv: Zoals van Perrush
                          04-021_citroen-feeding_web.jpg
                          Of ook van Hans van Rafelghem
                          D60_050612_zondag_171638_4180.jpg





                          Sorry, heb eerst nog een verklein progje, EasyResize moeten dowen, om de foto hier te plaatsen
                          Klein kodakske

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro 150 of 180mm

                            één foto zonder exif zegt niet alles over je lens.
                            Er lijkt me althans voldoende scherpte te liggen op die groene blaadjes
                            en een blad direct in de achtgrond is nooit goed voor een goeie bokeh en bovendien komt het licht niet vanuit de kant van het insect (links ipv rechts)
                            ik zou zeggen wachten tot het terug lente is en veel macro's nemen desnoods eens meegaan of testen met iemand
                            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                            IMac/IPad/Mac Air 
                            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro 150 of 180mm

                              Zie nu ook dat de exif niet is bewaard.
                              En net daarom had ik die resize geladen, want als je verkleint met PS voor web, dan is de exif ook weg.

                              En ja, dat zou nog een goed idee kunnen zijn, samen met iemand anders even testen, zeker een goed idee.
                              Last edited by vroy; 9 december 2008, 20:57.
                              Klein kodakske

                              Comment

                              Working...
                              X