Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Standaardlens 50 als aanvulling bij D90+18-105-kit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Standaardlens 50 als aanvulling bij D90+18-105-kit

    Ik heb me pas een Nikon D90 met 18-105 VR aangeschaft, na vele uren lezen en vergelijken, onder andere (en niet in het minst) ook op dit forum... Mijn eerste 'echte' camera, op wat analoge en digitale compactjes na. Een ware revolutie, zo op het eerste zicht, want morgen heb ik eindelijk de nodige tijd om een en ander eens uit te proberen...
    (De filmfunctie interesseert me niet, de veel geringere ruis en mooie licht/donker-effecten, eventueel en zeker ook via RAW, dan weer wel.)

    Al veel langer willen doen. Al vele maanden. De beperkingen van zo'n klein ding als de Sony T9 werden meer en meer storend, door veel mooiere foto's te willen maken, hier en op reis, hoe handig dat kleine ding zeker ook kan zijn...
    Nu is het zover. Ik hoef niet langer met mijn creatief ei te blijven zitten...

    Na de eerste lectuur toch een paar vraagjes, over lenzen.

    Ik heb dus zo'n nieuwe kit met de 18-105 VR gekocht.
    De voor- en nadelen zijn me inmiddels duidelijk. (Ik heb onthouden dat het qua prijs-kwaliteit best meevalt, desondanks, zeker als eerste lens, om niet meteen veel geld te moeten investeren en om naderhand toch iets over te houden dat je kan meenemen waar de rest niet altijd kan, zowat als nu mijn compactje.)

    1)
    Het is me niet helemaal duidelijk waar Nikkor DX voor staat, behalve dat het om het formaat gaat. In welke mate moet ik me anders gezegd beperken tot DX-lenzen om alle (automatische) mogelijkheden van de D90 te kunnen gebruiken? Of voldoen alle Nikkor-lenzen? Of is dat louter commercieel en moet ik daar dus niet naar kijken en gewoon steeds de beste lens nemen, prijs/kwaliteit dan, ongeacht het merk?

    2)
    Ik wil eerst en vooral experimenteren met die lens, vooraleer tele- of mikro- enz. te kopen.
    Toch denk ik om er nu meteen ook een 50mm-standaardlens bij te kopen, om:
    - in een verduisterde ruimte met weinig kunstlicht toch goed te kunnen fotograferen.
    - van die haarscherpe objectfoto's mét bokah te kunnen maken.

    Nu is er een nieuwe Nikkor 50 met AF-S (op komst of anders net) op de markt gebracht.

    Klopt mijn redenering, of is zo'n lens dan misschien wel lichtsterk genoeg, maar niet meer vanop de nodige afstand? Of is de D90 ook met de 18-105 en een tamelijk hoge ISO-waarde stek genoeg om bijvoorbeeld iemand op een podium te fotograferen?

    Volstaat 1,8 of ga ik me dat te gauw beklagen en zou ik dus beter meteen een 1,4 kopen?

    (Mogelijk schrijf ik hier nog tegenstrijdige of foute dingen, maar het is dan ook allemaal zo nieuw...)

    Alvast bedankt voor jullie hulp!
    Last edited by Klingsor; 1 december 2008, 08:12.

  • #2
    Re: Standaardlens 50 als aanvulling bij D90+18-105-kit

    Hoi, allereerst proficiat met de camera , je zal er veel plezier mee hebben .
    DX staat bij Nikon voor cropcamera's, FX voor fullframe.
    Je moet dus de brandpuntafstand van de lens maal 1.6 doen (of was het nu1.5)
    Je kan er eigenlijk alle lenzen op zetten , in tegenstelling tot de D40/60 die enkel af-s lenzen kunnen gebruiken als ze AF willen.

    Je kan i.m.o. beter even wachten vooraleer je andere lenzen koopt en een tijdje oefenen, je komt te weten welke je voorkeuren zijn en dan je nog upgraden.
    Ik heb ook direct een 50mm 1.8 gekocht en vond dit persoonlijk niet zo handig, beeldkwaliteit te over maar in donkere kamers nog steeds niet genoeg... dus heb ik een SB 800 bijgekocht, die gebruik ik nu in combinatie met een lichtsterke ( f2.8) zoomlens.
    De 50mm heb ik terug verkocht omdat ik de (lichtsterke) zoom handiger vind t.o.v. de vaste lenzen
    Je 18/105 zal met de tijd waarschijnlijk een reislens worden , ik heb een 18/200 en die is schitterend bij een citytrip oid maar als ik "serieus" bezig ben heb ik lichtsterke zooms.
    Die 50 mm gaat trouwens dikwijls te kort komen voor optredens , 50/150f2.8 of 80/200 f2.8 gaat daar beter voor zijn denk ik
    D800 en een goed glasservies

    Comment


    • #3
      Re: Standaardlens 50 als aanvulling bij D90+18-105-kit

      Als je de camera en lens nog zo kort hebt kun je beter eerst kijken of 50mm iets voor je is. Zet gewoon je zoomlens op 50mm en probeer de foto's te maken die je in gedachten hebt.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Standaardlens 50 als aanvulling bij D90+18-105-kit

        Oorspronkelijk geplaatst door Klingsor Bekijk bericht
        Of is de D90 ook met de 18-105 en een tamelijk hoge ISO-waarde stek genoeg om bijvoorbeeld iemand op een podium te fotograferen?
        Hangt meer van de verlichting af als van de camera....
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment

        Working...
        X