Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke van de twee lenzen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke van de twee lenzen?

    Ik heb twee lenzen op het oog ;
    de Nikkor AF-D 80-200mm F 2.8 77S ( € 949,00) en de
    Nikkor AF-S 70-200mm F 2.8 VR zwart 77S (€ 1599,00)

    Welke kan ik het beste aanschaffen i.v.m. kwaliteit / prijsverhouding?
    Voor beide lenzen heb ik het bedrag er voor over, maar welke is dus gewoon de beste.
    Ik wil deze lens gaan gebruiken op mijn D300

    Graag jullie mening en advies hierin.

    Gr. Jacques

    P.s ,
    Als beide objectieven gelijkwaardig zijn met het lenzensysteem, kan ik dus voor de prijs van de 70-200mm ook de 80-200m en een 105 macro objectief aanschaffen.
    Alleen wil ik zeker weten dat ik geen verkeerde keuze maak waar ik later misschien spijt van krijg.
    Last edited by Jacques1; 30 november 2008, 12:24.
    Nikon en glaswerk

  • #2
    Re: welke van de twee lenzen?

    Als je het bedrag er voor over hebt, neem dan maar die met VR. Daar ga je veel plezier van hebben, zelfs door de dag zoals nu in de winter bv. Paar stops winst is altijd meegenomen.

    Comment


    • #3
      Re: welke van de twee lenzen?

      Als geld geen probleem was, dan zou ik voor de 70-200 gaan.

      - snellere autofocus
      - iets groter bereik
      - stabilisatie
      - je kan er een teleconvertor opzetten


      Ikzelf heb de 80-200. Qua beeldkwaliteit is deze top. De snelheid op een D300 voldoet prima voor mij.

      mvg

      Comment


      • #4
        Re: welke van de twee lenzen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Bke Bekijk bericht
        Ikzelf heb de 80-200. Qua beeldkwaliteit is deze top. De snelheid op een D300 voldoet prima voor mij.
        hier ook de AF-D op de D300 naar volle tevredenheid. Als de focussnelheid geen issue is dan gaat de VR je 650 euri kosten, wat is het je waard? Qua beeldkwaliteit schijnen ze elkaar niet veel te ontlopen.
        Het hangt dus vooral af onder welke omstandigheden je veel fotografeert om te bezien of je VR gaat nodig hebben.
        ---------------- Ik doe niet meer mee

        Comment


        • #5
          Re: welke van de twee lenzen?

          PHP-code:
            Als geld geen probleem wasdan zou ik voor de 70-200 gaan.

          snellere autofocus
          iets groter bereik
          stabilisatie
          je kan er een teleconvertor opzetten 
          is het dan zo dat op de 80-200 GEEN teleconvertor kan ?

          gr, jacques
          Nikon en glaswerk

          Comment


          • #6
            Re: welke van de twee lenzen?

            Toch zeker niet de (recente) teleconvertors van Nikon.

            Ze ondersteunen alleen AF-S autofocus (Er is geen mechanische overbrenging voorzien tussen body en objectief).

            Maar ook als je manuele focus zou willen gebruiken ben je eraan voor de moeite: de 80-200 past gewoon niet op deze teleconvertors (heb zelf de TC-14EII 1.4x van Nikon).


            Heb geen ervaring met andere teleconvertors...

            Comment


            • #7
              Re: welke van de twee lenzen?

              hallo, is die 80/200 een schuifzoom , want in dat geval is de prijs wel wat hoog hé.
              Wat trouwens wel niets aan de kwaliteit afdoet, ik ben van mijn schuivertje héél tevreden, alleen is hij inderdaad soms wat traag.
              Dat van die teleconvertor snap ik niet goed, ik heb een tamron 2X en die werkt op mijn D300 met die lens perfect.

              grtjs Joske
              D800 en een goed glasservies

              Comment


              • #8
                Re: welke van de twee lenzen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Jacques1 Bekijk bericht
                Als beide objectieven gelijkwaardig zijn met het lenzensysteem, kan ik dus voor de prijs van de 70-200mm ook de 80-200m en een 105 macro objectief aanschaffen.
                Alleen wil ik zeker weten dat ik geen verkeerde keuze maak waar ik later misschien spijt van krijg.
                Ik denk niet dat je een verkeerde keuze kunt maken, tenzij je het objectief echt wil gaan gebruiken voor opnamen waar het snel moet gaan (bvb sport).

                De prestaties van de 80-200 hangen af van de kracht/sterkte van de AF motor in je camera. Vroeger gebruikte ik de 80-200 op een D50. Soms kwam ik daar toch wat snelheid tekort (natuurfotografie - snel focusseren op vogels etc). Maar nu op een D300 gaat het focussen stukken sneller. En bij een goed gebruik van de focus limiter kan je de snelheid in sommige gevallen nog een stukje opdrijven.

                Voor mij persoonlijk is de belangrijkste meerwaarde van de 70-200 de VR-functie. Maar of deze echt een meerprijs van +500 euro waard is?

                Maar bon, zoals ik al zei: was budget geen probleem, dan ging ik toch voor de 70-200.


                Jozef68: ik spreek over de draaizoom, de versie die nu nog nieuw te verkrijgen is.

                Comment


                • #9
                  Re: welke van de twee lenzen?

                  Overigens is er ook nog de (laatste) AFS-versie van de 80-200..........
                  [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke van de twee lenzen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
                    Overigens is er ook nog de (laatste) AFS-versie van de 80-200..........
                    Nee dat is de 70-200, de 80-200 is een AF-D versie voor zover ik weet. Of vergis ik me nu?
                    ---------------- Ik doe niet meer mee

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke van de twee lenzen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                      Nee dat is de 70-200, de 80-200 is een AF-D versie voor zover ik weet. Of vergis ik me nu?
                      Uit Hans Braakhuis z'n catalogus:

                      AF-S VR 70-200 f/2,8G ED uit 2003; (opvolger van de 80-200 serie)
                      80-200 4,0 Ais uit 1981;
                      80-200 2,8 ED Ais uit 1982; (opvolger van de 1981 versie)
                      AF 80-200 f/2,8 ED 1 ring uit 1988; (opvolger van de 1982 versie)
                      AF 80-200 f/2,8D ED 1 ring uit 1992; (opvolger van de 1988 versie)
                      AF 80-200 f/2,8D ED 2 ring uit 1997; (opvolger van de 1992 versie)
                      AF-S 80-200 f/2,8D ED IF uit 1999; (kwam naast de 1997 versie)

                      Er is dus wel degelijk een AF-S versie van de 80-200.

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke van de twee lenzen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht

                        Er is dus wel degelijk een AF-S versie van de 80-200.
                        Ik vergis me dus!
                        ---------------- Ik doe niet meer mee

                        Comment

                        Working...
                        X