Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vervangen kitlens of tele bijkopen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vervangen kitlens of tele bijkopen

    Hallo,


    Wat zouden jullie doen met een eerder beperkt budget :

    Heb momenteel D50 met de kitlens :


    - enkel 70-300 VR bijkopen (kleine 400 €)
    - nikkor 18-70 bijkopen (tweedehands voor 150 €) + 70-300 VR (150€ + 400 € + kitlens verkopen => +/- 475 €)
    - enkel kitlens vervangen door tamron 17-50 f2.8 dus lichtsterker (329 €)
    - nikkor 16-85 VR kopen iets meer bereik dan kitlens en VR (425€)

    of een SB400 flitser + 70-300 VR en kitlens houden ? (+/- 460€)


    Heb behoefte aan een redelijk bereik maar vind vooral ook portretten met mooie vage achtergrond zeer mooi.

    moeilijk dilemma ; kan iemand me wat advies geven ?
    Nikon D50 + Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED + Nikkor 70-210mm f/4 AF

  • #2
    Re: vervangen kitlens of tele bijkopen

    Hangt er echt van af wat er het belangrijkst is het bereik of eerder lichtsterk en een kleinere dof.
    Ofwel doorsparen en beide lichtsterk kopen
    Anders zal het kiezen worden waar je nu het meest aan gaat hebben

    Comment


    • #3
      Re: vervangen kitlens of tele bijkopen

      Je kan ook de 50mm F1,8 (er staan er ettelijke te koop bij aangeboden voor minder dan €100), die je een mooie wazige achtergrond gaat opleveren, en de 70-300 VR kopen.

      Comment


      • #4
        Re: vervangen kitlens of tele bijkopen

        Bedankt voor het advies !


        Kzal alles nog eens goed moeten overwegen

        soms is het beter toch het bereik te hebben (kitlens + tele dan)

        en met een lichtsterke prime

        eventueel de tamron ; heb hier al veel mooie foto's mee gezien
        Nikon D50 + Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED + Nikkor 70-210mm f/4 AF

        Comment


        • #5
          Re: vervangen kitlens of tele bijkopen

          Nog iemand advies/ervaringen met één van deze lenzen en/of combinaties ??

          Groeten
          Nikon D50 + Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED + Nikkor 70-210mm f/4 AF

          Comment


          • #6
            Re: vervangen kitlens of tele bijkopen

            Beperking van de D50 (en veel andere DSLR's) is de lichtgevoeligheid. Als dat het probleem is, dan moet je kiezen voor lichtsterke objectieven (2.8 zooms of nog lichtsterkere primes).
            Enkel die kitlens betekent ook dat je geen telebereik hebt. Dat vang je dan weer op door een telezoom aan te kopen.
            Dat zijn twee verschillende sporen.

            Een alternatief is op zoek gaan naar goede tweedehandse objectieven. Indien beeldstabilisatie geen must is, kun je misschien wat aanvangen met een Tamron of Sigma zoom. Of die goed genoeg zijn, kun je enkel zelf bepalen. Ik heb zelf een Tamron 70-300/4 - 5.6; voor mij doet die wat ik ervan verwacht én je vindt dit objectief voor weinig geld (pakweg € 80). Vul die aan met een lichtsterke vervanger voor je kitlens - ikzelf kocht onlangs de Sigma 18-50/2.8 - en je bereik is in alle richtingen uitgebreid binnen je budget.

            Mijn ervaringen met de Tamron : is luidruchtig en de AF is niet echt snel te noemen, maar ik kan niet vergelijken met een andere telezoom. Qua beeldkwaliteit idem : nog niet vergeleken, maar voor mij voldoende. Voordelen : relatief compact en licht, dus makkelijk om mee te nemen.
            De Sigma heb ik net van vorige week en de opnames moet ik nog evalueren. Aangezien die gemaakt zijn in een sportzaal onder absoluut moeilijke omstandigheden, valt daarover door mij weinig te zeggen. Vervelend vind ik wel dat de zoomring net omgekeerd werkt, maar dat went snel. Voordeel is evident : lichtsterkte. Daarnaast is de AF snel én maakt de motor zeer weinig lawaai, zeker vergeleken met de Tamron telezoom. De Sigma voelt ook erg degelijk aan. Nadeel t.o.v. de kitlens is dan weer het merkbare meergewicht.

            Voor echt moeilijke omstandigheden heb ik nog een Nikkor 50 mm 1.4 liggen : héél lichtsterk, leuk om te spelen met DOF, lekker licht maar uiteraard met vaste brandpuntsafstand en dat is soms een ernstige beperking. Vorig weekend in de sporthal was die bijvoorbeeld amper bruikbaar, omdat ik niet de mogelijkheid had om tussen de velden voor- en achteruit te bewegen.

            Kwestie van waar je interesse ligt, zou ik zeggen.

            Comment

            Working...
            X