Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro objectief voor D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro objectief voor D300

    Graag advies van het geacht forum i.v.b met de ideale macro lens voor een D300 !

  • #2
    Re: Macro objectief voor D300

    Nikon 60mm f/2.8G ED AF-S Micro

    Nikon 105mm f/2.8G AF-S VR Micro

    beide toplenzen
    Nikon D700 + mooi glas

    Comment


    • #3
      Re: Macro objectief voor D300

      of een Sigma 150..... is ook een toplens. Heb 'm ook op de D300.
      Gebruik ff de zoekfunctie, echt heel wat draadjes over te vinden hier.
      Het is maar waar je behoefte aan hebt, 150mm is wezenlijk anders dan 60mm om mee te werken.
      ---------------- Ik doe niet meer mee

      Comment


      • #4
        Re: Macro objectief voor D300

        Ook wezenlijk anders dan de 105mm (cropfactor)..................
        [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

        Comment


        • #5
          Re: Macro objectief voor D300

          Heb zelf de Nikon 105 f2.8 VR en deze is op de D300.

          Als je wil mag je altijd eens komen testschieten.
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

          Comment


          • #6
            Re: Macro objectief voor D300

            Ik gebruik de tamron 180mm, omdat ik niet graag te dicht wil komen.
            Maar de tamron doet het uitstekend en mijn oudere tokina 100mm moest ook niet veel onderdoen.

            Er zijn gewoon geen slechte macrolenzen. Kies gewoon je brandpuntafstand en dat zal je keuze al stuk gemakkelijker maken.
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

            Comment


            • #7
              Re: Macro objectief voor D300

              Oorspronkelijk geplaatst door -Fox- Bekijk bericht
              Nikon 60mm f/2.8G ED AF-S Micro

              Nikon 105mm f/2.8G AF-S VR Micro

              beide toplenzen
              Volledig mee eens.
              Heb ze zelf alle twee.

              Ga eens een keer naar de winkel en bekijk eens al die lenzen.
              Ik was toen gelijk verkocht aan de 105.

              mvg
              Antoine

              Comment


              • #8
                Re: Macro objectief voor D300

                Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                Ga eens een keer naar de winkel en bekijk eens al die lenzen.
                Ik was toen gelijk verkocht aan de 105.

                mvg
                Antoine
                Met recht en reden hé Antoine, het is dan ook een topper, daar kan je niet omheen, en ook perfect bruikbaar in het verder gelegen gebied.

                Comment


                • #9
                  Re: Macro objectief voor D300

                  Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
                  Graag advies van het geacht forum i.v.b met de ideale macro lens voor een D300 !
                  Het hangt er een beetje van af wat je wilt gaan doen hé. Voor (schuwe) beestjes kun je best een objectief met een grote brandpuntsafstand nemen. Dan kan je een mooie afstand tussen het objectief en je onderwerp bewaren.


                  Ik verkies grote werkafstanden, en gebruik er de Sigma 150 mm voor (op D300). Was budget geen probleem, dan nam ik natuurlijk de Nikkor 200mm macro. Maar deze is dubbel zo duur.

                  De sigma is qua beeldkwaliteit super, maar de autofocus werkt een beetje traag (zelf op een D300). Voor macrofotografie geeft dit niet zo omdat velen hier met manuele focus werken. Maar ja, soms zul je je objectief ook eens voor gewone foto's gebruiken natuurlijk. En dan is een snelle autofocus natuurlijk mooi meegenomen.


                  Wens je kleine werkafstanden, dan zou ik de Nikkor 60mm/105mm macro (de nieuwe AF-S variant) aanbevelen.


                  succes!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro objectief voor D300

                    Al met al zijn de meeste macro lenzen zeker wel de moeite waard hoor, allemaal scherp alleen sommige hebben een ander merkje aan de buitenkant staan en dat is voor enkelen wel eens een doorslaggevende factor
                    Ik zelf gebruik voor het fotograferen van kleine beestjes graag een langere lens (150 met soms zelfs met een 1.4 conv).
                    Voor de bloempjes en in huis werk heb ik liever een wat kortere lens, denk hierbij aan zoiets als de 60 van Nikkor of de 70 van Sigma.
                    De 105 is een mooi compromis, zit er net tussen in en is ook van hoge kwaliteit.
                    De snelheid van de AF is voor mij van absoluut geen belang, macro stel ik altijd handmatig in, juist met macro is het (voor mij toch) van het grootste belang dat ik bepaal waar de scherpte ligt.
                    Ik gebruik mijn macro lens dan ook alleen voor macro, voor ander werk heb ik andere lenzen.

