Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 24mm F2.8 of EF 28mm F1.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 24mm F2.8 of EF 28mm F1.8

    Hallo,

    Ben nieuw hier, maar heb al heel veel gelezen. Ik heb ook al gezocht in het forum op beide lenzen en ze komen hier en daar terug, maar nooit tegenover elkaar. Ik ben namelijk van plan om een van beide te kopen voor op mijn 350D in plaats van mijn 17-40 L F4 (die ik overigens verkoop, zie koopjeshoek). Die vind ik te zwaar en ik werk toch liever met primes.

    Ze kosten evenveel. 24mm is breder, maar ben niet echt op zoek naar een groothoek. De beeld kwaliteit zou wel beter zijn. De 28mm heeft daarentegen een F1.8, en aangezien ik ze wellicht meer binnen dan buiten ga gebruiken, is die 1.8 echt wel een meerwaarde.

    Ik denk dus dat ik de 28mm ga kopen, zoek eigenlijk gewoon nog wat bevestiging, denk ik.

    Bedankt.

  • #2
    Re: Canon EF 24mm F2.8 of EF 28mm F1.8

    als je niet op zoek bent naar een groothoek, waarom dan geen 35mm?
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 24mm F2.8 of EF 28mm F1.8

      Omdat dat misschien net iets te dicht aanleunt bij mijn 50mm 1.4. rekening houdend met de crop, wil ik toch minstens 28mm - goed wetende dat dat op een 350D geen echte groothoekl is.

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 24mm F2.8 of EF 28mm F1.8

        Oorspronkelijk geplaatst door stefanv Bekijk bericht
        Omdat dat misschien net iets te dicht aanleunt bij mijn 50mm 1.4. rekening houdend met de crop, wil ik toch minstens 28mm - goed wetende dat dat op een 350D geen echte groothoekl is.
        da's een valabel argument

        in dat geval zou ik gaan voor de 28mm ja... minder vervorming dan de 24mm en lichtsterker...
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 24mm F2.8 of EF 28mm F1.8

          Ik heb ze beide gehad en ben uiteindelijk voor de 35mm f/2 gegaan. Bij mij staat hij wel op een 5D.

          Ik vond de 28mm wel beter van bouw. Deze is gelijk aan de bouw van de 50 f/1.4
          How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

          Portfolio Website

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 24mm F2.8 of EF 28mm F1.8

            Bijna 3 X duurder dan de 28mm f/1.8, is de EF 35mm f/1.4 L USM II.
            Volgens Photozone is de 28mm f/1.8 niet zo denderend en soft op de randen.
            De 35mm f/2 heeft dan wel geen USM maar scoort beter dan de 28mm.
            Op een 350D is de 24mm >38,5mm, de 28mm > 45mm, de 35mm > 56mm en de 50mm > 80mm.
            Persoonlijk zou ik de 35mm nemen. Maar alles hangt af van het budget en de eisen die men stelt aan een objectief.

            Grtz, RF
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 24mm F2.8 of EF 28mm F1.8

              Ik heb geen van beiden (gehad), maar wel de 35 f/2. Deze laatste is echt wel scherp maar traag, lawaaierig en plastiekerig. De 28 f/1.8 is veel steviger van bouw, sneller (in dit bereik wellicht minder van belang) en volgens sommigen toch ook wel scherp, hoewel minder consistent naar de randen toe. Maar nogmaals, beiden waren nooit in mijn bezit.

              Mocht ik jou zijn kocht ik me de 28mm omwille van >1 stop lichtwinst t.o.v. de 24 mm.
              Wellicht ook interessant om in overweging te nemen: sigma 30 f/1.4. Echter opletten: testen in de winkel voor aankoop + niet geschikt voor FF (misschien op LT t.v.v. je 350 op termijn).

              gr
              Yannicks
              Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 24mm F2.8 of EF 28mm F1.8

                hm... begin nu te twijfelen tussen de 28mm en de 35mm... Misschien moet ik ze allebei eens testen.

                Bedankt voor alle reacties in elk geval!

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 24mm F2.8 of EF 28mm F1.8

                  Als je dan toch gaat testen...


                  De 24mm vond ik een fijn licht en compact lensje met een goede scherpte. De 35mm eveneens prima.
                  Mocht je een 2e handse Sigma 30mm tegenkomen van iemand die FF gaat, dan die ook zeker mee testen.
                  De 24 en 35 doen 2e hands rond de 200 euro, de Sigma 30mm rond de 250-275.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 24mm F2.8 of EF 28mm F1.8

                    Wat me nog tegenhoudt bij de 35mm is de naar verluidt luide en trage focus en de bouw. Hij mag dan goedkoop zijn, hij moet toch wel even meegaan.

                    De 28mm ben ik wat bezorgd over de beeldkwaliteit. Schijnt heel zacht te focussen en last te hebben van CA. Nu, voor wat ik hem wil gebruiken is die CA verwaarloosbaar. Als de beeldkwaliteit gelijk was aan de 24 en de 35, was het al lang opgelost.
                    Last edited by stefanv; 29 november 2008, 11:39.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 24mm F2.8 of EF 28mm F1.8

                      De bouw van de 35 f/2 is wel ok hoor.
                      Hij is hetzelfde gebouwd als de 50 f/1.8 mark 1.
                      Hij maakt inderdaad een beetje een zoemerig geluid bij het focussen.
                      Maar hij is wel scherp vanaf f/2. De 28mm wordt pas deftig scherp vanaf f/2,8 vond ik persoonlijk.
                      Van waar ben je ergens? Als je in de buurt van Hasselt bent, kan je de 35mm wel eens komen bekijken en testen.
                      How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

                      Portfolio Website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 24mm F2.8 of EF 28mm F1.8

                        Ik ben van bij Gent, dus dat is wat ver. Toch bedankt voor her aanbod. Ik zou deze namiddag eens passeren bij Arts & Crafts. Misschien kan ik daar eens testen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 24mm F2.8 of EF 28mm F1.8

                          Mocht je een 2e handse Sigma 30mm tegenkomen van iemand die FF gaat, dan die ook zeker mee testen
                          Mijn eerste Sigma, opmerkelijke lens bij weinig licht, maar voor landschappen heb je iets anders nodig

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF 24mm F2.8 of EF 28mm F1.8

                            Oorspronkelijk geplaatst door stefanv Bekijk bericht
                            Ik ben van bij Gent, dus dat is wat ver. Toch bedankt voor her aanbod. Ik zou deze namiddag eens passeren bij Arts & Crafts. Misschien kan ik daar eens testen.
                            Houd ons op de hoogte van je bevindingen bij art&craft.

                            gr
                            Yannicks
                            Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF 24mm F2.8 of EF 28mm F1.8

                              De zoektoch naar een Prima met een kleinere brandpunt afstand dan mijn 50mm (ik vond het gewoon iets te ver) ben ik uitgekomen op de 35mm F2.0 . Dat is echt de beste oplossing als ik de reviews mag geloven en, believe me, ik heb er heel wat over gelezen. Toen de tijd er was dat ik hem ging kopen dan was ik aan het overschakelen naar FF en ben ik ineens voor de veel duurdere 35mm F1.4 gegaan. Ik heb er geen seconde spijt van


                              Aan de vorige posters die wel een 35mm F2.0 hebben, hoe zit het met de hoeken bij jullie exemplaar?

                              Comment

                              Working...
                              X