Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Sony lens voor portret-fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke Sony lens voor portret-fotografie

    Ik ben sinds een tiental maanden de bezitter van een Sony Alpha 700 met Sony 16-105mm F 3.5-5.6 DT lens. Nu zou ik me een degelijke lens willen bijkopen voor portret-fotografie, zoals huwelijken enz. ...
    Ik had gedacht aan de Sony 35mm F 1.4 G of de Sony 24-70mm F 2.8 Carl Zeiss.
    Wat denken jullie? Andere suggesties?

  • #2
    Re: Welke Sony lens voor portret-fotografie

    De twee die je aanhaalt, zijn prima lenzen, maar met de 35mm ga je je onderwerp toch behoorlijk dicht op de huid moeten zitten als je vooral een gezicht in beeld wil.

    Ik zou het bij die CZ24-70 houden, of een CZ 85/1.4 als je liever met een prime werkt.
    En wat 85mm betreft, zou je ook op de tweedehandsmarkt naar de Minolta 85/1.4 G kunnen kijken.
    Meer info vind je hier: CZ en Minolta 85mm review. Van die Minolta 85mm ben ik in elk geval heel tevreden en voor portret gebruik ik deze meer dan de 35mm.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Welke Sony lens voor portret-fotografie

      Die Minolta 85 f/1.4 G is, zoals K-2 zegt inderdaad een heel mooie portretlens.

      Zelf heb ik ook altijd een Sony 50 f/1.4 bij. Een klein compact lensje dat eveneens prima werkt als portretlens.
      Om "headshots" te nemen vindt ik ze persoonlijk wel ietsje minder omdat je de persoon daarvoor toch al redelijk dicht moet benaderen.
      Een goedkoper alternatief, maar ietsje minder lichtsterk is een tweedehands Minolta 50 F/1.7.
      Deze zijn op de tweedehandsmarkt redelijk gemakkelijk te vinden voor een prijs die draait rond de 100 Euro.

      Denk misschien ook eens aan een Tamron 90 f/2.8 macro.
      Voor iets van een 325 Euro (nieuwprijs) heb je dan niet alleen een heel degelijke portretlens maar tegelijkertijd ook een superscherpe macro-lens in handen.

      Comment


      • #4
        Re: Welke Sony lens voor portret-fotografie

        Heb de 50mm 1.4 ook van dit weekend en bij de eerste tests leek mij dit wel een geschikt lensje voor portret fotografie.
        Sony A300 :.: Sony 18-70 f3.5-5.6 :.: Minolta 35-70 f4 :.: Minolta 28-135 f4-4.5 :.: Sony HVL-F42AM

        Comment


        • #5
          Re: Welke Sony lens voor portret-fotografie

          Hoi,
          Sinds 2006 werk ik vooral met de Carl Zeiss 16-80T*, eerst op de Alpha 100 en nu sinds een jaar op de Alpha 700.
          Voor mij doet hij de job perfect hoor. De nieuwe CZ die je vermeld is ongetwijfeld niet te
          onderschatten maar wel van een andere prijsklasse.Je praat ook over een 35mm 1.4, hele leuke lenzen . Ik heb de 50mm 1.4 van sony en dat is een zeer creatieve lens .
          **Website** 'you can't depend on your eyes if your imagination is out of focus'

          Comment


          • #6
            Re: Welke Sony lens voor portret-fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door D-lete Bekijk bericht
            Die Minolta 85 f/1.4 G is, zoals K-2 zegt inderdaad een heel mooie portretlens.

            Dat kan ik alleen maar bevestigen.
            Ik heb zelf de Minolta 85/1.4 (niet G), en portretten gemaakt met die lens springen er gewoon uit qua scherpte en kleur.
            Als je er eentje tweedehands vindt (G of niet G): niet twijfelen.


            Paul
            BD0776BE - Rari Minoltas in gurgite vasto

            Comment


            • #7
              Re: Welke Sony lens voor portret-fotografie

              Alvast bedankt voor de info.
              Kunnen jullie mij soms enkele goede tweedehandssites aanraden?

              Comment


              • #8
                Re: Welke Sony lens voor portret-fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door kdewi Bekijk bericht
                Alvast bedankt voor de info.
                Kunnen jullie mij soms enkele goede tweedehandssites aanraden?

                Kijk eens hier

                .
                α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                Flickr____No place to be

                Comment


                • #9
                  Re: Welke Sony lens voor portret-fotografie

                  ik heb nu een tijdje de CZ 24-70mm en ik ben er heel tevreden over. Kheb lang getwijfeld om de 16-80mm te kopen, maar de reviews waren echt wel een stuk beter voor de 24-70. bovendien heb ik nu een aansluitende rij (24-70 en 70-200)

                  De prijs is niet mals, maar ik zou niet meer wille ruilen voor een prime. de scherpte is goed over het hele bereik, dus betekent dat enkel minder wissels van lenzen!)

                  enkel van het bokeh ben ik niet altijd tevreden. soms zit er een randje aan het bokeh, maar dat kan aan mijn kopie van de lens liggen...

                  aja: de lens is oko echt wel zwaar. Je krijgt er een stevige nek van
                  www.bertvertommen.be

                  Comment

                  Working...
                  X