                    En ga inderdaad gerust eens langs in een winkel en pak ze vast de 150 is een zeer stevig objectief dat niet onderdoet voor de Nikkors..... dat zal geen koop argument zijn denk ik.
                    ---------------- Ik doe niet meer mee

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro objectief voor D300

                      Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                      Al met al zijn de meeste macro lenzen zeker wel de moeite waard hoor, allemaal scherp alleen sommige hebben een ander merkje aan de buitenkant staan en dat is voor enkelen wel eens een doorslaggevende factor
                      Ik zelf gebruik voor het fotograferen van kleine beestjes graag een langere lens (150 met soms zelfs met een 1.4 conv).
                      Voor de bloempjes en in huis werk heb ik liever een wat kortere lens, denk hierbij aan zoiets als de 60 van Nikkor of de 70 van Sigma.
                      De 105 is een mooi compromis, zit er net tussen in en is ook van hoge kwaliteit.
                      De snelheid van de AF is voor mij van absoluut geen belang, macro stel ik altijd handmatig in, juist met macro is het (voor mij toch) van het grootste belang dat ik bepaal waar de scherpte ligt.
                      Ik gebruik mijn macro lens dan ook alleen voor macro, voor ander werk heb ik andere lenzen.

                      En ga inderdaad gerust eens langs in een winkel en pak ze vast de 150 is een zeer stevig objectief dat niet onderdoet voor de Nikkors..... dat zal geen koop argument zijn denk ik.
                      Als je buiten werkt is de 150 zeker een mooi objectief.
                      Daar ik geen grote studio heb en ook geen groot huis en ik in de winter hoofdzakelijk binnen fotografeer was de 105mm al te lang (op de D200) voor bloemenfotografie. Vandaar dat ik de 60mm er toen bij heb genomen.

                      Dus is het wel belangrijk welke soort macro/close-up fotografie je wilt doen (afstand - onderwerp).
                      Het is vervelend wanneer je met een 150mm x 1,5 cropfactor = 225mm bloemen gaat fotograferen en de bloemen staan in de kamer en jij staat buiten in de tuin.
                      Het is trouwens niet niet alleen vervelend het is ook nog een stom gezicht.

                      Op de D700 past alles weer zo als het hoort.

                      mvg
                      Antoine

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro objectief voor D300

                        Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                        Dus is het belangrijk welke soort macro/close-up fotografie je wilt doen (afstand - onderwerp).
                        Het is vervelend wanneer je met een 150mm x 1,5 cropfactor = 225mm bloemen gaat fotograferen en de bloemen staan in de kamer en jij staat buiten in de tuin.
                        Het is trouwens niet niet alleen vervelend het is ook nog een stom gezicht.
                        Exact wat ik bedoel, zoals reeds gemeld, in huis en voor bloempjes is een 60 of 70 mm ideaal.
                        Dat het een stom gezicht is om met 225 buiten bloempjes te fotograferen zal me werkelijk aan mijn r**t roesten maar het is inderdaad niet altijd erg praktisch Hoewel ik toch hier wel eens voor gekozen heb ivm een bepaald resultaat dat ik beoogde maar dat zijn de uitzonderingen hoor!

                        Zoals gezegd, keuze hangt sterk af van doel en budget
                        ---------------- Ik doe niet meer mee

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro objectief voor D300

                          Ik heb de 105mm Sigma.
                          Vind ik goed tav scherpstelafstand, als je op 1:1 wilt fotograferen wil je de scherpstel afstand niet te groot, maar zeker niet te kort. De 105mm vind ik goed.
                          Niet vergeten dat de opgegeven scherpstelafstand de afstand is vanaf de CCD tot aan het voorwerp, je moet er dus de dikte van de body en de uitgeschoven lengte van de lens + eventuele zonnekap aftrekken, dan blijft en niet zoveel meer over. Ik heb enkele voorbeelden (60-105-150mm) uitgewerkt op mijn site.
                          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro objectief voor D300

                            Zoals EdjeB correct zegt is er géén specifieke "ideale macrolens voor de D300". Optisch gezien zijn zo goed als alle macrolenzen top. Welke lens je dan best kiest hangt gewoon af van welke onderwerpen je er mee wil vastleggen.
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro objectief voor D300

                              Het is over het algemeen wel verstandig om bij je eigen merk te blijven.
                              Kwalitatief gezien heeft Nikon op dit gebied in ieder geval uitstekende objectieven.(tenminste als je budget toereikend is....)
                              [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

                              Comment

                              Working...
                              X