Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wild life photographer 2008

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wild life photographer 2008

    Afgelopen week bezocht ik de expositie van de Wild life photograper 2008 in het Natural History Museum in Londen. Ik heb genoten. Geweldige foto's. Wat mij opviel is dat veel foto's zijn gemaakt met " niet professionele apparatuur ". .
    Zeker waren er foto's waar de fotograaf maanden mee bezig is geweest om juist die foto te maken.
    Veel foto's waren echter "snapshots" gemaakt met goedkope objectieven of zelfs met compact camera's.

    Wij lopen ons hier, en ook op andere fotoforums, ontzettend druk te maken over de kwaliteit van camera's en objectieven. Bij de beoordeling van foto's komen we vaak niet verder dan "goed of niet goed". Waar het om gaat:: Wat doet deze foto met mij, komt weinig, bijna nooit aan de orde bij de beoordelingen. Dat vind ik jammer omdat ik denk dat het daar om gaat.
    Techniek is een middel, emotie het doel. Kunnen wij het niet vaker hebben over het doel ?
    groet, Rik

  • #2
    Re: Wild life photographer 2008

    Ik denk dat je hier een onderscheid moet maken tussen de verschillende takken in de fotografie, om maar 2 voorbeelden aan te halen:
    1. Studiofotografie:
    Hierbij heb je (in de meeste gevallen) alles onder controle, belichting, achtergrond, visagie (indien model),...
    Dan kan je nog een mooie compo hebben, als je dan bv onscherpte ergens in de foto hebt waar het niet de bedoeling is, dan vind ik het gewoon een gemiste kans, ofwel door onkunde (zoals ik) ofwel door slordigheid.

    2. Wild life fotografie:
    Hierbij heb je zo goed als niets onder controle.
    Dikwijls gaat het nog om dieren die sowieso al moeilijk en/of zelden gezien kunnen worden, als je dan al het geluk hebt dat zo'n dier net op het momment dat jij op de plek aanwezig bent iets speciaals doet (achter prooi aan jagen bv.) dat vind ik dat zoiets gerust een unieke kans genoemd kan worden. Als je op zo'n momment (zeker in geval van een snapshot) er in slaagt om de instellingen van je camera goed te zetten, het tafereel in beeld te brengen, en die ene goede foto te maken, dan zeg ik "chapeau"
    Als het resultaat dan bv. een foto van een leeuw is die net zijn tanden in zijn prooi gaat zetten, en er is een beetje onscherpte ergens in de rand van de foto, dan zal mij dat waarschijnlijk niet eens opvallen, laat staan dat ik erover ga klagen

    Dus:
    Ik geef je gedeeltelijk gelijk, maar enkel in sommige takken van de fotografie.
    Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
    Foto-Alex

    Comment

    Working...
    X