Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectieven analoog / digitaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Objectieven analoog / digitaal

    Ik heb reeds jaaaaaaren een analoog toestel Canon AE1 Program. Nu heb ik mij laten vertellen dat als ik een digitale reflexcamera van Canon koop, mijn lenzen voor de analoge AE1 hier ook zouden op passen.
    Is dit juist ? Ik heb nog altijd geen digitale reflex gekocht omdat ik steeds dacht dat ik dan nogmaals al die (dure) objectieven diende aan te kopen voor de digitale reflex.
    Passen ze wel op elkaar, dan heb ik genoeg aan een digitale body.
    Kan er mij iemand zekerheid geven ?
    Groetjes
    Eric

  • #2
    Re: Objectieven analoog / digitaal

    Helaas,
    Dit is het grote schandaal van Canon. In de jaren zeventig en tachtig schreef Canon in zijn reclame (ik heb de brochures nog altijd liggen!) dat zijn lensvatting op alle toekomstige Canon-camera's zou worden gebruikt. Maar toen ze eind jaren tachtig met autofocus begonnen, veranderden ze doodleuk hun vatting. Adapters werden maar voor twee of drie lenzen beschikbaar gesteld, voor de rest kon je 't vergeten. Of je moest ze van een ander merk kopen - maar die schijnen niet echt goed te werken (ik heb ze nooit geprobeerd). Zoals duizenden Canonbezitters uit die tijd kun je met je lenzen een privé-fotomuseum beginnen.

    Comment


    • #3
      Re: Objectieven analoog / digitaal

      Zoek op Canon - FD lenzen voor tientallen threads.

      Dpaul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Objectieven analoog / digitaal

        Bij Fotoshop Aalten kunt ge twee soorten adapters krijgen. De één met glas en de ander zonder glas. Zonder glas is scherpstellen op oneindig niet mogelijk. Ook zijn die adapters NIET te gebruiken op de FF camera's. De adapter die Canon vroeger korte tijd gemaakt heeft was enkel ten behoeve van de pers- en beroepssfotografen. Die was niet goedkoop en is bijna nergens meer te vinden. Onlangs stond er één te koop op Ebay.US voor meer dan 1.000 USD!
        Ik geloof dat hij van eigenaar gewisseld heeft voor meer dan 1.500 USD!!!!

        Je kunt altijd eens mailen naar Fotoshop Aalten met de vraag of je met hun adapter nog scherpe foto's bekomt, want men zegt (?!!) dat sommige adapters echt slecht zijn. Maar men zegt zoveel hé.

        Grtz, RF

        PS: Er moet toch ergens een duidelijke reden zijn waarom FD objectieven 2de hands zo goedkoop zijn!
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Objectieven analoog / digitaal

          Nikon daarentegen

          Nee, even serieus, daar gaan de oudere objectieven er wel nog op maar slechts een beperkt aantal bodies bieden dan nog lichtmeting .
          Ik heb me altijd afgevraagd wat daar de reden van was (maar het zal wel met marketing te maken hebben gehad)
          Dit is trouwens de hoofdreden waarom ik me destijds een D1 heb aangeschaft (die ik -ik durf het hier bijna niet zeggen- nog altijd gebruik, oa met mijn Ais objectieven).
          Er is overigens weinig mis met die oude MF lenzen (mijn oudste zijn 30 jaar) met vaste brandpunten als je het mij vraagt.

          PaulM

          Comment


          • #6
            Re: Objectieven analoog / digitaal

            Oorspronkelijk geplaatst door edbzulte Bekijk bericht
            Ik heb reeds jaaaaaaren een analoog toestel Canon AE1 Program. Nu heb ik mij laten vertellen dat als ik een digitale reflexcamera van Canon koop, mijn lenzen voor de analoge AE1 hier ook zouden op passen.
            Is dit juist ?
            Eric
            Klassieker.

            Comment

            Working...
            X